joi, februarie 13, 2025
spot_img

CFR Călători dă vina pe CFR SA și pe fumători pentru incendiul din vagoanele de la Beclean

Incendiul din vagoanele de la Beclean pe Someș, de marți seara, a devenit subiect de contre între operatorul feroviar de stat CFR Călători și gestionarul infrastructurii CFR SA. CFR Călători încearcă să dea vina pe angajații CFR SA, care nu au scos la timp linia de sub tensiune, dar și pe fumători, care ar fi declanșat incendiul, ceea ce pare puțin probabil.

Într-un prim comunicat dat publicității miercuri, CFR Călători încearcă să sugereze că incendiul (care cu câteva ore înainte, marți seara, era catalogat de operator drept ”început de incendiu”, dar asupra acestui lucru vom reveni) s-ar fi produs de la fumatul în toaletă. Astfel, societatea de stat contrazice informațiile date de polițiști și pompieri, care au afirmat că focul a izbucnit de la un scurtcircuit.

”Personalul feroviar prezent la fața locului a sesizat o degajare de fum în timpul mersului în zona cabinei WC din capătul celui de-al treilea vagon din compunerea trenului și conform procedurilor în asemenea situații, a fost avizat imediat serviciul de urgență 112. Intervenția pompierilor a fost temporizată însă de întreruperea cu întârziere a tensiunii în firul de contact, ceea ce a dus la extinderea incendiului și la vagonul alăturat”, se arată în comunicatul menționat.

Puțin probabil ca incendiul din vagoanele de la Beclean să fi pornit de la o țigară

Este greu de crezut, fără a fi specialist în pirotehnie, că de la o țigară nestinsă din toaleta unui tren a izbucnit un incendiu de asemenea proporții.

În primul rând, pentru ca incendiul să se producă în toaleta vagonului 3 ar fi trebuit ca acolo să fie materiale inflamabile, cum ar fi multă hârtie sau – Doamne ferește! – vreun bidon cu benzină. Sau cu palincă, pentru că toată tărășenia s-a petrecut în Ardeal. Apoi, dacă chiar ar fi luat foc toaleta din vagonul 3, cum a ajuns incendiul și în vagonul 2?

Amintim că și anul trecut a fost un incendiu la un automotor Malaxa în apropiere de Oradea (tren operat tot de CFR Călători), iar în acel caz operatorul nu a dat vina pe fumători, ci pe vechimea materialului rulant. În cazul de aseară, vagoanele erau mult mai noi și fuseseră modernizate. Se făcuse însă mentenanță la ele? Fuseseră verificate temeinic înainte de a fi puse în compunerea trenului?

Sunt întrebări rămase deocamdată fără răspuns și sperăm că ancheta Poliției și cea a AGIFER vor desluși aceste mistere.

Operatorul de stat spune că pompierii n-au putut interveni din cauza CFR SA

Apoi, la solicitarea jurnaliștilor, responsabilii CFR Călători au revenit cu un update la comunicatul inițial, în care este prezentat filmul evenimentelor din seara zilei de 23 ianuarie, din persepectiva lor, evident:

”În completarea informațiilor anterioare, vă prezentăm orarul desfășurării evenimentelor din seara zilei de 23.01.2024, cu privire la trenul IR 1830:

La ora 17:53 șeful de tren a sunat la 112.

La ora 18:10 a ajuns prima mașină de pompieri.

La ora 19:05 a fost scos de sub tensiune firul de contact, procedură care intră în atribuțiile CFR SA.

Astfel, de la momentul în care șeful de tren a avizat serviciul 112 (ora 17:53) și momentul intervenției pompierilor a trecut mai bine de 1 h, cu toate că prezența acestora a fost operativă, prima mașină sosind la ora 18:10. Deoarece întreruperea tensiunii în firul de contact s-a produs abia la ora 19:05, aceasta a fost efectiv ora la care au putut interveni în sfârșit pompierii. Călătorii trenului IR 1830 nu s-au aflat niciun moment în pericol. Toți călătorii au ajuns la destinații în cursul serii, cu transportul alternativ pus la dispoziție de CFR Călători”.

incendiul din vagoanele de la BecleanÎntr-adevăr, slavă Domnului, incendiul nu s-a soldat cu victime, doar cu pagube materiale. Iar acestea au fost mari. Cele două vagoane care au ars au fost tractate în cursul zilei de miercuri la Jibou cu locomotiva DA 1196, iar, după cum se poate vedea în imaginea alăturată, postată pe un grup specializat de Facebook de către Markos Peter, ele sunt practic distruse.

CFR Călători a zis ”început de incendiu”, iar CFR SA – ”incendiu”

Dar să vedem de unde a pornit această înverșunare a conducerii CFR Călători de a da vina pe CNCF CFR SA. Club Feroviar a relatat aseară că un tren CFR Călători (IR 1830 Galați-Cluj Napoca) a luat foc în linia curentă dintre stațiile Mogoșeni și Beclean pe Someș.

La ceva vreme după ce informația apăruse în spațiul public, a ieșit și CFR Călători cu un comunicat în care, ca de obicei, a încercat să minimizeze gravitatea incidentului. Cum de data asta nu mai putea folosi sintagma ”degajare de fum” pe care o utilizează adesea când o locomotivă sau un vagon au luat foc, acum a fost scoasă la înaintare expresia ”început de incendiu”.

La scurt timp însă, și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a dat un comunicat, în care expresia folosită a fost ”incendiu”, nu ”început de incendiu”: ”Trenul IR 1830 circulă în relația Galați – Cluj Napoca, iar incendiul între vagoanele 2 și 3 s-a produs în linie curentă, între stațiile Mogoșeni și Beclean pe Someș, fiind afectat inclusiv firul de contact. Reprezentanții SRCF Cluj au trimis la fața locului o drezină pantograf pentru intervenția operativă necesară remedierii derajamentului la firul de contact, însă se va putea acționa după retragerea trenului IR 1830 în linie curentă”.

Până la ora publicării acestui articol, CNCF CFR SA nu a revenit cu o replică la acuzațiile aduse miercuri de CFR Călători.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole