spot_img
duminică, noiembrie 28, 2021
spot_img

Iulică Măntescu explică de ce au loc tot mai multe incendii la locomotivele CFR Călători

Președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu, a explicat de ce în ultima perioadă se produc tot mai multe incendii la locomotivele CFR Călători.

incendii la locomotivele CFR Călători a fost concediat Iulică Măntescu Iulică Măntescu a fost concediat Federaţia Mecanicilor de Locomotivă cumulul pensie-salariu acțiuni de protest la CFR negocierea CCM la CFR Marfă

El a făcut referire la locomotivele foarte vechi pe care le are CFR Călători, care s-au confruntat aproape zilnic cu probleme, în ultimul timp.

”Locomotivele sunt toate foarte îmbătrânite. Cam 70 şi ceva – 80% nu au reparaţiile mari efectuate. Înainte se făceau reparaţii generale şi reparaţii capitale. La aceste reparaţii mari se înlocuiesc anumite agregate, inclusiv cablajele de pe ele. Nefiind făcute aceste reparaţii mari, nu au fost înlocuite aceste cablaje, unele s-au ‘copt’, s-au deteriorat şi, la o utilizare acum şi cu o suprapunere cu temperaturi foarte mari în atmosferă – pe locomotive se degajă 70-80 de grade în sala maşinilor – atunci este normal, zic eu, să avem astfel de evenimente nedorite, adică începuturi de incendii şi poate chiar incendii cu distrugerea în întregime a locomotivei. Vinovăţia aparţine statului român, care nu a înţeles în ultimii 20 de ani, şi în special din 2010 încoace, să aloce bani pentru investiţii la CFR Călători, pentru că aici este problema cea mai mare. La CFR Marfă, şi acelea sunt la fel, dar s-au mai făcut cât de cât reparaţii mari. Cel puţin, până în 2005-2006 nu exista să nu se ţină de program cu reparaţiile. Şi în continuare s-au reparat la Marfă. Ele arată un pic mai bine decât cele de la CFR Călători”, a spus Iulian Măntescu pentru Agerpres.

Incendii la locomotivele CFR Călători. Președintele FML denunță neimplicarea statului

locomotivă în flăcăriLiderul sindical a subliniat că motivul principal pentru situaţia în care se află materialul rulant al operatorului de stat este lipsa de finanţare, subvenţia către CFR Călători fiind redusă anul acesta cu circa 180 milioane de lei.

„Anul acesta le-au tăiat faţă de anul trecut din subvenţie 180 de milioane de lei. 180 de milioane poate erau banii care se alocau pentru reparaţii, modernizări locomotive şi vagoane. În momentul în care ai bani mai puţini de la salarii nu poţi să tai, de la motorină nu poţi să tai, că nu mai circulă, de la electricitate la fel, se opreşte furnizarea energiei electrice, şi atunci de unde tai? Tai de la reparaţii şi de la modernizări”, susţine acesta.

Întrebat dacă neaprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli ar putea constitui un motiv pentru această situaţie, Măntescu a răspuns: „Chiar dacă se aprobă, tot aici era, pentru că bugetul oricum este cu 180 de milioane de lei mai mic de la bugetul de stat”.

„Chiar dacă nu ai buget, poţi cheltui 1/12 faţă de anul precedent. CFR Călători cheltuia mai mult decât ar fi fost veniturile şi avea probleme în semestrul 2, în sensul că trebuia să facă într-un fel să echilibreze bugetul. Nu ăsta e motivul principal, dar nu-i nici normal ca în luna august să nu ai buget. Am mai trecut printr-o perioadă asemănătoare – 2008-2009-2010, trei ani consecutivi în care societăţile pe calea ferată nu au avut bugetele aprobate. Ne întoarcem în timp, nu ştiu ce se întâmplă. Aici, ministrul Finanţelor, dar şi premierul trebuie să înţeleagă că până la urmă sunt societăţile statului român, iar dacă ei nu-şi fac datoria faţă de aceste societăţi CFR Călători va ajunge în aceeaşi situaţie ca CFR Marfă, în pragul falimentului”, a avertizat preşedintele FML.

El a mai avertizat asupra faptului că CFR Călători poate fi dusă către faliment prin nepăsarea statului român, care nu a înţeles în ultimii 20 de ani să aloce bani pentru investiţii, mai ales că din decembrie 2023, CFR SA şi Autoritatea de Reformă Feroviară nu mai au voie să atribuie secţiile de circulaţie şi traseele decât prin licitaţie. (A.B.)

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole