125 de ani de la inaugurarea metroului din Budapesta, primul electric din Europa

2 mai 2021

Azi, 2 mai 2012, se împlinesc 125 de ani de la inaugurarea metroului din Budapesta, prima cale ferată subterană electrificată din Europa.

inaugurarea metroului din Budapesta

Ianugurarea a avut loc pe 2 mai 1896, în prezenţa lui Francisc Iosif I împărat al Austriei din Casa de Habsburg, rege al Ungariei şi Boemiei, rege al Croaţiei (1867-1916), potrivit Agerpres.

La doar un metru sub bulevardul Andrássy din Budapesta, se află Linia Millennium, care împreună cu bulevardul, devenit unul dintre cele mai elegante din capitală, fac parte din Patrimoniul Mondial UNESCO, din 2002. Este prima linie de metrou din Europa continentală şi al doilea din lume după London Underground.

Deşi metroul londonez cu aburi a fost inaugurat primul, în 1863, Budapesta revendică primul metrou electric de pe continent. Magistrala M1 din Budapesta funcţionează constant din 1896, fiind folosită zilnic de mii de persoane. M1 şi-a câştigat titlul de “Millenium Underground” datorită rolului pe care l-a avut în cadrul sărbătorilor din 1896 care au marcat aniversarea a 1.000 de ani de la cucerirea regiunii de către Ungaria.



Inaugurarea metroului din Budapesta, posibilă datorită Siemens

La sfârşitul lunii ianuarie 1894, Budapest Electric City Railway Ltd. şi Budapest City Railroad Co. au prezentat autorităţilor municipale responsabile pentru transportul din oraş o propunere de la Siemens & Halske pentru o cale ferată subterană, solicitând aprobarea proiectului.

Municipalitatea a abordat numeroase proiecte de anvergură în perioada Expoziţiei Mileniului din Budapesta din 1896. Având în vedere festivităţile care urmau expoziţiei naţionale, extinderea reţelei de transport public a avut prioritate. Traseul de 3,75 kilometri urma să ruleze – în cea mai mare parte subteran – din Piaţa Gisela din centrul oraşului Pest, prin bulevardul Waitzner şi bulevardul Andrássy până la terenul expoziţional. Scopul principal al acestei investiţii, ce a devenit cunoscută sub numele de metroul electric Franz-Josef, a fost de a asigura un transport sigur şi rapid pentru numeroşii vizitatori aşteptaţi să participe la expoziţia naţională. Proiectul a fost aprobat de comitetele competente cu o viteză excepţională, în doar câteva luni. Pe 9 august 1894, a fost emisă o licenţă de construcţie şi funcţionare – cu condiţia ca proiectul să fie gata de funcţionare pentru Expoziţia Mileniului.

Proiectantul construcţiei liniei de metrou a fost firma germană Siemens & Halske. Pământul, betonul şi lucrările de instalare au fost încredinţate contractorului Wünsch Róbert Budapesta. Ödön Vojtek a fost directorul de şantier. Gresia albă şi maro care îmbracă staţiile au fost făcute la Fabrica de stat din Zsolnay. (A.B.)