E oficial. Inaugurarea Magistralei 5 de metrou ne va face să stăm mai mult în stații pe M1 și M3

9 februarie 2020

După inaugurarea Magistralei 5 de metrou, călătorii vor aștepta mai mult în stații sosirea trenurilor pe M1 și M3, Pantelimon – Dristor 2, respectiv Anghel Saligny – Preciziei. Acest lucru este stipulat în proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor privind aprobarea încheierii Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru perioada 2020-2024.

Adrian Bărbulescu

inaugurarea Magistralei 5 de metrou termen pentru metroul din Drumul Taberei metroul din Drumul Taberei Investițiile Metrorex metroul din Drumul Taberei Metrorex are conturile blocate

După 30 iunie, când este programată punerea în funcțiune a Magistralei 5 a metroului bucureștean, tronsonul Râul Doamnei – Eroilor, opt trenuri Bombardier vor fi retrase de pe magistralele 1 și 3. Ele vor fi utilizate pentru operarea Magistralei 5, în condițiile în care altele nu sunt disponibile, pentru că licitația organizată în 2014 pentru cumpărarea de trenuri noi a fost trucată și pe fir au intrat procurorii DNA.

”S-a ţinut cont de faptul că până la sfârșitul anului 2023 vor fi livrate cele 13 trenuri noi achiziționate pentru exploatarea pe Magistrala 5. Prin urmare, în anul 2024 cele 13 trenuri noi se vor utiliza pe Magistrala 5, iar trenurile tip BM utilizate pe acestă magistrală în perioada 2020-2023, vor reveni în parcul Magistralelor 1 și 3, acțiune care va crea posibilitatea aplicării graficelor de circulație prin care este prevăzută scăderea intervalului de urmărire a trenurilor de la 6 minute la 5 minute (sublin.ns) în orele de vârf de trafic”, se arată în proiectul de act normativ pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor. Trenurile ”tip BM” înseamnă trenuri Bombardier, iar în perioada 2020-2023 numărul celor ”detașate” pe Magistrala 5 va fi de opt, după cum reiese din proiectul de act normativ.

După inaugurarea Magistralei 5 de metrou, timpul de așteptare pe M1 și M3 crește cu un minut

Cu alte cuvinte, începând cu prima zi a lunii iulie 2020, călătorii de pe magistralele 1 și 3 ale metroului vor aștepta în stații, în medie, șase minute în loc de cinci la orele de vârf. De altfel, scăderea frecvenței trenurilor se poate observa și din tabelul referitor la numărul de kilometri parcurși pe fiecare magistrală, din 2020 și până în 2024 inclusiv. Anul acesta, pe Magistrala 1, Pantelimon – Dristor 2, sunt estimați 2,95 milioane km, urmând ca în 2021 cifra să scadă la 2,86 milioane km. Tendința descrescătoare se menține și în următorii doi ani de zile, pentru ca în 2024 să se ajungă la aproape 3,05 milioane km.inaugurarea Magistralei 5 de metrou meciul România-Norvegia

Și pentru Magistrala 3, Anghel Saligny – Preciziei, lucrurile vor sta asemănător. În 2020 sunt estimați 2,09 milioane km, iar pentru anul viitor se preconizează 2,02 milioane km. Abia în 2024 se va înregistra un indicator chiar mai mare decât cel din acest an, și anume 2,17 milioane km parcurși de trenuri pe Magistrala 3.

Revenind la Magistrala 5, pentru anul acesta este estimată o circulație a trenurilor de metrou pe o distanță de 330.171 km, pentru ca în 2021 aproape să se dubleze, la 654.540 km. Creșterea este determinată, evident, de faptul că în acest an se va circula abia din iulie, dacă se respectă promisiunea făcută de ministrul demis al Transporturilor, Lucian Bode, iar în 2021 – tot anul.

Intervalul de circulație pe Magistrala 5 va fi de șase minute la orele de vârf și de nouă-zece minute în rest, în zilele lucrătoare. În week end și în celelalte zile nelucrătoare, acest interval va crește la nouă minute la orele de vârf și la 9-11 minute în rest.

Precedenta licitație pentru trenuri de metrou a fost anchetată de DNA

Pe 15 octombrie 2014, când la conducerea Metrorex se afla Aurel Radu, omul de casă al fostului primar al Sectorului 5 Marian Vanghelie, la societatea de transport cu metroul se deschideau ofertele depuse de cinci firme din Franța, Polonia, China, Spania și România (Astra Vagoane Călători) la licitația pentru achiziția a 52 de trenuri. Spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) erau pe locul 3.

Cel mai bun preț l-a avut Astra Vagoane Călători Arad

dubioasă pentru tramvaieCel mai bun preţ (5,1 milioane de euro pe tren) a fost oferit de Astra Vagoane Călători Arad, companie controlată de omul de afaceri Valer Blidar (foto). Chinezii de la CSR Qingdao Sifang au cerut 5,22 milioane de euro pe tren, fiind urmaţi de CAF, cu 6,06 milioane euro pe garnitură. Au urmat francezii de la Alstom, cu 6,31 milioane de euro pe tren, şi firma poloneză PESA, care a cerut 6,5 milioane de euro pe garnitură.

În câteva luni, conducerea Metrorex de la acea vreme ”i-a scos” pe spanioli pe locul 1. A urmat un mare scandal, deoarece mai multe firme au contestat procedura de atribuire și pe fir a intrat DNA iar licitația în valoare de 1,5 miliarde de lei a fost anulată în ianuarie 2017 de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).

La acea vreme, Consiliul a respins însă cererea Astra Vagoane Călători Arad de sancţionare a spaniolilor de la CAF prin interzicerea acestora de a mai participa la proceduri de achiziții publice pentru o perioadă de cinci ani. În consecință, CAF participă și la licitația care este acum în derulare pentru 13 trenuri de metrou, destinate Magistralei 5, tronsonul Râul Doamnei – Eroilor.

Aurel Radu, omul pus la conducerea Metrorex de Marian Vanghelie

Aurel Radu a preluat conducerea Metrorex în noiembrie 2012, înlocuindu-l în funcţia de director general pe Gabriel Sburlan. Numirea lui Radu a reprezentat o premieră nefericită în istoria metroului bucureştean. Până atunci, directorii Metrorex erau puşi politic, ce-i drept, însă proveneau din interiorul companiei.

Aurel Radu fusese încadrat la Metrorex cu puţin timp înaintea numirii sale la vârf, pe post de „inginer 4”, adică cel mai neexperimentat inginer. Cu toate că este absolvent al Facultății de Transporturi, Aurel Radu nu lucrase până atunci în domeniu nici măcar o zi, fiind administratorul unor cantine din Sectorul 5, păstorit în acea perioadă de Marian Vanghelie.

În martie 2015, el a fost înlăturat de la conducerea Metrorex, pe fondul scandalului provocat de licitația pentru trenurile destinate Magistralei 5. Acum, inaugurarea Magistralei 5 de metrou are efecte colaterale.