Inaugurarea liniei București-Giurgiu, pe ruta feroviară directă, prevăzută pentru acest an, se va amâna pentru 2024, din cauza unor lucrări neconforme executate de un subantreprenor al constructorului austriac Porr. Acesta a notificat deja firma arădeană privind rezilierea contractului, însă întârzierile sunt mari și ele nu vor putea fi recuperate prea curând. În consecință, planurile ministrului Sorin Grindeanu de a se lăuda în acest an cu inaugurarea unui mare proiect de infrastructură par a nu se concretiza.
În România era cât pe ce să se întâmple o minune în materie de infrastructură feroviară. Lucrările la reluarea circulației pe ruta directă București-Giurgiu se desfășurau în ritm alert și părea că totul este în grafic, astfel încât linia să fie redeschisă în acest an, după 18 ani de la prăbușirea podului de la Grădiștea, peste râul Argeș.
Inaugurarea liniei București-Giurgiu, amânată de lucrările neconforme făcute de un subcontractant
Ei bine, n-a fost să fie așa, pentru că în România nu se întâmplă minuni. Club Feroviar a intrat în posesia unei adrese a Porr Construct, antreprenorul general al lucrării, prin care a notificat subcontractorul PAB Romania SRL din Arad cu privire la rezilierea contractului. În documentul respectiv, se aduc acuzații grave cu privire la întârzierile înrregistrate de subantreprenor la livrarea armăturilor și a tablierelor metalice, dar și referitoare la calitatea necorespunzătoare a acestora.
În adresa trimisă de Porr Construct se acuză ”neasigurarea unui volum suficient de materiale și echipamente pentru îndeplinirea conformă și la timp a obligațiilor din contract”, dar și ”netransmiterea tehnologiei de execuție a sudurilor în forma finală către antreprenorul general și prin faptul că, la finalizarea lucrărilor, acestea nu corespund cerințelor din caietul de sarcini și normelor în vigoare, calitatea lor fiind afectată de nenumăratele reparații de suduri și de apariția de fisuri (la podul peste râul Neajlov), lucru care a determinat Antreprenorul General să solicite reconstruirea în totalitate și folosind materiale noi, a podurilor I și II peste râurile Sabar”.
De asemenea, antreprenorul general acuză faptul că subantreprenorul fie nu a prezentat documente care să ateste calitatea lucrărilor executate (de exemplu nu a prezentat rezultatele verificărilor geometrice complete referitoare la elementele fabricate, nici protocoalele de verificare cu privire la îmbinări – atât înaintea executării sudurilor, cât și după efectuarea acestora), fie a prezentat documente de calitate înșelătoare, care nu corespundeau calității lucrărilor executate. De exemplu, deși sudurile apăreau ca fiind acceptate conform documentelor de calitate, ulterior inspecției acestora s-a constatat că toate respectivele suduri prezentau defecte sau efectuarea de suduri în afara fabricii, fară a proteja în niciun fel zona sudurii împotriva condițiilor atmosferice.
Penalități enorme calculate de austriecii de la Porr Construct pentru firma arădeană
Cei de la Porr au făcut și un total al penalităților pe care ar trebui să i le achite subcontractorul, având în vedere că unele obiective au întârzieri și de 225 de zile față de grafic – deci puțin probabil, ba chiar imposibil ca toată lucrarea să fie gata în acest an. Penalitățile de întârziere s-ar ridica la 8,25 milioane de lei. La acestea se mai adaugă coturile de atribuire către alți subcontractanți, scumpirea betonului și alte costuri generate de expertize – încă 31,5 milioane de lei. Plus 10% din prețul contractului, adică 5,5 milioane de lei.
”Întrucât în costurile de reziliere de mai sus nu sunt incluse lucrările restante la execuţia betoanelor de pe poduri și amenajarea albiilor râurilor Neajlov, Sabar I și II și Argeș, Antreprenorul General oferă Subantreprenorului posibilitatea finalizării acestor lucrări chiar și după rezilierea Contractului, pentru a nu mai adăuga la costurile rezilierii Contractului valoarea diferenței de substituire a Subantreprenorului pentru executarea acestor lucrări. Dacă Subantreprenorul nu este de acord să finalizeze aceste lucrări după rezilierea Contractului, conform propunerii de mai sus, respectivele costuri (care vor fi cuantificate ulterior) se vor adăuga la totalul de 44.244.723,78 lei”, se mai arată în adresă.
Contractul a fost semnat în decembrie 2020
Contractul pentru redeschiderea circulației feroviare pe ruta directă București-Giurgiu, pe secția 102, a fost semnat pe 4 decembrie 2020, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.
Proiectul de investiții are o valoare totală, inclusiv TVA, de 655.187.000 lei, din care lucrările propriu-zise de construcții–montaj reprezintă 560.513.000 lei.
În cadrul contractului, trebuie reconstruite patru poduri de cale ferată: la km 23+607 peste râul Argeş, între Haltele Vidra şi Grădiștea, la km 18+265 peste râul Sabar, la km 18+402 peste râul Sabar și la km 28+375 peste râul Neajlov.