spot_img
luni, noiembrie 28, 2022
spot_img

In acest an Consiliul Concurentei va publica un raport privind piata feroviara

cfr-infra“Consiliul National de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) se va implica activ in asigurarea unui climat competitional normal, prin analizarea si adoptarea deciziilor asupra situatiilor care pot aparea pe piata transportului feroviar privind tratamentul inechitabil, discriminatoriu sau nedreptatit in special datorita practicilor si deciziilor administratorului infrastructurii sau, dupa caz, de cstre operatorul de transport feroviar. In acest an vom lansa un raport privind activitatea transportului feroviar si speram ca va fi necesar tuturor factorilor implicati in acest sistem”, a declarat Dragos Popescu, Inspector Concurenta – Directia de Supraveghere Feroviara, Consiliul Concurentei in cadrul Forumului de Tehnologii si Servicii Railway PRO, organizat de Railway PRO si Club Feroviar, cu sprijinul Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIF) in Arad, in perioada 5-6 aprilie.
In prezent, pe piata transportului feroviar de marfa din Romania, activitatea este sustinuta de 14 operatori de transport, “ceea ce confera acestui segment din economie un grad ridicat de concurenta in raport cu necesarul de transport care se situeaza la circa 50 de milioane de tone marfa, iar ca valoare se ridica la circa 500 mil. euro, potrivit estimarilor de specialitate din piata”, a precizat Popescu.
Conform CNSDF, in functie de cifra de afaceri raportata, principalii operatori feroviari de marfa, in 2016, au fost CFR Marfa (cu cca 26%), Grup Feroviar Roman (cu 29%), Transferoviar (8%), DB Schencher Rail (7%) si Vest Trans Rail (3%).
In cadrul prezentarii, au fost mentionate o serie de recomandari ale CNSDF precum:
Identificarea solutiilor care sa permita dezvoltarea parcului de material rulant – innoirea si modernizarea materialului rulant existent sau intrarea pe piata a unor potentiali operatori este strans legata de costurile ridicate ale investitiilor tn materialul rulant;
Aplicarea unui sistem de optimizare a performantelor administratorului si gestionarilor de infrastructura;
Implementarea noii metodologii de calcul a TUI, in conformitate cu cu prevederile Legii nr.202/2016 si ale Regulamentul UE 2015/909 (implementarea noii metodologii de calcul a TUI trebuie realizata pana cel tarziu la sfarsitul lunii iunie 2017);
Imbunatatirea aplicarii legislatiei din domeniul achizitiilor publice, deoarece “la starea actuala a sistemului feroviar din Romania contribuie si unele carente legate de aplicarea legislatiei din domeniul achizitiilor publice, precum si necorelarea proiectelor cu problemele de management, toate acestea fiind absolut necesare in procesul de accesare a liniilor de finantare in vederea cresterii eficientei si absorbtiei intr-un procent cat mai ridicat a fondurilor europene”, precizeaza CNSDF.
Modificarea cadrului legislativ in conformitate cu evolutiile actuale ale pietei si cu viziunea Comisiei Europene in domeniu in scopul delimitarii clare a drepturilor si obligatilor ce revin administratorului de infrastructura si gestionarilor privati, in ceea ce priveste modul de stabilire al TUI, precum si al altor tarife pentru servicii conexe, se impune modificarea HG nr. 643/2011 pentru aprobarea Conditiilor de inchiriere de catre Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA  a unor parti ale infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum si gestionarea acestora, cu modificarile si completarile ulterioare;
Implicarea activa a Ministerului Transporturilor – este esentiala exercitarea rolului Ministerului Transporturilor in ceea ce priveste organizarea activitatii de transport national, a retelei de transport feroviar si pentru elaborarea de politici corelate in domeniul transportului (feroviar-rutier-maritim), precum si in sustinerea si aplicarea conceptului de buget multianual in cazul acestui domeniu.
Introducerea materialului rulant echipat cu tehnologia franarii regenerative de catre operatorii feroviari contribuie la scaderea consumului de energie, infrastructura Coridoarelor Retelei Europene de Transport fiind deja modernizata pentru a permite o astfel de franare. Absenta unui cadru legislativ creeaza operatorilor care detin astfel de locomotive un dezavantaj in raport cu ceilalţi, fiind in imposibilitatea compensarii energiei recuperate si cresterii economiei de costuri. In acest sens, cadrul legal trebuie modificat astfel incat sa permita compensarea energiei regenerative economisite de operatorii de transport feroviar.

Ultimele Articole