sâmbătă, octombrie 12, 2024
spot_img

Împrumutul pentru metroul Eroilor-Universitate, prelungit cu trei ani. Metroul și Metrans se judecă din nou

Deoarece două asocieri se ceartă în instanțele de judecată pentru contractul de proiectare a secțiunii Eroilor – Universitate, România este nevoită să prelungească cu trei ani, până în 2023 împrumutul angajat de la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru construirea secțiunii, dar și cu scopul achiziționării a 30 de trenuri de metrou. În fapt, prima dată împrumutul a fost prelungit în 2015.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

metroul Eroilor-Universitate trenuri Alstom pentru Magistrala 5 apă din tavan la metrou licitații la Metrorex metroul din Drumul Taberei criza de personal din domeniul feroviar teste la metroul din Drumul Taberei
Statia metrou Eroilor

Banca Europeană de Investiții a aprobat cererea României de prelungire cu încă trei ani, până la 31 decembrie 2023 a datei finale de valabilitate a contractului de împrumut în valoare de 395 milioane euro, acordat în noiembrie 2009.

Informațiile apar în HG 926/2020 publicată marți în Monitorul Oficial „pentru aprobarea Amendamentului nr. 3 convenit între Guvernul României și Banca Europeană de Investiții, prin scrisoarea semnată la Luxemburg la 1 iulie 2020 și la București la 20 iulie 2020, la Contractul de finanțare dintre România și Banca Europeană de Investiții aferent Proiectului de modernizare a metroului din București – etapa a IV-a, Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon, tronsonul Drumul Taberei-Universitate, semnat la București la 12 noiembrie 2009.

Amendamentul în cauză schimbă în 31 decembrie 2023 din 1 iulie 2020 definiția „Datei finale de valabilitate”.

La ce ar folosi banii

Proiectul este compus din două componente distincte care să permită extinderea funcțională și modernizarea rețelei de metrou în municipiul București (România), după cum urmează:

  • Prima componentă cuprinde proiectarea, construirea și comisionarea unei noi magistrale de metrou având următoarele caracteristici:

O parte a sumelor împrumutate a fost utilizată la construirea secțiunii Drumul Taberei – Eroilor, inaugurată recent.

În proiect sunt incluse proiectarea și instalarea liniilor electrice, precum și a tuturor sistemelor de operare, precum: semnalizare și control, comunicații, încasarea prețului călătoriei, ventilație, scurgere, lifturi și scări și supravegherea de siguranță/securitate. Proiectul mai include și lucrări suplimentare, auxiliare și în paralel, cum ar fi pentru mutarea rețelelor de utilități și îmbunătățirea condițiilor existente la suprafața zonelor de stații.

  • A doua componentă a proiectului constă în achiziționarea a 37 de trenuri noi care să fie puse în funcțiune pentru Magistrala 5 (21 de bucăți) și să înlocuiască materialul rulant vechi (16 bucăți) care funcționează în prezent pe liniile de metrou existente.

Împrumutul va fi completat de o finanțare de la bugetul de stat în sumă de 488 milioane euro, proiectul valorând în total 883 milioane euro.

Din aceasta s-a derulat doar componenta de realizare a secțiunii Drumul Taberei – Eroilor. O altă componentă a proiectului, achiziția de trenuri va demara curând, zilele trecute fiind anunțat oficial câștigătorul, compania franceză Alstom. Primul tren va fi livrat peste 29 de luni ceea ce înseamnă că termenul de expirare al împrumutului va mai fi prelungit o dată.

Licitația de proiectare pentru metroul Eroilor-Universitate, suspendată

În momentele în care oficialii români sunt nevoiți să prelungească împrumutul pentru metroul Eroilor-Universitate, pentru a nu se pierde finanțarea, două firme sau asocieri se judecă în instanță pentru a câștiga contractul de proiectare cu o valoare estimată de 70 milioane lei. Licitația a început în iunie 2019, însă a ajuns în blocaj după ce asocierea 3TI Progetti, SWS Engineering și Metrans, pe de o parte, și Metroul SA (a nu se confunda cu Metrorex – n.red.), pe de altă parte, și-au contestat reciproc ofertele la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Ca fapt divers, Metroul și o asociere ce include Metrans s-au judecat și la Cluj pentru studiul de fezabilitate și proiectul metroului din localitate. Disputa a fost câștigată de Metrans.

Revenind la București, Metrorex a suspendat la finele lunii octombrie procedura argumentând că are legal acest drept când una dintre firme atacă o decizie a CNSC. Autoritatea Contractantă are și dreptul de a refuza punerea în aplicare a deciziei CNSC dacă aceasta este contestată. Decizia CNSC a nemulțumit ambii participanți care au depus în octombrie plângeri la Metrorex. Un proces privind decizia 1825/c5/1648/1906 din 06.10.2020 este deschis la Curtea de Apel București. Ambele asocieri sau firme sunt reprezentate de avocați performanți specializați în achiziții publice.

În total, Magistrala 5 Drumul Taberei – Universitate urmează să aibă o lungime de 9 kilometri, 14 stații și un interval minim de circulație a trenurilor de 1,5 minute.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole