Cooperarea dintre Ikarus din Ungaria și CRRC din China continuă într-o evoluție interesantă, deoarece Electrobus Europe Zrt., membră a grupului maghiar IKARUS, și Hunan CRRC Intelligent Transport Technology Co., Ltd. (CRRC Zhixing) au semnat un acord de cooperare strategică pentru dezvoltarea și lansarea sistemului Autonomous Rapid Transit (ART), care este cel mai bine identificat ca un tramvai pe roți de cauciuc, în Europa și pe alte piețe europene. Potrivit părților, vehiculele speciale vor fi produse la uzina Ikarus din Székesfehérvár, Ungaria, dacă vor fi comandate de statele vizate.
Dezvoltat inițial de CRRC, sistemul inovator ART este unul dintre conceptele care combină caracteristicile autobuzelor și ale tramvaielor. Este un sistem de cale de rulare continuă cu urmărirea optică, care necesită doar marcaje de carosabil vopsite corespunzător în loc de șine drept cale de rulare – și o bandă de circulație dedicată din cauza dimensiunii vehiculului. Costul de construcție și întreținere a infrastructurii este semnificativ mai mic decât cel al unui tramvai convențional.
Acesta dispune de un sistem de conducere autonom – reducând volumul de muncă al conducătorului vehiculului și îmbunătățind potențial siguranța rutieră – dar are și un volan ca un autobuz, conducătorul stând în linie cu planul median al vehiculului. Acest lucru permite vehiculului să părăsească traiectoria prestabilită dacă este necesar, de exemplu în cazul în care există un obstacol neașteptat în trafic.
Sistemul ART a câștigat deja 11 premii profesionale internaționale, iar tehnologia sa unică este protejată de mai mult de 300 de brevete. Producătorii săi îl recomandă pentru orașele care pun accentul pe durabilitate, eficiență și confort. Utilizarea vehiculului în Europa prezintă însă și provocări din punct de vedere al reglementărilor – un domeniu în care Ikarus va conta probabil pe ajutorul CRRC, care este activă în segmentul feroviar, dar și în producția de autobuze.
Detaliile tehnice ale tipului care urmează să fie produs la Székesfehérvár în cazul comenzilor nu au fost încă dezvăluite. Vehiculul lung de 33 de metri, care în mod normal este format din trei caroserii (dublu articulate), are un design modular, ceea ce în acest caz înseamnă că poate fi extins cu două module de caroserie suplimentare la cerere. Sistemul de propulsie poate fi pur electric (baterie) sau cu hidrogen. Prin urmare, acesta oferă flexibilitatea unui autobuz cu capacitatea și designul compartimentului pentru pasageri și două cabine de conducere ale unui tramvai sau metrou.
Designul podelei, care se potrivește cu înălțimea platformei stației de autobuz, permite pasagerilor să urce în vehicul la nivelul podelei, ceea ce sporește confortul și asigură schimbul rapid de pasageri. O altă caracteristică pozitivă este că, potrivit producătorului, consumul său de energie poate fi cu până la 30-40% mai mic decât cel al unui autobuz (dacă ar exista) sau al unui tramvai de aceleași dimensiuni. O versiune a ART a fost prezentată la InnoTrans 2024 din Berlin în septembrie, dar, de asemenea, a fost testată pe rețeaua BRT din Istanbul timp de două luni de la sfârșitul lunii martie – de remarcat faptul că experții BKV (compania de transport public din Budapesta) au participat la lansarea vehiculului în premieră în Turcia.
Foto: magyarbusz.info