Mai multe Hotărâri de Guvern feroviare, aprobate în ședința de miercuri seara. Care sunt acestea

14 octombrie 2020

Mai multe Hotărâri de Guvern feroviare au fost adoptate în ședința de miercuri seara a Executivului condus de Ludovic Orban. Actele normative au prevederi din cele mai diverse, de la facilități pe calea ferată și metrou, aprobarea bugetului rectificat al CFR Călători și până la casarea și valorificarea unor active.

Adrian Bărbulescu

Hotărâri de Guvern feroviare metroul din Drumul Taberei majorarea de capital la CFR Călători
FOTO Guvernul României

Un prim act normativ care are implicații inclusiv în sistemul feroviar este o Hotărâre privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 15 octombrie 2020, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID – 19.

S-a prelungit starea de alertă. Cu mască pe peroanele gărilor

”În principal, se instituie obligativitatea purtării măștii în anumite categorii de spații aglomerate, cum ar fi stații de autobuz, peroane, piețe, târguri, oboare, unde nu există posibilitatea asigurării distanței fizice – pentru o incidență între 1,5 și 3 la mie. Iar unde se depășește indicele de 3 la mie, CNSSU propune obligativitatea măștii pentru toate spațiile deschise”, a declarat Ludovic Orban în debutul ședinței de Guvern. În consecință, în gări va trebui să purtăm în continuare măști de protecție.

Norme pentru gratuitățile elevilor și studenților

Hotărâri de Guvern feroviareO altă Hotărâre a fost dată de Guvern pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind acordarea facilităţilor de transport intern feroviar şi cu metroul pentru elevi şi studenţi, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 42/2017.

Hotărârea din 2017, aprobată la sugestia liderului PSD de la acea vreme, Liviu Dragnea, stabilește gratuitatea călătoriilor efectuate de studenți pe calea ferată, indifernt de operatorul feroviar, de stat sau privat.

Hotărâri de Guvern feroviare, pentru casarea unor active ale CFR SA

Hotărâri de Guvern feroviare macazuri vechi CFR SA casează macazuri vechi
FOTO cu rol pur ilustrativ

Apoi, au fost aprobate, portivit comunicatului de presă dat publicității de Palatul Victoria, două acte normative ce prevăd casarea și, ulterior, valorificarea unor active ale CFR SA scoase din uz.

Prima dintre acestea este o Hotărâre privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului a unor mijloace fixe aflate în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFRˮ – S.A. – Sucursalele Regionale CF Iaşi şi Constanţa, în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării, după caz.

Al doilea act normativ este o Hotărâre privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului şi în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR“ – S.A. a unor mijloace fixe aflate în administrarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR“ – S.A. – Sucursalele Regionale CF Timişoara şi Constanţa, în vederea reutilizării şi refolosirii, respectiv scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării, după caz. Despre acest proiect, Club Feroviar a scris AICI.

BVC rectificat al CFR Călători prevede pierderi mai mari

Hotărâri de Guvern feroviare Dan Costescu la Romatsa ieșirea CFR Călători din criză deturnare de fonduri la CFR Călători CV-ul lui Dan CostescuNu în ultimul rând, în ședința de Guvern din această seară a fost adoptată o Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2020 al Societății Naţionale de Transport Feroviar de Călători “CFR – Călători” – S.A aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

Operatorul feroviar de stat și-a stabilit după recenta rectificare a bugetului de stat pierderi de 584 milioane de lei, cu 67% mai mult decât cea stabilită înainte de pandemie, și de 3,62 ori mai mare decât cea marcată anul trecut. Aceasta în pofida declarațiilor directorului general Dan Costescu, care pretinde că pierderea pe acest an ar fi mai mică cu 100 milioane de lei decât cea pe care el ar fi găsit-o proiectată în ianuarie, când a venit la  cârma companiei.

Datele apar în proiectul de buget rectificat al CFR Călători dat publicității recent de Ministerul Transporturilor. ”Majorarea  pierderii  cu suma de 234.624 mii lei (cu 67,08%) față de  cea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2020, aprobat  prin HG nr.213/2020, datorită (corect este din cauza – n.red.) scăderii veniturilor din serviciile prestate ca urmare a impunerii de către Guvernul României a aplicării unor măsuri de prevenire a răspândirii noului coronavirus pe teritoriul României având în vedere evoluția situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2”, se arăta în proiect.

Valoarea pierderilor este de 584 milioane lei, în condițiile în care HG 213 din 18 martie 2020 le stabilea la 349 milioane lei. Potrivit raportului auditorului de la jumătatea acestui an, pe 2019 CFR Călători înregistrase sub fostul management pierderi de 161 milioane de lei.