spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Licitația pentru repararea locomotivelor CFR Călători: Hopa-Mitică cu scrisorile de garanție

O licitație de 35 milioane de euro lansată de CFR Călători a ajuns la faza de Hopa-Mitică cu scrisorile de garanție. Remarul 16 Februarie, deținută de omul de afaceri Călin Mitică, a depus un asemenea instrument de garanție, la licitația pentru repararea automotoarelor Siemens Desiro, din partea unei IFN între timp radiate și care a refuzat plata, păgubind astfel operatorul feroviar de stat. Acum, același reparator de material rulant a depus la licitația pentru repararea a 23 de locomotive electrice ale CFR Călători o scrisoare de garanție emisă de o altă IFN, dar care funcționează sub aceeași ”umbrelă” – Capidava Financial.

Din capul locului, să lămurim ce semnificație are expresia ”Hopa-Mitică” în limba română. ”Hopa-Mitică este o jucărie, reprezentând de obicei o siluetă, cu partea de jos mai grea decât cea de sus și rotunjită astfel încât atunci când este înclinată spre orizontală și apoi eliberată, forța gravitației o face să revină la poziția verticală, balansându-se în preajma acestei axe până la stabilizare, stând astfel <în picioare> tot timpul. Există și o zicală românească populară cu rimă de pe urma jucăriei: <Hopa-Mitică îl pui în cap și se ridică, cade-n fund și se ridică, nu se sparge, nu se strică, ăsta e Hopa-Mitică>”, potrivit Wikipedia.

După cum vom vedea în cele ce urmează, așa stau lucrurile și în ceea ce privește Remarul 16 Februarie și licitațiile organizate de CFR Călători. De cele mai multe ori, se sfârșesc prost pentru statul român, care rămâne cu paguba, dar bine pentru Călin Mitică. Firma sa rămâne ”în picioare” tot timpul.

CFR Călători a rămas și fără bani, și fără șase automotoare

scrisorile de garanție Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători Raport de control la CFR Călători reparații la Săgeata Albastră noul șef al CFR Călători majorările de capital la CFR Călători consilier la Ministerul TransporturilorContractul pentru repararea automotoarelor Siemens Desiro câștigat acum mai bine de doi ani de zile de Remarul 16 Februarie și în urma căruia șase ”Săgeți Albastre” ale statului român au rămas sechestrate și în momentul de față în curtea uzinei din Cluj-Napoca este deja ”clasic”. El a fost menționat în mai multe rapoarte ale Curții de Conturi și ale Corpului de control al prim-ministrului, așa cum a relatat Club Feroviar.

Ceea ce nu s-a știut însă până acum este că statul român, prin CFR Călători, nu și-a putut recupera paguba produsă din cauza faptului că instituția financiară nebancară (IFN) care a garantat contractul a refuzat să plătească. Este vorba de Suport Real IFN, firmă aflată sub ”umbrela” Capidava Financial și care între timp a fost radiată de Banca Națională a României, așa cum a scris Club Feroviar AICI.

scrisorile de garanțieIată ce scriau inspectorii Curții de Conturi în documentul obținut de Club Feroviar și pe care îl prezentăm alăturat în facsimil: ”La data de 09.07.2019, a fost emisă și transmisă pretstatorului notificarea nr DT 4/3/231/09.07.2019 și Solicitarea de plată nr. DT4/3/233/09.07.2019 adresată Suport real IFN, privind reținerea garanției de bună execuție corespunzătoare Contractului nr. 46/2019, în valoare de 282.750 lei, respectiv pentru Contractele Sectoriale de Servicii nr. (…) din valoarea garanției de bună execuție constituită, conform art. 47 din contract. În condițiile în care instituția financiară nebancară garantă a refuzat plata sumei solicitate, SNTFC CFR Călători a introdus cerere de chemare în judecată a instituției financiare, demers materializat în dosarul nr. 31051/3/2019 ope rolul Tribunalului București. Litigiul a fost soluționat prin sentința civilă nr. 537/09.06.2020, prin care acțiunea SNTFC CFR Călători a fost respinsă ca neîntemeiată”. Mai pe românește, statul român a rămas cu buza umflată.

O nouă licitație bănoasă lansată de operatorul feroviar de stat, acum sub conducerea lui Traian Preoteasa

Dar să revenim în prezent. La începutul lunii octombrie, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători a lansat o licitație pentru repararea locomotivelor electrice, în valoare de 35 de  milioane de euro.

În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat la vremea respectivă anunțul de licitație ce are ca obiect ”Servicii de reparaţii planificate tip RG la locomotivele electrice de 5100 KW cu montare instalaţie pentru comanda locomotivei şi alte servicii de reparaţii constatate în prezenţa Recepţiei CFR pe fluxul de reparaţie tip RG la locomotivele electrice de 5100 KW”.

Valoarea totală estimată a contractului de tip acord cadru ce se intenționează a se semna pentru o perioadă de patru ani este cuprinsă între 7.880.628,52 și 172.528.173,75 lei. Cantitatea minimă a acordului cadru este de două astfel de locomotive, iar cea maximă – de 23. Cât privește contractele subsecvente ce urmează a fi încheiate pe baza acordului cadru, cantitatea minimă a unui astfel de contract este de două locomotive, iar cea maximă de opt.

Hopa-Mitică cu scrisorile de garanție. Altă Mărie cu aceeași pălărie

Până la termenul limită, au fost depuse două oferte la procedura de achiziție, din partea Reloc Craiova și a Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, așa cum a informat recent Club Feroviar. Ei bine, așa cum se poate observa din facsimilul alăturat, Remarul 16 Februarie a venit cu o scrisoare de garanție din partea Finance One IFN.

Altă instituție financiară nebancară, dar aflată sub aceeași ”pălărie” a Capidava Financial, despre care a scris recent Club Feroviar. La această IFN, unul dintre administratori este Ioan Ovidiu Silaghi, care a fost ministru al Transporturilor în perioada 7 mai-21 decembrie 2012.

Pe scurt, Călin Mitică a înlocuit Suport Real IFN, care între timp a fost radiată de BNR, așa cum am amintit mai sus, cu Finance One IFN. Aceasta din urmă are girul Băncii Centrale, însă și prima era autorizată de BNR atunci când a fost semnat contractul pentru repararea automotoarelor Siemens Desiro. Contract care s-a terminat cât se poate de prost pentru statul român, așa cum am arătat mai sus. Prea multe concidențe cu scrisorile de garanție la licitații…

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole