Hârtiile, mai de durată decât lucrările la calea ferată spre Otopeni

4 decembrie 2020

Deși circulația feroviară va fi deschisă în următoarele săptămâni, lipsesc încă hârtiile de certificare și punere în funcțiune ale liniei, ce sunt eliberate de AFER. Până în ianuarie 2021 linia va funcționa pe legislația națională privind autorizarea lucrărilor feroviare, ceea ce nu înseamnă însă că poate fi pusă la îndoială siguranța necesară a transportului și soliditatea proiectului.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

recepția liniei de Otopeni

Epidemia de Covid-19, dar și întârzierea Ministerului Transporturilor de a implementa prevederile europene privind interoperabilitatea sistemelor feroviare vor întârzia eliberarea autorizației de punere în funcțiune a liniei de cale ferată Gara de Nord – Otopeni. Întârzierile Ministerului se referă la reautorizarea Organismului Notificat Feroviar Român după noua Directivă a UE, cu numărul 797.

Procedurile AFER nu au legătură cu recepția tehnică a lucrării, planificată pentru vineri, explică aceste surse. „Sunt procese complet separate nu au legatură cu recepția. Procedurile sunt în lucru. Mai întâi se face o verificare de subsistem structural care este în lucru, în stadiu avansat, apoi se face autorizația de punere în funcțiune”, explică acestea. Luând în calcul că, de fapt, sunt două tronsoane, anume racordul și linia spre Gara de Nord, fiecare parcurgând două proceduri, rezultă în final patru procese complexe derulate la nivelul AFER.

Munca s-a derulat mai dificil și din cauza pandemiei de Covid-19 și a carantinei de 2-3 săptămâni în care s-a găsit o parte a personalului AFER.

Oficialii Ministerului Transporturilor spun că procedurile se vor încheia în ianuarie 2021 și că până atunci procedurile legale corespunzătoare privind funcționarea se vor supune legislației naționale, nu europene.

Ministerul Transporturilor a implementat cu mare întârziere prevederile Pachetului 4 feroviar al UE ce include și Directiva 797 de interoperabilitate a căilor ferate. România a fost în pragul procedurii de infrigement din cauza implementării întârziate a prevedeilor.

Probleme și la nivelul CE

Una dintre piedicile autorizării este și pierderea calității de Organism notificat de către ONFR, situație în care se găsesc alte 28 de organisme notificate din întreaga Uniune Europeană. De la 1 noiembrie a intrat în vigoare o nouă Directivă privind interoperabilitatea, anume 797/2016. Aceasta a făcut ca funcționarea Organismelor notificate europene pe Directiva veche 57/2008 să nu mai fie posibilă.

O nouă procedură de autorizare a ONFR este în curs, iar durata acesteia este în jur de două luni. Cererea României de reautorizare a ONFR se găsește în faza de transparență decizională.

Ca urmare, acreditarea liniei menționate se face în sistemul național. Legislația românească permite acest lucru în anumite condiții. Hotărârea Guvernului nr. 108/04.02.2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, articolul 12, stabilește când pot fi aplicate normele naționale.

„Normele naţionale pentru punerea în aplicare a cerinţelor esenţiale şi, după caz, mijloacele acceptabile de conformitate naţionale se aplică în următoarele cazuri:

  • în situaţia în care o S.T.I. (specificație tehnică de interoperabilitate – n.red.) nu acoperă sau nu acoperă integral anumite aspecte care corespund cerinţelor esenţiale;
  • în situaţia în care a fost notificată neaplicarea unei/mai multor S.T.I. sau a unor părţi ale acesteia/acestora
  • în situaţia în care un caz special impune aplicarea unor norme tehnice care nu sunt incluse în S.T.I. relevantă;
  • în cazul normelor naţionale utilizate pentru a specifica sistemele existente, limitate la scopul evaluării compatibilităţii tehnice a vehiculului cu reţeaua;
  • în cazul reţelelor şi vehiculelor care nu fac obiectul S.T.I.;
  • ca măsură preventivă temporară de urgenţă, în special în urma unui accident.

Siguranța, asigurată

Toți acești pași par mai degrabă a fi birocratici, căci personalul AFER verifică oricum întregul proiect pentru a fi corespunzător. „Partea de linii e finalizată de multă vreme, la fel si cea de constructii civile, cea de instalatii s-a terminat acum doua săptămâni. Până ieri s-au facut testele cu trenurile, sunt proceduri ce nu pot fi grabite. Nu vor da (AFER – n.red.) drumul la tren până nu se conving că toate merg corespunzător”, spun surse din Ministerul Transporturilor.

Conexiunea feroviară este 100% finalizată, iar pe 12 decembrie, odată cu intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2020-2021, vor circula primele garnituri pe ruta Gara de Nord – Aeroportul Otopeni. Aflat  pe șantierul centurii rutiere Bacău, alături de președintele Klaus Iohannis, ministrul a precizat că în perioada următoare va vedea exact câți operatori au solicitat să circule pe această linie. El a spus că sunt mai multe solicitări de operare și că acestea vor fi analizate la nivelul CFR SA. Traseul va fi parcurs în aproximativ 20-23 de minute, iar frecvența trenurilor va fi din 40 în 40 de minute, a spus recent ministrul Transporturilor.