spot_img
vineri, decembrie 9, 2022
spot_img

Cum au făcut Drulă, Vîlceanu și Grindeanu ca o călătorie de șase stații cu metroul să dureze aproape o oră

A fost haos la metrou joi dimineață, din cauza timpului mare de așteptare în stații până la sosirea trenurilor. Pasagerii au fost nevoiți să stea și câte 20 de minute pentru a veni o garnitură, din cauza faptului că Ministerul Transporturilor, condus de vicepremierul Sorin Grindeanu, nu și-a onorat obligațiile contractuale către societatea Alstom Transport, care asigură mentenanța. În aceste condiții, o călătorie de șase stații cu metroul bucureștean poate dura aproape o oră. Însă vina nu îi aparține doar actualului ministru, ci și predecesorilor săi Cătălin Drulă și Dan Vîlceanu.

De ceva vreme, tot mai puține trenuri ale Metrorex ies pe traseu. Compania Alstom Transport a avertizat autoritățile încă de la finele lunii trecute că ia în calcul o reducere a activității de mentenanță, din cauza faptului că Ministerul Transporturilor nu și-a plătit datoriile.

Haos la metrou. Intervale de succedare enorme

haos la metrouÎn această săptămână au început deja să se vadă efectele. Chiar dacă oficialii Metrorex nu recunosc direct problema, călătorii se plâng că au fost nevoiți să aștepte și câte 20 de minute sosirea unui tren pe Magistrala 5, Eroilor-Râul Doamnei.

Dar probleme sunt și pe celelalte magistrale ale metroului bucureștean. Bunăoară, miercuri după-amiază, timpul de așteptare pe magistralele 1 și 3 a fost și de 13-14 minute, după cum a putut constata reporterul Club Feroviar. La stația Dristor 2 monitoarele de informare nici nu mai afișau ora la care urma să vină următorul tren.

O oră de la Academia Militară la Jiului

haos la metrou probleme la metrou automatizarea pe Magistrala 4Oficial, timpii de așteptare în stații sunt ceva mai mici, dar tot mari pentru o deplasare civilizată cu mijloacele de transport în comun dintr-o capitală europeană. Astfel, potrivit comunicării oficiale a Metrorex de joi dimineață, intervalele de succedare între trenuri sunt după cum urmează: 9-10 pe magistralele 1 și 3, 4 minute pe Magistrala 2, 10 minute pe Magistrala 4 și 15 minute pe Magistrala 5.

Cu alte cuvinte, dacă vrei să mergi de la Academia Militară la Jiului (M5 + M1 + M4), de exemplu, și ai ghinion, poți să pierzi cumulat 35 de minute doar cu așteptatul în stații. La care se adaugă timpul de călătorie propriu-zis, de minimum 15 minute. Aproape o oră pentru doar șase stații de metrou. În aceste condiții, să nu se mai mire autoritățile că bucureștenii nu renunță la mașinile personale pentru deplasarea prin oraș.

Un timp de așteptare de peste 15 minute nu mai este întâlnit la niciun metrou din nicio capitală europeană. La Roma trenurile vin la interval de un minut, la Paris și la Londra la 3-4 minute și exemplele ar putea continua.

Haos la metrou. Ministerul Transporturilor nu și-a plătit datoriile către Alstom

bugetul Metrorex rectificat mentenanța trenurilor de metrouAvertismentul privind ”încetinirea” activității de mentenanță a trenurilor la metroul bucureștean a venit pe 26 iunie de la preşedintele Alstom pe Europa, Gian Luca Erbacci, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

„Metrorex ne datorează peste 33 de milioane de euro. Această sumă corespunde unui an de plăţi restante. Între timp, am suportat toate costurile: ne-am plătit furnizorii la zi, am plătit salariile angajaţilor la zi. Din suma totală datorată, de peste 160 de milioane de lei, echivalentul a 33 de milioane de euro, peste 140 de milioane de lei provin din contractul anterior, pentru servicii prestate în cursul anului 2021, iar 20 de milioane de lei pentru facturi restante în contractul început la 1 ianuarie 2022. Câte companii îşi permit să continue să lucreze fără să fie plătite timp de un an?”, spunea el.

Cătălin Drulă a redus cheltuielile pe spinarea bucureștenilor

haos la metrou automotoarele sechestrate Cătălin Drulă cu trenul execuția bugetară salvarea CFR Marfă protestul de la metrouÎnsă neplata datoriilor către Alstom Transport nu este singura cauză pentru care transportul cu metroul bucureștean nu mai este atractiv. Această stare de fapt este rezultatul unor decizii în detrimentul călătorilor luate în ultimii ani.

Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă și-a început mandatul cu un război fățiș împotriva liderului Unitatea-Sindicatul Liber Metrou, Ion Rădoi. Scopul declarat era lăudabil – reducerea costurilor de funcționare a metroului bucureștean. Prin intermediul directorului general al Metrorex de la acea vreme, Ștefan Paraschiv, a dispus demolarea chioșcurilor din subteran, administrate de Sindomet Prodcom, firmă controlată de USLM. Măsura a dus însă la scăderea veniturilor societății de transport, deoarece Sindomet vira o parte din venituri către Metrorex.

Apoi, a încercat, fără succes, să obțină în instanță anularea Contractului Colectiv de Muncă prin care angajații Metrorex au beneficiat de o majorare cu 18% a veniturilor în plină criză pandemică, atunci când economia se contracta. Văzând că nu poate reduce costurile salariale, Ștefan Paraschiv, cu acceptul lui Cătălin Drulă, a decis să le reducă pe cele de exploatare, așa că a trimis la pensie câteva zeci de mecanici. Celor rămași li s-a limitat posibilitatea de a face ore suplimentare. Rezultatul: mai puține trenuri pe traseu.

Pentru Dan Vîlceanu toamna a fost ca vara

modernizarea căii ferate Brașov-SighișoaraSituația a fost perpetuată și de succesorul lui Cătălin Drulă la șefia Ministerului Transporturilor, Dan Vîlceanu, care a preluat interimar funcția după ieșirea USR de la guvernare.

Așa se face că toamna și iarna au fost ca vara, parafrazând o zicală celebră a fostului președinte Traian Băsescu, de pe vremea când era ministru al Transporturilor. Concret, Metrorex a circulat și în toamna lui 2021, și apoi în iarnă tot după orarul de vară, adică cu mai puține trenuri pe traseu.

Sorin Grindeanu credea că starea de alertă se va ridica abia la finele lunii mai

biroul șefului CFR SA Grindeanu scumpește biletele de tren Complexul Astoria Snagov majorarea prețului la motorină conducerile companiilor feroviare de stat Rotația cadrelor la CFR SA Barometrul vizibilității miniștrilor schimbarea conducerilor companiilor feroviareA venit primăvara, iar la conducerea Ministerului Transporturilor se afla deja de ceva vreme Sorin Grindeanu. Care a emis Ordinul  ministrului Transporturilor și Infrastructurii privind aprobarea actualizării Contractului de servicii publice de transport cu metroul pentru perioada 2020-2024 al Societății de Transport cu Metroul București Metrorex SA, prin încheierea Actului adițional nr. 1 pentru anul 2022.

La vremea respectivă, Club Feroviar a semnalat faptul că, în condițiile în care numărul de călători este estimat în creștere, trenurile vor fi mai rare pe trei din cele cinci magistrale aflate în exploatare. Astfel, pe M1 avem o scădere a frecvenței trenurilor (față de 2021) de 10%, pe M4 de 2,7% și pe M5 de 0,2%. În schimb, pe M2 numărul de kilometri crește cu 7%, iar pe M3 cu 5,8%.

În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ, autorii proiectului (Direcția de Transport Feroviar din MTI) anticipau practic că starea de alertă va fi prelungită până la finele lunii mai: „Valorile rezultate din calculul km planificați sunt determinate de graficele de circulație aplicate pe fiecare Magistrală (nr. km/grafic), în funcție de necesitatea de transport (nr. zile lucrătoare/nr zile festive)/an) și de măsurile de reducere a cheltuielilor conform act. nr. M.06.01/564/22.03.2021. Ca urmare a prelungirii stării de alertă pe teritoriul României (prin H.G. nr. 293/2021), situație care a generat scăderea numărului de călători transportați, Metrorex a luat măsura de reducere a graficelor de circulație atât în zilele lucrătoare, cât și în zilele festive, pe magistralele 1, 2, 3 și 4, în perioada ianuarie – septembrie 2022”.

Numai că, surpriză! (doar pentru autorii proiectului de Ordin, căci noi am atras atenția încă de pe atunci că este posibil să se întâmple așa), autoritățile nu au mai prelungit starea de alertă începând cu data de 9 martie 2022, așa cum a informat la vremea respectivă Club Feroviar.

Și așa am ajuns acum în situația în care te deplasezi mai rapid cu mașina personală printr-un oraș altfel gâtuit de ambuteiaje decât cu transportul subteran.

Ultimele Articole