vineri, iulie 5, 2024
spot_img

Haltă CFR transformată în pensiune, prezentată pe site-uri internaționale de rezervări

Haltă CFR transformată în pensiune. Managerul unui spital orășenesc a renovat clădirea unei halte CFR – monument istoric și a transformat-o într-o pensiune prezentată inclusiv pe cunoscutul site booking.com. În jurul haltei există însă plângeri penale, scandaluri, reclamații căci aceasta era monument istoric, iar lucrările executate au înregistrat nereguli.

 

 

Halta Câmpeni, județul Alba, a intrat recent în centrul unei dispute ce opune, pe de o parte, Asociația Apuseni Spirit, și pe de altă parte pe managerul Spitalului Câmpeni, Dragomir Morcan, ultimul achiziționând halta anul trecut de la alte persoane particulare din comuna Mihai Viteazu, județul Cluj.

Halta Câmpeni este inclusă pe lista monumentelor istorice din județul Alba și a fost preluată de Morcan într-o stare avansată de degradare (vezi foto). Odată preluată halta, Morcan i-a înlocuit geamurile, acoperișul, a reparat zidăria, platforma pietonală înconjurătoare, parcare și a făcut compartimentări astfel încât aceasta să poată fi introdusă în circuitul turistic.

Haltă CFR transformată în pensiune

 

Fosta halta Câmpeni, devenită pensiunea de trei stele Casablanca, dezvăluie în fotografii utilitatea ei trecută. La mică distanță se zărește calea ferată îngustă învecinată. În fața ei a fost amplasat un mic trenuleț artizanal. Potrivit booking.com, pensiunea se închiriază în weekend la un tarif de 180 lei pe cameră, având o capacitate de aproximativ 15 persoane.

Însă aici se opresc aspectele idilice. Lucrările au fost făcute fără autorizație de construire valabilă, iar achiziția haltei s-a făcut anul trecut fără preemțiune oferită autorităților locale. Potrivit Asociației Apuseni Spirit lucrările ar fi fost făcute cu firmele care aveau contract cu spitalul la care el este manager și cu angajați ai Spitalului. Asociația mai susține că nu s-a respectat dreptul de preemțiune cerut de legislația patrimoniului cultural.

Pe partea de construcție, o verificare a Direcției Județene de Cultură a indicat faptul că lucrările realizate sunt neconforme cu statutul de monument istoric fiind realizate fără acordul Direcției Județene de Cultură, atât pe partea de schimbare destinație, cât și pe partea de lucrări.

Interesant este faptul că Direcția de Cultură pare a lua apărarea investitorului privat. Într-un proces verbal în care consemneqză situația, DJC Alba informează că nu i s-a solicitat drept de preemțiune dar că, și dacă acesta i-ar fi fost solicitat, DJC nu l-ar fi utilizat. Cu alte cuvinte nu e problemă că n-am fost întrebați dacă dorim cumpărarea monumentului istoric căci oricum nu am fi vrut aceasta.

DJC a aplicat o amendă contravențională de 4.000 de lei și a solicitat investitorului intrarea în legalitate. Radu Ioan Stoica, fondator Apuseni Spirit nu este mulțumit de măsuri. El spune că există o practică a autorităților locale, vizibilă nu doar în acest caz ci și în altele în care unei persoane care încalcă legea i se aplică o sancțiune minoră pentru fapta mai puțin gravă pentru a fi scăpat de sancțiuni semnificative obligatorii în cazul abaterilor grave, cum e și cea de față.

Asociația a depus o petiție la Inspectoratul de Poliție Albă. Un răspuns recent din partea acestei instituții spune că în urma investigațiilor efectuate pot fi întrunite elementele constitutive ale infracțiunii legii 50/1991 a autorizării lucrărilor de construcție.

„Ne bucurăm că, în urma sesizărilor noastre, autoritățile verifică circumstanțele în care a fost achiziționată Halta Câmpeni (parte a monumentului istoric – Ansamblul de cale ferată îngustă Vidolm-Abrud) și felul în care s-au efectuat lucrările în lipsa deținerii „Autorizației de construire”.

Este important să păstrăm și să reabilităm monumentele istorice pentru a da o șansă în plus turismului în zona”, spune el.

În plângerile făcute organizația mai acuză că pe traseul mocăniței Câmpeni Turda au apărut „multiple construcții” care blochează dezvoltarea turistică a întregii zone.

Istoria liniei

Potrivit paginii CFR- Istorie și cotidian linia a fost constuită între anii 1891-1912 într-o zonă pitorească și deosebită din punct de vedere a peisajelor, în Munții Apuseni. Aceasta făcea legătura între localitățile Turda (județul Cluj) și Abrud (județul Alba), având o lungime totală de 93 km. Principalele localități deservite erau Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Roșia Montană și Abrud.

Linia a fost utilizată pentru transportul călătorilor dar și pentru transportul de marfă, din zona Munților Apuseni. Traficul pe acest tronson a fost închis în anul 1997. În ultimii ani de existență ai întregului traseu, circulau trei perechi de trenuri zilnic. Viteză maximă era de 40 km/h iar trenul personal parcurgea acest tronson în 6 ore și jumătate.

Pentru calea ferată îngustă Turda–Abrud au fost comandate 11 locomotive, 22 de vagoane de pasageri, 8 vagoane pentru conductori și poștă și 93 de vagoane tip marfă, inclusiv piese de schimb pentru un total de 1 413 000 coroane.

În prezent se mai organizează curse doar pe mici porțiuni, respectiv pe 11 km între Abrud și Câmpeni dar și pe segmentul Lunca de Arieș-Sălciua pe o distanță de 9 km. În anul 2014 întregul traseu al căii ferate a fost declarat monument istoric.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO. 10 ani de 160 km/oră pe București-Constanța. Locomotiva inaugurală, pe butuci

Pe 4 iulie 2014 CFR Călători a pus în circulație, oficial, primul tren care circula cu 160 km/oră pe București-Constanța. Asta după mai bine...

Ultimele Articole