Un subiect abordat de către Club Feroviar în urmă cu un an reajunge în actualitate, și anume modul în care s-a făcut selecția directorului general Traian Preoteasa la CFR Călători. Șeful companiei se plânge că oamenii de control ai lui Ciolacu stau de trei ani în companie, fără rezultate, și speră să găsească o fraudă de o jumătate de miliard de euro care să le justifice cercetările. Cine l-a pus pe Preoteasa la CFR Călători?
Membrii Comitetului de Nominalizare și Remunerare ai CFR Călători au fost chemați zilele trecute la Guvern, la Corpul de Control, pentru a da detalii privind selecția firmei de recrutare care l-a propus pe Traian Preoteasa drept director general. O parte a acestora sunt și membri ai Consiliului de Administrație al CFR Călători.
Citește pe această temă Șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, dă cu flit premierului Marcel Ciolacu
„Au fost chemați în calitate de membri ai Comitetului de nominalizare si de remunerare privitor la selectia firmei de recrutare”, au explicat pentru Club Feroviar surse apropiate situației.
Discuția cu oamenii lui Marcel Ciolacu a durat patru ore, însă unii s-au plâns că din cauza trecerii timpului, multe lucruri nu și le mai amintesc.
Vom reaminti cazul spre finele articolului. Acum vom spune doar că Preoteasa a fost selectat de o firmă de recrutare care a fost la rândul ei aleasă tocmai de subordonații directorului general, ceea ce era, este și va fi un conflict de interese.
Club Feroviar a dorit să afle direct dacă zilele trecute șeful CFR Călători s-a găsit printre cei chemați la Palatul Victoria.
„Eu personal nu am primit o invitaţie de la Corpul de Control. Ce aţi publicat acolo este foarte adevărat (referire la articolul Șeful CFR Călători, Traian Preoteasa, dă cu flit premierului Marcel Ciolacu – n.red.). Am solicitat și am spus că oamenii pot părăsi locul de muncă în anumite condiţii, cer bilet de voie, cer CO, eu nu le-am interzis să se ducă, le-am zis că au posibilitatea să se ducă în aceste condiţii (…) dacă dă o mașină peste ei cine răspunde? I-am întrebat de ce nu iau declaraţiile aici, unde mi-au solicitat birou, internet? De ce nu mai e valabil biroul ăsta?”, întreabă el retoric.
Directorul general dă asigurări că atât timp cât oamenii ar fi în discuție cu membrii Corpului de Control aceștia nu sunt supravegheați de companie. „Să vină aici, să stea între patru ochi cu ei, nu a stat nimeni să îi supravegheze, nu mă interesează”.
Ironiile lui Preoteasa. Eu sper să găsească o delapidare de o jumătate de miliard
Nu este clar dacă vorbește cu sobrietate sau e doar hâtru, însă Preoteasa pare a arunca și niște ironii. El spune că acest Corp de Control al premierului e de trei ani în companie, știe și data exactă, respectiv 5 septembrie 2021, perioadă în care au tot făcut verificări fără rezultate.
„Sper să găsească o delapidare de 500 de milioane de euro, chiar de un miliard de euro. Când Corpul de Control al premierului stă de trei ani într-o unitate înseamnă că e jale, eu vreau să văd jalea”, afirmă el.
Exemplul Metrorex. Celeritatea durează trei ani. Guvernul caută „foarte profund” documente
„Toţi vor cu celeritate, le-am zis ce celeritate când eşti de trei ani aici? Nu ştiu câte și dacă au verificat multe companii de trei ani. La Metrorex, unde sunt membru în Consiliul de Administrație, sunt probleme, dar ei stau de trei ani la mine”, se plânge el.
Preoteasa revine în nota ușor naiv-ironică: „eu cred că au nişte documente foarte importante, cu ceva foarte important, au nişte documente despre care vor să afle mai multe şi le caută foarte, foarte profund. El mai afirmă că de când a început controlul la CFR Călători s-au perindat trei șefi ai Corpului de Control și nici unul nu a venit la el să îi zică să facă un raport de control. „Eu cred că dacă au documente de acum trei ani şi se merge în instanţă se şi prescriu”, afirmă el
Cine știe de nereguli să se ducă direct la Parchet
Preoteasa se simte fără frică și stă drept în picioare pentru a-și apăra drepturile. „Sunt vertical, dispus la orice cercetare de orice fel, dar nu sunt dispus să îmi fie călcate drepturile în picioare. Modul în care mi-au cerut mi-au dat impresia că e ceva necurat (…) Eu zic ca Preoteasa nu a încălcat legea şi stau vertical în faţa oricui. Dacă cineva din companie ştie de încălcarea legii, nu la mine să vină, ci direct la parchet”, afirmă el. „Sper să fie un raport încheiat corect că altfel intrăm în clinciuri”, conchide el.
Cine l-a pus pe Preoteasa la CFR Călători
După cum spuneam, directorul general a fost ales de către o firmă selectată de oamenii săi de încredere, aceasta și cu o mână de ajutor venită din partea Consiliului de Administrație de atunci.
Procedurile legale spun că selecția managerului se poate face fie de către Consiliul de Administrație, fie de către o firmă de resurse umane aleasă de acest consiliu. „Preşedintele Consiliului de Administraţie al societăţii nu poate fi numit şi director general. Directorii, indiferent dacă sunt selectaţi din cadrul Consiliului de Administraţie sau din afara acestuia, sunt numiţi de Consiliul de Administraţie, la recomandarea comitetului de nominalizare în urma unei proceduri de selecţie pentru poziţia respectivă, desfăşurată după numirea membrilor consiliului de administraţie în conformitate cu prevederile art. 29. Consiliul de Administraţie poate decide să fie asistat sau ca selecţia să fie efectuată de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate în condiţiile legii”, spune art. 35 al OUG 109.
Așadar, Consiliul de Administrație putea numi un director general, fără a apela la serviciile unei firme externe. Mai mult, după informațiile noastre, Consiliul de Administrație a delegat atribuțiile selectării unei astfel de firme chiar companiei, ceea ce este un conflict de interese. Poate directorul de achiziții să aleagă o firmă care nu este pe placul șefului său, directorul general cu mandat temporar care și-l vrea prelungit la patru ani? Desigur că nu.
Informații neoficiale din Ministerul Transporturilor arată că acest contract cu firma Pluri Consultants ar fi fost semnat de CFR Călători într-o perioadă în care Preoteasa s-ar fi aflat în concediu, tocmai pentru ca acest conflict de interese să nu fie pe față. Contractul ar fi fost semnat de către Marcel Litră, director general adjunct al companiei la acea vreme.
Practic, alegerea managerului general CFR Călători „conform” OUG 109 s-a dovedit a fi încă o mascaradă marca Sorin Grindeanu, în care niște proceduri legale sunt derulate de ochii lumi, ducând în final tot la selecția vechilor directori de partid.