Guvernul suedez sustine construirea unei linii light rail in Uppsala

Municipalitatea din Uppsala a primit de la guvernul suedez o co-finantare de 900 milioane coroane (87,5 milioane euro) pentru prima linie light rail din oras.

Astfel, prima linie light rail, denumita Ultunal, va face legatura intre gara Bergsbrunna si centrul orasului Uppsala, via Fyrisån, Ultuna si Gottsunda. Linia va fi construita pentru a putea face fata, pana in 2030, cererii pentru transport in partea de sud a orasului Uppsala.

Potrivit unei analize anterioare, au fost luate in calcul doua variante pentru sistemul de transport urban: o linie light rail si o linie rapida de autobuz.

Costul de constructie pentru linia light rail a fost estimat la 4 miliarde coroane suedeze (340 milioane euro). Costurile pentru operarea si mentenanta liniei, pe o perioada de 60 de ani, au fost estimate la 3 miliarde coroane suedeze (292 milioane euro).

De cealalta parte, costurile pentru linia rapida de autobuz au fost estimate la 1,4 miliarde coroane suedeze (136 milioane euro), plus 3,9 miliarde coroane (380 milioane euro) pentru operarea si mentenanta liniei pe o aceeasi perioada de 60 de ani.

Municipalitatea din Uppsala a precizat ca guvernul de la Stockholm a fost de acord sa aloce o co-finantare doar daca se opteaza pentru construirea unei linii light rail, nu de autobuz.

Mai mult, in acest caz, municipalitatea ar primi co-finantare de la guvern si un plus de 1,5 miliarde coroane suedeze (146 milioane euro), din valorificarea terenului aferent.

Astfel, intregul cost pentru construirea primei linii light rail din Uppsala se ridica la 5,1 miliarde coroane suedeze (496 milioane euro).

Potrivit unui acord semnat intre municipalitate si guvernul suedez, linia Ultunal va trebui sa fie finalizata in timp util pentru inaugurarea garii Bergsbrunna, estimata pentru 2029. In consecinta, municipalitatea va demara lucrarile pentru prima linie light rail in 2024.

Proiectul face parte dintr-unul mai amplu ce prevede construirea a 33,000 de locuinte in regiunea Uppsala, dar si cvadruplarea sectiunii nordice a liniei de cale ferata Stockholm-Uppsala si construirea unei noi gari principale in Nysala, la sud de Uppsala.

Foto: pylad.se