vineri, februarie 23, 2024
spot_img

Guvernul nu a dat căii ferate nici patru lei din cei zece lei necesari. Colaborare proastă a lui Ion-Simu Alexandru cu Consiliul de Administrație

Raport drastic al Consiliului de Administrație al CFR SA privind soarta companiei pe primele șase luni. Guvernul nu a dat căii ferate banii necesari nici pe jumătate. Teoretic, mai puternic decât șeful CFR SA, Ion-Simu Alexandru, Consiliul de Administrație al CFR SA nu prea este băgat în seamă de directori și nu are nici mijloacele necesare de aducere la ascultare ale acestora.

Raportul prezentat zilele trecute conține 200 de pagini dedicate activității companiei pe primele șase luni ale anului, iar una dintre principalele probleme abordate este cea a subfinanțării căii ferate.

Guvernul nu a dat căii ferate nici jumătate din banii necesari. 2023 – cel mai prost an

„Analizele evidențiază că situația din anul 2023 este mult mai gravă decât media ultimilor 10 ani. Fondurile publice alocate companiei în anul 2023 acoperă doar 35,8% din necesar, iar deficitul total de finanțare din fonduri publice naționale a infrastructurii feroviare în anul 2023 a ajuns la valoarea de 3 177 712 mii de lei, ceea ce înseamnă mai mult decât dublul mediei anuale a deficitului de finanțare din ultimii 10 ani”, arată Consiliul de Administrație.

În aceste condiții, proiectul bugetului de venituri și cheltuieli al companiei a fost stabilit în condițiile asumării unor limitări severe ale cheltuielilor de administrare a infrastructurii feroviare. Ca urmare, rezultatul brut preconizat este de un minus de 955.436,44 mii de lei, adică o pierdere care reprezintă o cotă de doar 30,06% din deficitul de finanțare al companiei în acest an. Reamintim că valorile sunt cele dintr-un proiect anterior de buget, iar pierderile din forma aprobată de Guvern sunt mult mai mici. „Bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 reflectă consecințele nerespectării obligațiilor legale privind finanțarea din fonduri publice a infrastructurii feroviare, acesta nefiind încă aprobat de Guvern din cauza opoziției Ministerului Finanțelor”, spune CA.

Calea ferată ar micșora cu 4% cheltuielile bugetului

Raportul conține și o analiză a impactului căii ferate în economia națională. „În condițiile în care strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare identifică, pentru perioada 2021-2025, un necesar mediu de finanțare a infrastructurii feroviare din fonduri publice naționale de 5 901,20 milioane lei/an, rezultă că beneficiile care ar putea fi realizate la nivelul economiei naţionale prin transferul către calea ferată a 20% din volumul actual al transporturilor rutiere de călători şi marfă ar acoperi integral necesităţile de finanţare din fonduri publice naţionale a reabilitării infrastructurii feroviare pentru următorii 5 ani. Altfel spus, beneficiile cuantificate care pot fi obținute la nivelul economiei naționale prin transferul modal către calea ferată a 20% din fluxurile actuale de transport rutier sunt substanțial mai mari decât necesarul de finanțare din fonduri publice naționale a infrastructurii și sunt comparabile cu întreg efortul bugetar necesar pentru susținerea dezvoltării transportului feroviar”.

Raportul avertizează asupra riscului închiderii unor porțiuni de cale ferată, ca urmare a imposibilității asigurării siguranței traficului prin limitarea de viteză. Starea căii ferate e mult mai proastă decât în 1992.

Dacă România ar implementa politicile Uniunii Europene în domeniul transporturilor și ar obține rezultate la nivelul mediei comunității europene, ar reuși să reducă cheltuielile totale ale statului legate de transporturi cu sume anuale care ar reprezenta cca 4% din PIB-ul național (dintre care majoritatea reprezintă cheltuieli bugetare). În condițiile în care în România se depun în prezent eforturi mari pentru reducerea deficitului bugetar cu cca 1,5 – 2% din PIB, o astfel de opțiune cu potențial de reducere a deficitului bugetar cu 3-4% din PIB ar trebui în mod normal să fie foarte atractivă. „Deocamdată nu sunt însă semnale că ar exista preocupări pentru o abordare similară celei a Uniunii Europene, în pofida beneficiilor potențiale evidente”, spune CA CFR SA.

Colaborare defectuoasă CA CFR SA – Ion-Simu Alexandru

La nivel de colaborare directă, între Consiliul de Administrație și conducerea CFR SA se pot emite următoarele considerente și aprecieri:

  • Nu există întâlniri de lucru și predictibilitate în solicitările de aprobare la nivelul CA, chiar dacă există disponibilitate în acest sens exprimată de toți membri CA.
  • Solicitările CA formalizate în hotărâri sunt puse în practică expres doar la nivelul deciziilor privind patrimoniul sau proiectele cu finanțare de la bugetul de stat sau din fonduri externe, orice alt răspuns la solicitări care au scopul îmbunătățirii activității de management fiind de cele mai multe ori întârziat.
  • Directorii companiei nu informează operativ Consiliul de Administrație în legătură cu activitatea companiei și dificultățile întâmpinate. De altfel, există tendința de a nu se efectua nici măcar raportările trimestriale prevăzute de art. 54 din OUG nr. 109/2011. Deși actualii directori ai companiei exercită încă din anul 2022 funcțiile de director general, respectiv de director financiar, abia în data de 24.10.2023 a fost prezentat – la insistențele Consiliului de Administrație – un raport comun privind activitatea din primele două trimestre ale anului curent, fapt care a condus inclusiv la întârzierea finalizării prezentului raport al administratorilor.
  • În ședințele de CA se discută atât principial, cât și practic și astfel s-a ajuns la identificarea faptului că nu există pentru toate tipurile de activități proceduri operaționale actualizate, dându-se dispoziții în acest sens pentru elaborarea acestora sau pentru actualizarea la zi, în conformitate cu legislația în vigoare pe domeniile respective.

Ultimele Articole