spot_img
miercuri, august 10, 2022
spot_img

Guvernul „investițiilor” ia din banii căii ferate și dă ajutoare de stat

Guvernul Ludovic Orban, autointitulat al investițiilor („primul pilon al reconstrucţiei economice este pilonul investiţiilor publice” spunea recent premierul), va redirecționa fonduri europene destinate căii ferate, autostrăzilor, ameliorării eficienței energetice pentru susținerea unor companii, selectate în mod neclar. Banii au fost luați căci ar prezenta „risc de neutilizare”, susține Ministerul Fondurilor Europene, condus de Marcel Boloș, un fost personaj controversat din Ministerul Transporturilor.

Doru Cireașă

Fondurile europene redirecționate către ajutoare de stat

Guvernul Orban taie fonduri europene de 500 de milioane de euro de la autostrăzi și căi ferate și le direcționează către companii, potrivit sitului romaniacurata.ro. Informațiile sunt confirmate de verificări făcute de Club Feroviar.

Ce spune publicația menționată? Concret, ar fi vorba de o  decizie luată săptămâna, trecută printr-un vot online al comitetului POIM, la propunerea Ministerului Fondurilor Europene condus de Marcel Boloș.

 

Potrivit răspunsurilor furnizate publicației indicate de către Ministerul Fondurilor Europene, ar fi vorba de:

  • 450 de mil. euro transferați în cadrul POC 2014 – 2020 (Programul Operațional Competitivitate), din alocarea UE (FEDR) de 1,258 mil. – aferentă POIM, AP (axa prioritară) 2 „Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient”, O.S. (obiectiv specific) 2.1 Creşterea mobilităţii pe reţeaua rutieră TEN-T şi OS 2.7 Creşterea sustenabilităţii şi calităţii transportului feroviar.
  • 50 mil. euro transferaţi din FC în FEDR, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 138/2020 şi realocaţi către POC, din alocarea UE (FC) de 150 mil. – aferentă POIM, AP 7 Creşterea eficienţei energetice la nivelul sistemului centralizat de termoficare în oraşele selectate, OS 7.2 Creşterea eficienţei energetice în sistemul centralizat de furnizare a energiei termice în Municipiul Bucureşti.

Destinația nu este clară. Nu se știe unde vor merge banii, ci doar că vor fi confiscați. Termenul nu este dur atât timp cât erau destinați altor activități, iar redirecționarea s-a făcut fără consultarea beneficiarilor inițiali.

POR nu-i bun pentru susținerea IMM

„Dacă la momentul deciziei (iniţiale de mutare a fondurilor n.red.), s-a considerat că Programul Operaţional Regional (POR 2014-2020) poate răspunde nevoii de finanţare a IMM-urilor, totuşi, în contextul excepţional generat de actuala criză de sănătate publică ce afectează în mod semnificativ economia României, inclusiv prin deficitele grave de lichidităţi cauzate de majorarea bruscă a investiţiilor publice care sunt necesare în sistemele de sănătate şi în alte sectoare economice, s-a constatat, la nivelul Guvernului, că Programul Operaţional Competitivitate (POC 2014-2020) poate răspunde necesităţii de a se interveni eficient pentru sprijinirea IMM-urilor afectate de pandemia COVID-19 prin schemă de grant pentru capitalul de lucru”, răspunde MFE.

Adică pe șleau s-a crezut inițial că prin POR vor fi ajutate IMM-urile, dar s-a văzut că aceasta nu e posibil și că trebuie să fie duși banii la POC.

E vorba de „fonduri europene redirecționate de la infrastructură mare către ajutoarele de stat pe care Guvernul urmează să le acorde unor firme. De urmărit care vor fi condițiile și mai ales care vor fi companiile beneficiare”, spune România Curată.

Activitățile BEI – PASSA, finanțate din fonduri de infrastructură

Potrivit sitului fonduri-structurale.ro banii luați din POIM vor ajunge să finanțeze scheme de granturi privind capitalul de lucru și chiar la plata unui acord PASSA BEI. Pentru perioada de programare 2014-2020, în decembrie 2015 BEI şi Ministerul Fondurilor Europene au semnat un nou Memorandum de înţelegere, care are anexat un format standard de contract de asistență tehnică (PASSA), atât pentru a asigura sprijin în vederea susţinerii reformelor structurale, investiţiilor din sectorul public, creşterea absorbţiei Fondurilor Europene Structurale şi de Investiţii în perioada de programare 2014-2020, cât și pentru a pregăti perioada de programare următoare (după 2020). Oficialii BEI subliniază importanța studiilor de fezabilitate dar și a altor studii de profil (trafic, etc.) la angajarea banilor europeni destinați sectorului Transporturilor.

Fondurile europene, redirecționate către ajutoare de stat

Un comunicat de săptămâna trecută ridica vălul aupra destinației căpătate de fondurile luate de la POIM.

„La nivelul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) au fost identificate sume cu risc de neutilizare în valoare de 1 mld. euro. Din această sumă, 450 mil. euro au fost realocate în cadrul POIM, către alte axe, iar 580 mil. euro către alte programe:

  • 500 mil. euro la Programul Operațional Competitivitate, pentru finanțarea unei scheme de grant dedicată capitalului de lucru;
  • 80 mil. euro la Programul Operațional Asistență Tehnică, pentru pregătirea portofoliului de proiecte aferente perioadei de programare 2021-2027 și pentru pentru asigurarea finanțării acordului PASSA-BEI în perioada 2020 –2023.

În cadrul Programului Operațional Capital Uman, suma de 450 milioane de euro va fi redistribuită pentru a fi finanțată plata șomajului tehnic (300 milioane euro), a stimulentului de risc pentru cadrele medicale (120 milioane euro) și măsurile destinate asistenței sociale pentru persoanele vârstnice (30 milioane euro)”, potrivit fonduri-structurale.ro

Adică banii pentru reconversie și pregătire profesională vor ajunge la plata ajutoarelor de șomaj.

Durerea premierului Orban pare a fi repornirea activității în transporturile rutiere, nu feroviare. Ludovic Orban a vorbit la începutul şedinţei de Guvern, care a avut loc săptămâna trecută, despre companiile afectate de criza provocată de coronavirus. În plus, acesta i-a solicitat lui Virgil Popescu, ministrul Economiei, să accelereze acordarea de fonduri pentru companiile respective.

„Aveţi grijă de miliardul de euro care va fi utilizat pentru capital de lucru pentru repornirea în HORECA, în transportul rutier. Aici trebuie să accelerăm toate procedurile pentru implementarea programului”, a spus premierul Orban, în debutul şedinţei de Guvern, potrivit capital.ro.

„După această mutarea a jumătate de miliard de euro de la POIM către POC: s-a dus toată povestea premierului Ludovic Orban din ultimele săptămâni, care a afirmat în repetate rânduri că „primul pilon al reconstrucţiei economice este pilonul investiţiilor publice”, apreciază romaniacurata.ro.

Ce obiecții sunt

Publicația consideră decizia chestionabilă având în vedere două aspecte.

  • Comitetul de Monitorizare al POIM nu s-a reunit în aceste 7 luni nici măcar online de când liberalii se află la guvernare, în condițiile în care anul trecut am avut 5 comitete de monitorizare, unele dintre ele destul de aprinse. Dar măcar oficialii MFE și toți ceilalți ai instituțiilor publice veneau în fața membrilor și dădeau socoteală pentru una, alta, răspundeau întrebărilor incomode, furnizau situații privind stadiul proiectelor și așa mai departe. Toate deciziile din aceste 7 luni au fost efectuate prin proceduri scrise, fără vreo dezbatere online. Răspunsuri la întrebări am primit, căci majoritatea funcționarilor au fost mereu proactivi și gata să dea totul pentru bună desfășurare a programului, dar politicul stă ascuns să nu cumva să fie tras la răspundere de reprezentanții societății civile.
  • La ultimul comitet POIM din 31 octombrie 2019, care s-a desfășurat la Brașov, cuvântul supracontractare a fost unul dintre cele mai menționate ale întâlnirii. Numai pe transport, supracontractarea era la 113% la acea dată, cu 143 de cereri de finanțare în valoare de aprox. 8,7 mld. euro. La fel și pe termoficare, supracontractare de 120% estimată. Așadar, cu proiecte semnate peste fondurile europene disponibile pentru investiții în infrastructura mare, Guvernul taie 500 de milioane de euro de la acest program și îi duce la competitivitate, de unde vor fi împărţiţi la firme, fără să ne spună cum exact, prin ce mecanisme. În mod pertinent publicația se întreabă dacă nu se găseau alte resurse bugetare pentru susținerea sectorului privat, altele decât „fondurile europene de la infrastructură mare, unde există supracontractare”. Citește aici despre absorbția fondurilor UE la CFR.

Ultimele Articole