miercuri, februarie 19, 2025
spot_img

Guvernul extinde împrumutul BEI destinat achiziției trenurilor de metrou Alstom

Guvernul României a aprobat miercuri, în ședință, o extensie cu 15 luni a termenului până la care poate cheltui câteva zeci de milioane de euro împrumutați de la BEI, destinați cumpărării trenurilor de metrou Alstom.

Hotărârea de Guvern aprobată miercuri prevede aprobarea Amendamentului nr. 4 convenit între Guvernul României şi Banca Europeană de Investiţii, prin scrisoarea semnată la Luxemburg la 28 iunie 2023 şi la Bucureşti la 4 iulie 2023 la Contractul de finanţare dintre România şi Banca Europeană de Investiţii aferent Proiectului de modernizare a metroului din Bucureşti – etapa a IV-a, Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon, tronsonul Drumul Taberei – Universitate, semnat la Bucureşti la 12 noiembrie 2009.

Documentul extinde până la 31 martie 2025 termenul de finalizare a lucrărilor la Magistrala 5 de metrou, Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Drumul Taberei – Universitate, și implicit termenul final de disponibilizare a împrumutului pe care Metrorex l-a solicitat de la Banca Europeană de Investiții în acest sens.

„Extinderea acestor termene este necesară având în vedere că graficul de livrare a trenurilor de metrou destinate Magistralei 5 a fost afectat de o serie de factori, între care evoluția negativă a lanțurilor de aprovizionare sau criza mondială a componentelor electronice”, spune Guvernul.

Trenurile de metrou Alstom mai așteaptă

Alstom ar fi trebuit să livreze către Metrorex primele trenuri din cele 13 rame, în valoare de aproximativ 100 de milioane de euro. La începutul acestei veri, șeful Alstom Europa, Gian Luca Erbacci, anunța, într-un interviu pentru News.ro că livrarea va avea loc în această toamnă.

Mihai Barbu, președintele Consiliului de Administrație al Metrorex a spus recent că nu crede în termenul anunțat de șeful Alstom.

„Șeful Alstom Europa vorbește multe, dar nu se ține de câvânt. Ultimul termen era iunie anul acesta, când trebuia să vină prima garnitură. Nu știu când vor veni. Noi am asigurat toate condițiile, am dat și avansul de 20 de milioane de euro, adică 20% din valoarea contractului, conform graficului. Contractul este semnat în 2020, tot atunci am plătit și avansul, și iată că nu a venit nici măcar un vagon”, a declarat, pentru Gândul, Mihai Barbu.

Contractul pentru rame a fost semnat în decembrie 2020, cu aproape trei ani în urmă, și prevede asigurarea unui total de până la 30 de trenuri Metropolis pentru noua Magistrală 5, livrate în două tranșe. Valoarea contractului pentru primele 13 trenuri este de peste 100 de milioane de euro. Acest contract poate fi extins cu opțiunea de livrare a încă 17 trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului, valoarea totală a proiectului putând ajunge la 240 de milioane de euro.

Primul tren urma să fie livrat în termen de maximum 29 de luni și va circula pe prima secțiune a Magistralei 5 de metrou, aflată deja în serviciul comercial, se preciza într-un comunicat de presă dat publicității. Celelalte 12 trenuri ale primului lot vor fi livrate imediat dupa omologarea primei unități, urmând ca lotul opțional de 17 unități să fie livrat pe baza unei cereri ferme din partea operatorului bucureștean.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole