spot_img
luni, septembrie 26, 2022
spot_img

Guvernul dixit: Rastelele de biciclete în gări, propunere neconstituțională

Guvernul dă aviz negativ unei propuneri legislative venite din partea unor parlamentari PNL privind obligativitatea montării în spații publice, inclusiv în gări, a unor rastele pentru minimum zece biciclete. Motivele sună absurd: neconstituționalitatea propunerii, dar și sărăcia bugetului CFR SA, deși proiectul ar costa câteva sute de mii de lei.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

 

Proiectul de lege a fost inițiat anul trecut de către 12 deputați PNL, anume Bica Dănuţ,  Bodea Marius, Bumb Sorin-Ioan,  Cherecheş Florica,  Fădor Angelica,  Ghilea Găvrilă,  Giugea Nicolae,  Gudu Vasile,  Răcuci Claudiu-Vasile,  Roman Florin-Claudiu,  Stamatian Vasile-Florin,  Şişcu George.

Proiectul este unul simplu. El cere ca piețele agroalimentare, clădirile  publice sau de utilitate publică, autogările, stațiile de cale ferată trebuie dotate cu „structuri metalice care să permită parcarea concomitentă a minimum 10 biciclete. Inițiatorii cer să existe posibilitatea montării pe perioada staționării acestora a unor dispozitive antifurt, spune primul articol al proiectuuli. Acesta mai prevede că efortul financiar se suportă din bugetele autorităților locale sau ale agentului economic privat sau de stat, că în 60 de zile trebuie emise norme de aplicare de către Guvern și că în 180 de zile de la adoptarea normelor trebuie implementate măsurile”.

Șase pagini de argumente la o pagină de text

La un text atât de simplu (proiectul nu are mai mult de o pagină), Guvernul a dat o opinie negativă întinsă pe șase pagini.

Unele dintre argumentele invocate de Guvern denotă necunoaștere totală a practicilor in domeniu. Este vorba de faptul că autorii cer ca structurile metalice să permită montarea pe perioada staționării a unor dispozitive antifurt, adică biciliștii trebuie să aibă posibilitatea de a folosi sisteme tip cablu, lanț sau U-lock de asigurare a bicicletelor. Desigur că se asigură de regulă cadrul si posibil și una dintre roți.

Guvernul pare a nu intelege. „Apreciem că sintagma de mai sus ar fi putut fi formulată astfel: „structuri care să permită parcarea concomitentă a minimum zece biciclete, cât şi montarea pe perioada staționării acestora a unor dispozitive antifurt cu care să poată fi asigurat cel puțin cadrul şi una dintre roţi”, recomadă Guvernul ca și cum în practică bicvicliștii nu ar face exact acest lucru.

Argument: CFR n-are bani

Alte argumente sunt la fel de „solide”. Unul este că CFR nu are bani. ”Ca observație generală, menționăm că un astfel de proiect de act normativ care stabileşte obligaţia de a investi ar trebui să conțină atât pentru persoanele juridice cu capital privat, cât şi pentru cele cu capital de stat şi o soluție privind finanţarea respectivelor investiţii. În particular, în cazul Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. fondurile proprii sunt insuficiente pentru acoperirea cheltuielilor minime de funcţionare a companiei, motiv pentru care nu pot fi susţinute alte investiţii obligatorii. În plus, aplicarea prevederilor articolului privind contravenţiile, în forma propusă, va conduce la necesitatea unor fonduri publice suplimentare pentru a acoperi suportarea unor cheltuieli apărute ca urmare a aplicării prevederilor acestui proiect de lege. Totodată, aplicarea prevederilor propuse în cazul haltelor şi punctelor de oprire în care nu îşi desfăşoară activitatea personal al administratorului de infrastructură şi/sau al operatorilor de transport feroviar face imposibilă paza şi supravegherea acestora, existând riscul furtului şi actelor de vandalism atât pentru biciclete, cât şi pentru structurile de parcare ale acestora, mai ales în cazul punctelor de oprire aflate la distanțe mai mari de zonele locuite ori în zone izolate”.

Cât ar putea costa concret? CFR are aproximativ 1.000 de stații de cale ferată iar un astfel de rastel stradal are in magazinele de profil prețuri cuprinse între 700 și 1.500 de lei în funcție de  materiale și vânzător. Investiția în rastele  ar fi deci de câteva sute de mii de lei la o companie cu buget de miliarde de lei.

Alte argumente sunt: Nu se știe și nu e precizat ce minister face normele, cine supraveghează și aprobă montarea acestora,  termenul de șase luni pentru achizițiile publice ale rastelelor de bicicletă este …prea scurt”, spune Guvernul. Acesta ar putea fi suportată tot atât de bine din Fondul de Mediu (aflat tot în administrarea Guvernului, dar pentru care proiect Guvernul nu face nimic).  Și ca să nu se spună că nu e convingător Guvernul dă lovitura supremă: legea e neconstituțională în sensul că articolul 1 din Constituție spune că respectarea legii e obligatorie și că adoptarea unei legi neclare cum ar fi aceasta ar contraveni legii fundamentale.

România, cu roșu pe harta bicicliștilor europeni

Aceste abordări vin să contravină atât principiilor unui transport ecologic, sigur din punct de vedere a epidemiei de COVID-19 și a tendinețelor europene.

Acum câteva săptpmâni Federația Cicliștilor din Europa (ECF.com) critica incapacitatea statelor membre de a  oferi transportul bicicletelor la bordul trenurilor. Desigur România figurează cu roșu pe hartă (vezi foto).

 

Ultimele Articole