vineri, august 30, 2024
spot_img

Guvernul decide soarta liniilor ferate industriale. Atribuțiile ARF, clarificate

Guvernul va discuta în ședința de miercuri soarta liniilor ferate industriale, o propunere de modificare legislativă fiind făcută în urmă cu o lună de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Nouă legislație pentru linii ferate industriale.

Pe lângă aceste modificări privitoare la legislația căilor ferate industriale, Guvernul va încerca să elimine suprapuneri între atribuțiile Autorității pentru Reformă Feroviară, pe de o parte, și cele ale CFR și Ministerului Transporturilor, pe de altă parte. Se propune modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară. Club Feroviar a informat inițial aici despre modificări.

Istoric legislativ

În anul 2004 a intrat în vigoare Ordonanța Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreținerea, repararea și exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. – S.A..

Ulterior intrării în vigoare a acestui act normativ au intrat în vigoare numeroase modificări ale organizării sistemului feroviar național, inclusiv Ordonanța Guvernului nr. 14/2023 privind reorganizarea unor instituții publice din domeniul feroviar în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, prin care Autoritatea de Siguranță Feroviară Română a fost reorganizată ca instituție cu personalitate juridică.

Nouă legislație pentru linii ferate industriale

De asemenea, în cuprinsul actului normativ nu se regăsește și obligativitatea întocmirii Regulamentului Tehnic de Exploatare a Liniei Ferate Industriale de către proprietarii de linii ferate industriale care nu exploatează linia ferată industrială proprie, dar aceasta constituie linie de tranzit pentru liniile ferate industriale din amonte.

Ce se propune

  • se propun clarificări cu privire la modul de executare a lucrărilor de întreținere, reparație, construire, desființare a liniilor ferate industriale (LFI), inclusiv în privința autorizării acestora;
  • se propune modificarea unui articol în sensul introducerii și noțiunii de „persoane juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale”, această sintagmă eliminând posibilele confuzii cu noțiunile de „gestionar” (al infrastructurii feroviare neinteroperabile) și „operator” (de transport feroviar/de manevră), a actualizării prevederilor cu legislația de același nivel, de exemplu prin înlocuirea sintagmei ,,Autoritatea Feroviară Română – AFER” cu ,,Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR” unde este cazul, a reglementării faptului că Regulamentul tehnic de exploatare al unei linii ferate industriale se întocmește și pentru liniile ferate industriale a căror linii au doar rol de tranzit pentru liniile ferate industriale din amonte, motivat de faptul că este necesară asigurarea condițiilor tehnice și pentru aceste linii ferate industriale de tranzit;
  • se propune modificarea art. 10 – 11 în sensul stabilirii obligațiilor ,,persoanelor juridice care dețin autorizațiile prevăzute de lege pentru activitățile de gestionare a infrastructurii ferate industriale”;
  • se propune reglementarea modului de control și inspecției al LFI, inclusiv a instituțiilor responsabile;
  • se propune modificarea art. 121 , în sensul stabilirii competențelor atunci când se solicită redeschiderea LFI închise urmare constatării unor neconformități cu privire la starea tehnică;
  • se reglementează contractele de exploatare;
  • se propune modificarea art. 14 și 15 cu privire la permiterea accesului pe LFI și modul de lucru în cazul interzicerii accesului pe LFI;
  • se reglementează condițiile de închidere și desființare a LFI;
  • se propune modificarea art. 18, potrivit atribuțiilor actuale ale AFER și ASFR.

Atribuții ARF

Implementarea serviciilor publice de transport feroviar de călători pentru care Autoritatea pentru Reformă Feroviară este autoritate competentă în România, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară și Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, trebuie să se facă în mod continuu și nediscriminatoriu, spun inițiatorii.

Se propune modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară, cu modificările și completările ulterioare:

  • se propune modificarea articolului 2 alineatul (1), asigurându-se corelarea cu atribuțiile altor entități, precum CFR S.A. și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii;
  • se propun clarificări privind modul de utilizare a materialului rulant nou ce este achiziționat de A.R.F.;
  • se propune abrogarea alineatului (5) de la articolul 7 deoarece metodologia de alocare a materialului rulant este stabilită de către ARF cu ocazia realizării studiilor de fezabilitate pentru achiziționarea acestuia și cu ocazia elaborării documentațiilor în vederea licitării contractelor de servicii publice. Totodată, se prevăd dispoziții tranzitorii privind aplicarea modificărilor legislative propuse.

IN THE SPOTLIGHT

Recalcularea pensiilor: Ce riscă mecanicii de locomotivă pensionari care lucrează la privat

Recalcularea pensiilor tuturor românilor este în curs, iar deciziile au început să le fie livrate pensionarilor prin Poșta Română. Numai că așteptările au fost...

Ultimele Articole