spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Guvernul aprobă achiziția a 99 de trenuri, din care 62 regionale, restul inter-regionale

În Monitorul Oficial a fost publicat marți HG 1226 din 17 noiembrie 2021, act normativ ce aprobă achiziția a 99 de trenuri electrice de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

HG menționat spune că se aprobă „Nota de fundamentare privind necesitatea și  oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente achiziției de rame electrice noi în cadrul proiectului de investiții „Achiziție material rulant nou, rame electrice regionale RE-R și
rame electrice interregionale RE-IR”. Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1
se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această
destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Ce se cumpără

HG menționează studiul de fezabilitate întocmit de Asocierea
DT Global iDevice Europe SL & MC Mobility Consultants GmbH
Vienna, în baza Contractului nr. TA2018012 RO RP1 încheiat
cu Banca Europeană de Investiții — PASSA, din care a rezultat că este
necesară achiziționarea a 99 de rame electrice noi, în sumă totală de
aproximativ 3.880.436 mii lei, cu TVA, calculat la cursul euro
BNR de 4,8402 la data de 24.08.2020 (cca 801.709.878 euro,
cu TVA).

Banii vor fi împărțiți astfel:
— 62 de rame electrice pentru transportul regional RE-R, preț
unitar: 7.236.021 euro, cu TVA, pe vehicul, rezultând o valoare
totală de 448.633.308 euro, cu TVA;
— 37 de rame electrice pentru transportul interregional
RE-IR, preț unitar: 9.542.610 euro, cu TVA, pe vehicul, rezultând
o valoare totală de 353.076.570 euro, cu TVA).

Principalele caracteristici tehnice ale ramelor electrice

Viteza maximă de circulație este de 160 km/h. Capacitate de minimum 200 de locuri pe scaune fixe și minimum 200 de locuri în picioare (cele Regionale) sau 300-350 locuri pe scaune fixe, cele Inter-regionale. Ramele vor fi echipate cu
sistem de încălzire/ventilație și aer condiționat, instalații sanitare
ecologice, zone de acces și siguranță pentru persoane cu handicap, Wi-Fi, supraveghere video.

În vederea verificării costurilor de exploatare a ramelor electrice în cadrul procesului de achiziție, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (A.R.F.) și furnizorul desemnat câștigător al
licitației online vor testa nivelul real de consum de energie electrică, în exploatare comercială, pe secțiile de circulație București Nord — Predeal, București Nord — Constanța și retur pentru ambele secții (cu minimum două măsurători/sens) și rezultatele finale vor fi comparate cu nivelul mediu de consum declarat în cadrul procedurii atât pentru tracțiune, cât și pentru subsistemele auxiliare. Trenurile vor fi dotate cu sisteme moderne de siguranță precum ETCS2 și PZB (estimarea și controlul distanței de frânare).

Proiectul apare eșalonat în fișa acestuia în două etape, prima de patru ani, a doua de trei ani.



Licitația de RE-R, anulată

Adoptarea HG vine la două săptămâni după ce CNSC a menținut anulată licitația de achiziție a până la 80 de trenuri electrice regionale. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins marți ambele contestații depuse de Alstom Ferroviaria și CRRC – Astra Vagoane Arad (China – România) privind anularea procedurii de achiziție a 40+40 de rame regionale, organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Anunțul făcut marți de CNSC nu include motivația deciziei, ci doar faptul că cele două contestații sunt „respinse pe fond”. Judecătorii CNSC au subscris astfel la argumentația ARF că ofertele competitorilor nu pot fi comparate, pe partea de consum energetic. Problema consumului energetic declarat, a modului în care acesta este calculat de către competitori (funcționare climatizare, viteză trenuri, opriri în stații, număr persoane etc) a fost unul dintre punctele slabe ale acestei licitații, încă de la început. ARF a spus că nu se pot diferenția între ele ofertele participanților, deși tot ARF, instituție care tot ea a stabilit cerințele licitației și ale ofertelor.

Decizia CNSC este una „scumpă”. Proiectul de achiziție a celor 40-80 de rame urma să fie finanțat din fonduri europene prin POIM – Programul Operațional de Infrastructură Mare și fonduri bugetare. Valoarea estimată a achiziției a fost de 1,7 miliarde lei, fără TVA.  Termenul limită de semnare a contractului a fost luna iunie, prelungit pe motive de pandemie până în decembrie anul acesta.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole