spot_img
miercuri, decembrie 7, 2022
spot_img

Guvernul a pus Bursa Română de Mărfuri pe chituci. Nicio tranzacție pe energie

Companiile feroviare nu au reușit să cumpere prin Bursa Română de Mărfuri niciun kWh, căci de mai bine de o lună nu mai există oferte.

Companiile feroviare, precum Informatică Feroviară, CFR SA, CFR Marfă, CFR Călători, toate având depuse la Bursă ordine de cumpărare a energiei, nu au reușit să își asigure în ultima lună energia necesară, în lipsa cumpărătorilor.

Nu au mai existat oferte de vânzare a energiei din cauza faptului că prețurile de vânzare sunt peste cele plafonate de stat, iar acesta nu plătește vânzătorilor diferența, a explicat pentru Club Feroviar o sursă din domeniu.

Pe situl Bursei Române de Mărfuri, ultima tranzacție încheiată apare ca fiind de la începutul lunii septembrie, când Compania de Transport Local Oradea a cumpărat 3950 MWh la un preț de 6500 lei pe MWh, deci de peste șase ori mai mare decât prețul plafonat de Guvern. Acesta a garantat un preț de 1000 lei pe MWh, urmând să achite diferența cumpărătorilor, însă a uitat să o și facă.

Ultima licitație a fost cea a Informaticii Feroviare

Ultima licitație a unei companii feroviare la BRM a fost cea a companiei Informatică Feroviară. Aceasta a dorit să cumpere 2415 Mwh cu ședință programată pentru 5 octombrie. Criteriul de atribuire era prețul cel mai scăzut, iar energia urma să se livreze în trei puncte de lucru, respectiv Craiova, Timișoara și Galați. Până recent, Informatică Feroviară a avut drept furnizor compania privată Tinmar Energy, al cărei nume a fost menționat recent într-un context nefericit (refuz de ducere la capăt a contractelor, posibilă insolvență etc). Acum, Informatică Feroviară caută furnizori pentru următoarele 12 luni.

Deși alte licitații de energie nu sunt deschise la Bursa Română de Mărfuri de către companiile feroviare, luna septembrie a fost una plină de cereri. La începutul lui septembrie, CFR SA a demarat proceduri de achiziție de energie pentru consum propriu pentru opt loturi. Cantitățile licitate au variat între 9000 MW și 42000 MW, iar rezultatele până la acest moment nu sunt cunoscute.

La rândul ei, și CFR Marfă s-a adresat Bursei de Mărfuri cu loturi, precum Ronaț Triaj (1083 MWh, 29 septembrie), CFR Marfă Craiova cu 1622 Mwh, CFR Marfă Galați cu 810 Mwh, IRV Constanța sau Punct lucru Socola pentru 760MWh.

Regionala CFR Călători Timișoara a avut și ea zilele acestea o licitație pentru cantitatea de 1.190 Mwh cu prezentare a ofertelor.

În iunie BRM a intrat pe piața contractelor la termen

Blocajul vine la trei luni după ce BRM a intrat pe piața contractelor la termen. La finele lunii iunie a avut loc la BRM lansarea tranzacționării contractelor la termen, având ca activ energia electrică, potrivit unui comunicat de presă de la acel moment.

Evenimentul succede, la scurt timp, autorizării instituției de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), ca operator de piață centralizată de energie electrică. ANRE prin ordinul nr. 79/2022 a aprobat “Regulamentul de organizare şi funcţionare a pieţei contractelor la termen de energie electrică, organizată de Societatea Bursa Română de Mărfuri – S.A., din 08.06.2022”. Acționarea va implica, la rându-i, BRM, în calitate de contraparte, aceasta preluând prin dublă novație subiectivă rolul de vânzător pentru participanții cumpărători și de cumpărător pentru participanții vânzători implicați în tranzacții încheiate, asigurând astfel, pe de o parte, deplina fungibilitate a cererilor și ofertelor de energie, iar pe de altă parte, o siguranță ridicată de finalizare corectă, în parametrii contractați, a respectivelor tranzacții.

 

Ultimele Articole