Grupul Kombud este primul producător polonez admis în UNIFE, Asociația Europeană a Industriei Feroviare, pe 12 iunie 2025, în cadrul celei de-a 34-a Adunări Generale UNIFE, care a avut loc la Varșovia.
„La Grupul Kombud, furnizăm sisteme moderne și sigure de control al traficului feroviar de peste 30 de ani. Admiterea companiei noastre în UNIFE este dovada recunoașterii crescânde a Poloniei și a căilor ferate poloneze pe scena internațională. Aceasta ne va permite nu numai să participăm la elaborarea politicii feroviare europene, ci și să cooperăm la proiecte privind standardizarea și dezvoltarea tehnologică în sectorul sistemelor de control al traficului feroviar”, a declarat Szymon Kniaź, director internațional al Grupului Kombud, în cadrul ceremoniei.
Producătorul polonez a fost înființat în urma fuziunii dintre Zakłady Automatyki Kombud, un producător important de sisteme de gestionare a traficului feroviar, și Rail-Mil, o companie care activează în domeniul electronicii și automatizării industriale. Capacitatea tehnologică și financiară combinată poziționează compania printre liderii pieței de control al traficului feroviar din Europa Centrală și de Est. Grupul Kombud dispune de 65 de sisteme și dispozitive certificate pentru utilizare în Uniunea Europeană.
Planul național de implementare al Poloniei pentru 2024 prevede o implementare strategică a sistemului ERTMS/ETCS, cu scopul de a echipa aproximativ 9.800 km de linii ferate, în principal în cadrul rețelei TEN-T, cu ETCS Nivel 2 până în 2050. În prezent, în Polonia, implementarea ETCS a fost finalizată pe 791,69 km de linii feroviare, 626,72 km, fiind echipate cu nivelul 2, 120,25 km cu nivelul 1 și 50,72 km cu nivelul 1 cu supraveghere limitată. Vechiul sistem SHP (clasa B) va fi eliminat treptat până în 2048.
La eveniment, pe lângă Grupul Kombud, UNIFE a primit 12 noi membri* din Germania, Austria, Regatul Unit, Suedia, Italia, Cehia, Țările de Jos și Spania.
Avertismentul lui Enno Wiebe
Evenimentul s-a concentrat pe viitorul finanțării feroviare a UE, provocările în materie de competitivitate, comerțul și cea mai bună modalitate de a continua dezvoltarea unei rețele feroviare europene de mare viteză.
„Transportul feroviar beneficiază de atenție și există multe ambiții, dar acestea nu sunt suficiente. Industria europeană a furnizorilor de echipamente feroviare are nevoie de contexte politice stabile, eficiente și mai simple pentru a realiza implementarea ERTMS, a pune în funcțiune rețeaua TEN-T și a construi mai multe linii feroviare de mare viteză pentru Europa, precum și pentru a prospera pe piața unică și dincolo de aceasta, având în vedere creșterea cererii și a previziunilor în domeniul transportului feroviar”, a declarat Enno Wiebe, directorul general al UNIFE.
Enno Wiebe a reamintit factorilor de decizie că, fără investiții în tehnologie, rețelele feroviare europene riscă să stagneze și să nu poată satisface cererea extrem de mare a publicului pentru servicii feroviare mai numeroase și mai frecvente. În plus, finanțarea va fi esențială pentru a asigura reziliența rețelei în contextul mobilității militare.
UNIFE și-a afirmat, de asemenea, sprijinul pentru rețeaua feroviară europeană de mare viteză, dar a solicitat Comisiei să furnizeze detalii esențiale privind finanțarea și să se asigure că acest proiect ambițios aduce beneficii economiilor europene și industriei furnizoare.
În ceea ce privește alte aspecte, UNIFE a avertizat că trebuie să asigure competitivitatea industriei europene de furnizare a produselor feroviare în cadrul achizițiilor publice și al comerțului, în special prin revizuirea viitoare a Directivelor privind achizițiile publice din 2014 de către Comisia Europeană. Aceasta include stabilirea industriei de furnizare a produselor feroviare ca industrie „strategică” și asigurarea preferinței europene în toate procedurile de achiziții publice.
*LÜTZE Transportation (DE), NKE Austria (AT), Blu Wireless Technology (UK), Westermo Network Technologies (SE), SRT (IT), Hubert+Suhner (CH), Strukton Rail (NL), Diehl Aviation Gilching (DE), NYMWAG CS (CZ), Tejasa TC – Silentflex (ES), WINDHOFF Bahn- und Anlagentechnik (DE) și Loram Limited (UK).
Articol preluat de pe RailwayPRO.com