Grupul de la Vișegrad critică proiectul de reducere a fondurilor de coeziune în regiune

Grupul de la Vișegrad, prin vocea liderilor a patru state, a criticat marți proiectul de reducere a fondurilor europene de solidaritate de care regiunea beneficiază, în viitoarea perspectivă bugetară pentru 2021-2027. Din fondurile de coeziune sunt finanțate inclusiv proiectele de modernizare a căii ferate.

Grupul de la Vișegrad

UE intenționează să stabilească până la sfârșitul anului marile linii ale cadrului financiar multianual de 1.300 miliarde euro.

Budapesta, Varșovia, Praga și Bratislava se opun unor posibile reduceri de fonduri pentru politicile de coeziune care au ca scop scăderea disparităților economice și sociale și promovarea dezvoltării durabile în UE. “Este o propunere nedreaptă și vrem să se facă dreptate. Ele (țările cele mai bogate) vor să reducă coeziunea pentru ca cei săraci să aibă și mai puțini bani și ca cei bogați să aibă și mai mulți. E nedrept”, a declarat premierul ungar Viktor Orban, în marja summitului Prietenii coeziunii de la Praga, care a regrupat premieri și înalți funcționari din 17 țări din Europa de Sud, centrală și estică, alături de comisarul european însărcinat cu Bugetul, Gunter Oettinger.

Grupul de la Vișegrad denunță moștenirea comunistă

Premierul polonez, Mateusz Morawiecki, a declarat că “trebuie convinse țările bogate care au avut mai multe șanse în istorie, precum Olanda, Belgia, Danemarca, Germania sau Franța, pentru ca împărțirea fondurilor să fie corectă pentru țările Europei Centrale, victime ale unei prăbușiri post-comuniste nemeritate”.

Următorul buget multianual va trebui să țină cont de plecarea Marii Britanii, un contributor net, și de noile priorități (securitate, migrație, digital), cu riscul unor tăieri în politicile istorice ale UE precum coeziunea și agricultura.

România, beneficiar de top al fondurilor de coeziune pentru calea ferată

România este una dintre țările în care UE a investit major din fonduri nerambursabile în calea ferată din exercițiul  2014-2020, potrivit datelor Comisiei Europene.

Comisia a dat recent publicitații documentul numit „Realizări ale politicii regionale în perioada 2014-2020”. La capitolul „cale ferată”, CE spune că Fondurile europene (cel de Coeziune și cel de Dezvoltare Regională) permit construirea sau modernizarea a 6.600 km, din care 75% se găsesc în Polonia, Spania, România și Ungaria.

În Polonia 12% din întreaga rețea va fi modernizată sau reparată din acest fonduri.