joi, mai 16, 2024
spot_img

Grindeanu visează Portul Constanța hub estic de mărfuri al Uniunii Europene

Aflat în vizită miercuri în Portul Constanța, ministrul Transporturilor spune că prin portul Constanța vor trece mărfuri destinate Europei Baltice și Centrale. Portul Constanța are însă o concurență puternică dinspre Grecia și Bulgaria spre Serbia si mai departe spre vest, precum și pe relația Adriatica – Ungaria.

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat miercuri că Portul Constanța reprezintă acum cea mai eficientă alternativă de transport comercial către Marea Caspică și Orientul Îndepărtat, potrivit Euractiv.

„Anul trecut, Portul Constanța a atins nivelul maximum istoric de peste 92 de milioane de tone tranzitate și ne aflăm practic în etapa în care acesta a devenit cel mai important hub de distribuție al Uniunii Europene la Marea Neagră pentru Europa Centrală și Est, ceea ce oferă evident noi oportunități logistice competitive. Putem spune în acest moment că Portul Constanța reprezintă cea mai eficientă alternativă de transport comercial către regiunea Mării Caspice și Orientul Îndepărtat, prin Middle Corridor, comparativ cu ruta oceanică folosită în mod tradițional”, a declarat Grindeanu la inaugurarea terminalului RO-RO și Platforma pentru mărfuri agabaritice – Project Cargo.

Grindeanu susține că ambele lucrări inaugurate vor contribui la consolidarea importanței Portului Constanța la Marea Neagră și că, de asemenea, sunt proiecte dezvoltate pe baza unui parteneriat dintre România și Emiratele Arabe Unite, care „reprezintă unul dintre partenerii importanți”.

Portul Constanța are însă o concurență puternică dinspre Grecia și Bulgaria spre Serbia si mai departe spre vest, precum și pe relația Adriatica – Ungaria (vezi mai jos). Ungaria a închiriat teren la Marea Adriatică pe care a realizat un port propriu. Grecia și Bulgaria au proiecte feroviare comune de aducere a mărfurilor pe Europa continentală.

Portul Constanța nu e singura rută dinspre est. Nordul Turciei oferă o rută feroviară spre Bulgaria fără fi necesară îmbarcarea și debarcarea camioanelor. În plus recent CFR Marfă a renunțat la singurele nave ferryboat deținute.

Citește România se chinuie să își vândă ferry-boat-urile, Georgia preia serviciile pe Marea Neagră

Importanța Rail2Sea

„Noul terminal RO-RO va deservi fluxuri de mărfuri care vor veni din Turcia, traversând Marea Neagră, dar și din Georgia, însă acestea nu se vor opri doar în România sau în țările vecine, ci vor ajunge atât în centrul Europei, cât și în zona Mării Baltice, prin coridorul feroviar de care am tot vorbit, Rail2Sea, când acesta va deveni operațional. Iar terminalul pentru mărfuri agabaritice va fi de asemenea important, inclusiv pentru transportul echipamentelor și componentelor necesare extracției de gaze din marea Neagră”, a adăugat el.

Ministrul a anunțat că miercuri au început și lucrările pentru Terminalul Intermodal, care va beneficia inclusiv de o conexiune feroviară.

”Toate cele trei proiecte sunt finanțate și din fonduri europene, sunt rezultatul colaborării dintre autoritățile române și cele din Emiratele Arabe Unite. Suma este în jur de 115 milioane de euro și este, de asemenea, rezultatul bunei colaborări dintre Administrația Portului Constanța și reprezentanții Dubai Ports World și sunt convins că și pentru următoarele proiecte această colaborare va da noi rezultate”, a precizat Grindeanu.

Portul Constanța este situat între două fluxuri comerciale majore, mai precis coridorul maritim, cu punct de plecare din Asia, și coridorul de mijloc, cu punct de plecare din China.

El susține, de asemenea, că dorește modernizarea Molurilor III S și IV S din Port, a rețelelor feroviare ale portului și digitalizarea acestuia, dar și realizarea unor zone de conectivitate multimodală pentru transportul de mărfuri.

„Valoarea estimată pentru obiectivele de infrastructura feroviară mare depășește la rândul său 558 de milioane de euro, dintre care peste 519 milioane de euro, alocați prin programe europene, sunt destinați modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța și reabilitării, electrificării și dublării liniei de cale ferată Constanța – Mangalia”, a comunicat Grindeanu.

Potrivit ministrului, dezvoltarea Portului Constanța Sud este un obiectiv strategic de interes național, iar după finalizarea lucrărilor aferente Molurilor IIIS și IVS, portul va putea opera nave de mare capacitate, inclusiv la cele aproximativ 17 dane de mare adâncime nou create.

IN THE SPOTLIGHT

Operatorii și industria feroviară se reunesc la Conferințele Club Feroviar – 22 și 23 mai, Constanța

CONFERINȚELE CLUB FEROVIAR - Operatorie Feroviară & Material Rulant -   Operatorii feroviari se reunesc la Constanța în zilele de 22 și 23 mai pentru a discuta...

Ultimele Articole