miercuri, iunie 26, 2024
spot_img

Grindeanu transformă finanțarea unor linii de metrou în campanie electorală pentru Firea și execuție publică pentru Nicușor Dan

Semnarea marți a două contracte pentru finanțarea unor linii de metrou (M4 și M6) la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a fost transformată într-o ședință de execuție publică a primarului general, Nicușor Dan, spectacol finanțat din fonduri publice. Pe de altă parte, ceremonia a fost ocazia oferită Gabrielei Firea pentru a explica cât este de potrivită pentru fotoliul de primar general, deși ea nu avea ce căuta la evenimentul de la minister.

Două contracte de finanțare a magistralelor M4 și M6 (realizarea secțiunii Gara de Nord – Gara Progresul și a liniei spre aeroportul Otopeni) în valoare de 4,36 miliarde de euro au fost semnate marți la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de către ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, primarul Sectorului 4, Daniel Băluță, și directorul Metrorex, Mariana Miclăuș.

Din cei 4,36 miliarde de euro, 2,5 miliarde de euro sunt alocați extinderii Magistralei 4 spre capătul estic.

Prezent la eveniment, primarul Sectorului 4, Gabriel Băluță, și-a exprimat convingerea că după depunerea ofertelor în data de 27 iunie, în 3-4 luni va fi sabilit câștigătorul, urmând să înceapă proiectarea și lucrările.

Miliarde de euro pentru finanțarea unor linii de metrou 

Pentru realizarea acestui obiectiv, autoritatea locală a depus deja cererea de finanţare în valoare de 2,5 miliarde de euro, bani europeni nerambursabili, ce vor fi accesaţi prin „Programul Transport” al Uniunii Europene 2021-2027. Programul a fost gândit inițial să se desfășoare prin PNRR, însă calendarul strâns a determinat mutarea acestuia pe POT.

Traseul noii linii de metrou M4 va avea un număr de 14 staţii, ce vor fi amenajate pe o lungime totală de aproximativ 12 kilometri, între staţia Gara de Nord 2 şi staţia Gara Progresul şi care va traversa teritoriul sectoarelor 1, 4 şi 5, precum şi al comunei Jilava din judeţul Ilfov.

Băluță a adăugat că în prezent se lucrează la un studiu de fezabilitate privind extinderea magistralei de metrou spre comuna Berceni.

Proiectul „Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni” este unul de utilitate publică, de interes naţional, conform Hotărârii Guvernului nr. 496/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se asigură nevoile de mobilitate ale persoanelor prin dezvoltarea reţelei de transport transeuropean (TEN-T), finanţat din fonduri externe rambursabile şi nerambursabile. Contractul are o valoare de 1,87 miliarde de euro.

Sorin Grindeanu a ridicat din nou problema subordonării metroului bucureștean. „Spun de vreo doi ani că nu putem vorbi de un sistem integrat de transport în Bucureşti dacă nu avem şi metroul parte componentă a acestui sistem. Eu m-am arătat deschis, tot de vreo doi ani, la a discuta cu autorităţile locale, în speţă cu Primăria Municipiului Bucureşti, pentru transferul metroului – şi ca să fiu clar, cu tot cu sursa de finanţare bugetară, cu tot cu această subvenţie. De ce consider necesar acest lucru? Pentru că, repet, dacă vrem să vorbim de un sistem integrat de transport la nivelul Bucureştiului, metroul trebuie să fie parte componentă a acestui sistem integrat. Până când vom clarifica situaţia cu autorităţile locale – şi eu sper să clarificăm repede”, a spus el.

În ceea ce privește metroul spre Progresul, Grindeanu a spus: „În cazul de faţă vorbim totuşi de un proiect de mare anvergură, dacă vorbim de 2,5 miliarde de euro, un proiect absolut necesar bucureştenilor, nu doar locuitorilor din Sectorul 4, un proiect care sunt convins că va fi realizat rapid. (…) S-a intrat în faza de licitaţie. Am încredere că există capacitatea – şi au demonstrat deja că au capacitatea administrativă la Sectorul 4 să facă proiecte de asemenea anvergură – şi pentru asta ştiţi că e nevoie de capacitate administrativă. Au făcut şi în trecut proiecte pe metrou pe care le-au dus cu bine la bun sfârşit”, a mai spus ministrul.

Procedura de licitaţie pentru proiectarea şi execuţia liniei de metrou M4 – tronsonul dintre Gara de Nord şi Gara Progresul – este publică în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SICAP).

Momentul, trambulină electorală pentru Firea

Citește și FOTO Șefa Metrorex, folosită de Băluță ca vector electoral pentru Firea și Cîrstoiu

În bună măsură, discuția a fost confiscată de senatoarea Gabriela Firea, aflată în campanie electrorală și a cărei maximă contribuție la proiecte a fost demarea acestora în mandatul ei  de primar general.

Întrebați de jurnaliști de ce nu a fost invitat și primarul general Nicușor Dan (dacă tot a fost invitată Firea), dacă absența acestuia semnifică faptul că nu a avut nicio contribuție la dezvoltarea rețelei de metrou din Capitală și cum a fost colaborarea acestuia cu autoritățile de sector, oficialii prezenți, membri PSD, au pornit tirade împotriva acestuia.

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii a fost primul care a spus că primarul nu are nicio contribuție la realizarea celor două magistrale de metrou, criticând ceea ce a numit o viziune și o atitudine contabilă a edilului general, fără proiectele mari pe care trebuie să le facă și să caracterizeze activitatea unui primar general.

Daniel Băluța s-a plâns de faptul că Nicușor Dan nu îi răspunde la telefon. Băluță l-ar fi contactat în cazul câtorva proiecte ale Bucureștiului, precum planșeul peste Dâmbovița din Piața Unirii, însă Dan nu i-ar fi răspuns la telefon. Totuși, Băluță și-a manifestat mulțumirea că prin aprobarea PUZ, Nicușor Dan a permis demararea proiectului de metrou prelungirea M4.

Grindeanu a ținut să îl critice pe Nicușor Dan și pentru refuzul acestuia de a prelua metroul bucureștean. Mai precis, deși public a susținut că îl dorește la Primăria Generală, Nicușor Dan fuge de preluarea acestuia. Grindeanu i-ar fi propus să îl ia cu tot cu subvenție de la buget, însă în realitate, Nicușor Dan n-ar dori acest lucru.

Pentru Gabriela Firea, candidat la alegerile locale, care însă nu avea niciun rol în eveniment, semnarea a fost prilej de a-și face campanie electorală. Ea a fost și ajutată de unii ziariști de la publicații finanțate de PSD care au întrebat-o de starea tehnică a unor trotuare din sectoare administrate de primari proveniți din partide potrivnice ei. Firea nu a ezitat să reamintească că în mandatul ei s-au semnat contracte de achiziționare de tramvaie și de autobuze, deși printre acestea se numără și scandalul tramvaielor turcești în licitația de 100 de tramvaie câștigată în final de Astra Vagoane Călători Arad.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole