spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Grindeanu: Le-am cerut scuze japonezilor pentru metroul spre Otopeni

Sincopa de câteva luni în care s-a găsit anul trecut proiectul de realizare a unei legături de metrou spre Otopeni nu ne face cinste, susține ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care de altfel spune că le-a cerut și scuze japonezilor care ne-au împrumutat o parte din bani pentru proiect.

Lucrurile pe Magistrala M6 care va lega Gara de Nord de Aeroportul Henri Coandă (Otopeni) au fost reluate, am avut discuţii cu ambasadorul japonez, însă acea sincopă de câteva luni ne-a pus într-o situaţie neplăcută, care nu ne face cinste, a declarat joi ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, potrivit Agerpres.ro.

Şeful de la Transporturi a făcut referire la decizia fostului ministru Cătălin Drulă care a considerat că nu se justifică, din punct de vedere al rentabilităţii, existenţa liniei de metrou Tokyo – Otopeni, care făcea legătura între complexul comercial Băneasa şi aeroport, deoarece ar străbate zona cu cea mai scăzută densitate a populaţiei din Bucureşti.

„Pe M6 lucrurile au fost reluate. Am avut acea sincopă, care a fost depăşită, nu comentez şi nu o să auziţi de la mine nici de rău, nici de bine de priorităţile pe care le-au avut predecesorii mei. Nu mă interesează acest lucru. Când preiei un minister, îl preiei şi cu bune, şi cu rele. Dacă nu vrei, nu te duci. Unul dintre predecesori a considerat că nu era fezabil şi nu era prioritate, cu toate deal-urile pe care, să zicem, le-am făcut de mulţi ani cu finanţările japoneze şi aşa mai departe. S-a revenit şi s-a şi semnat o parte, cred că în urmă cu câteva zile, dar voiam să clarific faptul că am revenit şi că totuşi acea sincopă de câteva luni ne-a şi pus într-o situaţie neplăcută. Dincolo de lungimea acestui agreement de finanţare cu Japonia ne-a şi pus într-o situaţie, eu zic, care nu ne face cinste. Am reluat, am avut discuţii cu ambasadorul japonez, le-am cerut scuzele de rigoare, am intrat în această zonă. Pare că avem, aşa, o problemă când discutăm cu Japonia, că au mai fost predecesori de-ai mei în altă funcţie care au fugit de la vizita cu premierul Japoniei. Am reintrat cu toată forţa în acest program”, a afirmat Grindeanu, la conferinţa „Constructor în România”.

La rândul său, directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuş, a dat asigurări că Bucureştiul va avea o linie de metrou care va lega aeroportul Otopeni de magistralele existente.

„Este un proiect major important pentru capitala noastră, pentru orice capitală europeană. Şi Bucureştiul va avea o linie de metrou care va lega aeroportul Otopeni de reţeaua existentă. Magistrala 6 va fi Gara de Nord – 1 Mai – Otopeni. Această magistrală a fost abordată din punct de vedere al structurii în două secţiuni, în două loturi, astfel încât pentru lotul 1 Mai – staţia Tokyo proiectare şi execuţie lucrări de structură s-a desfăşurat o procedură de licitaţie cu precalificare, câştigător fiind Asocierea Alsim Alarko şi Makyol, cu care am încheiat contractul pe 8 martie 2022, de Ziua femeii”, a spus Mariana Miclăuş.

Potrivit acesteia, contractul prevede o perioadă de opt luni de proiectare.

„Vreau să asigur cetăţenii că pentru fiecare etapă de implementare a acestui proiect, noi vom acorda o atenţie deosebită, astfel încât impactul asupra lor şi riveranilor să aibă un grad cât mai scăzut. Ştim foarte bine că orice lucrare care se realizează într-un oraş are impact asupra locuitorilor, de aceea vom acorda o atenţie deosebită fiecărei etape”, a dat ea asigurări.

Directorul general al Metrorex şi-a exprimat speranţa de a se încheia cât mai curând un contract de structură şi pentru secţiunea Tokyo-Otopeni.

„Lotul 2 de structură se află în procedură de licitaţie. Este tot o licitaţie cu pre-calificare. După selectarea candidaţilor se vor evalua ofertele financiare şi tehnice şi sperăm cât mai curând posibil să avem şi un contract de structură pentru cealaltă secţiune, de la Tokyo la Otopeni”, a susţinut Mariana Miclăuş.

De ce n-a vrut Drulă metrou spre Otopeni

În urmă cu un an, Cătălin Drulă, ministru al Transporturilor la acel moment, se pronunța împotriva continuării lucrărilor la metrou dincolo de Băneasa, spre aeroport. Magistrala M5, pe axa de est-vest a oraşului, ar putea avea o încărcare de călători de zece ori mai mare, spunea el.

„Sunt nişte semne de întrebare în legătură cu această investiţie (M6 Băneasa-Aeroport, n.r.) pe care o reevaluăm şi, în contextul în care o magistrală de metrou, odată construită, are nişte costuri foarte mari asociate şi ele trebuie să fie acoperite cu un trafic mare de călători, iar în Bucureşti sunt nevoi foarte mari de metrou pe nişte magistrale care ar avea o încărcare poate şi de zece ori mai mare. Mă refer la magistrala M5, axa est-vest a Bucureştiului, şi la magistrala M4, axa nord-sud decalată faţă de centrul oraşului spre vest”, susţinea Drulă.

El a explicat că trenul de la Gara de Nord către aeroport, la terminalul actual, face 20 de minute, iar metroul ar face 35 de minute, cu 14 opriri, şi nici nu ar ajunge până la noul terminal al aeroportului.



„Magistrala M6 se face şi se va face cel puţin până la sectorul 1, faza 1, până la centrul Băneasa. Despre sectorul care vine de la Băneasa până la aeroport, suntem într-un proces de reevaluare la nivelul ministerului, pentru că trebuie să vedem exact fezabilitatea proiectului, dacă forma actuală este cea mai bună, pentru că vom avea un nou terminal care va prelua, conform studiului de fezabilitate din 2008, întreg traficul aeroportului, va fi undeva la trei kilometri în partea cealaltă a pistelor, deci nu aici, în terminalul 1, iar metroul, aşa cum este proiectat până în prezent, nu se leagă de acel terminal. Deci, iată o primă problemă care ar trebui rezolvată astfel încât chiar să fie folosit şi să fie util. Vă reamintesc că avem aici un tren, sunt 72 de trenuri pe zi pe această rută, este chiar la ieşirea din terminal, care face 24 de minute până în Gara de Nord, iar în sens invers e mai rapid, sunt 20 de minute. În momentul în care avem un tren care face 20 de minute, metroul, aşa cum e proiectat, ar face 35 de minute şi s-ar opri de 14 ori şi nu ar duce la noul terminal”, a afirmat Cătălin Drulă.

Concluziile ministrului au fost fundamentate pe o analiză care susținea că segmentul de după Băneasa nu ar fi rentabil. Analiza a fost însă criticată de Metroul SA, autorul studiilor de fezabilitate și firma de consultanță japoneză.

Metroul SA: O analiză eronată

Consultanții japonezi, asociați cu Metroul SA, desființau o analiză care susține că M6 nu trebuie continuată dincolo de Băneasa, spre Aeroportul Otopeni, căci magistrala nu ar mai fi rentabilă.

Potrivit consultanților japonezi de la PADECO Co.Ltd. Tokyo, OCG Ltd. Tokyo și a celui român, respectiv METROUL S.A., raportul care ar recomanda stoparea proiectului M6 la Băneasa este eronat din mai multe motive:

  • Raportul nu face referire la tronsonul 2 Tokyo-Aeroport, ci la întreg proiectul;
  • Raportul are la baza Studiul de Fezabilitate M6 aprobat prin HG, Anexa 1 a cererii de finanțare si fișierul ACB excel din aplicația de finanțare pentru fonduri UE, dar nu a luat în considerare niciunul din documentele Anexa la SF (13 anexe oficiale) care au fost elaborate în perioada 2018-2019 la cererea CE și aprobate de către CE ca anexe la cererea de finanțare;
  • Raportul forțează in mod nejustificat și eronat o diminuare a traficului estimat cu 20% si o creștere a costului de investiție cu 30% astfel încât să declare proiectul socio-economic nerentabil.

Consultantul M6 mai spune că experții au pornit de la o ipoteză greșită când au scris că traficul estimat pentru noua linie de metrou nu ține cont și de noua linie de cale ferată. „Raportul trebuie să ia în considerare Anexa 9 Rail connection to the airport la SF 2017, parte integrantă din aplicația pentru fonduri UE, elaborată în 2018 la cererea experților CE și care analizează cu ajutorul modelului de transport impactul proiectului de cale ferată asupra coridorului M6”, explica în toamna anului trecut consultantul M6.

Ultimele Articole