spot_img
marți, februarie 7, 2023
spot_img

Cum repară Grindeanu căile ferate din porturi: 1,3 milioane cu licitație, 200 de milioane fără

Căile ferate din porturi care ar putea fi folosite pentru importul de cereale din Ucraina sunt tratate cu dublă măsură de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Calea ferată din Portul Galați de care Ucraina s-ar putea folosi pentru a-și exporta cerealele și care a fost menționată recent de ministru, poate deveni funcțională abia în decembrie. Pentru repararea acestei linii, cu o valoare de nici 1,3 milioane de lei, s-a lansat o licitație în toată regula, în vreme ce pentru 35 de linii din Portul Constanța lucrări în valoare de 200 de milioane de lei se atribuie prin încredințare directă.

Regionala Galați a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a postat luni după-amiază în sistemul electronic de achiziții publice anunțul de licitație ce are ca obiect ”Lucrări de reparație a liniei 706 J Cale Largă – Galați Larga Ana – Galați Bazin – Galați Mărfuri – Port Docuri și a liniei cale normală Galați Mărfuri – Port Docuri – Siloz”. Valoarea totală estimată a contractului este de 1.289.415,51 lei, echivalentul a aproximativ 260.000 de euro.

Pentru punerea ȋn siguranţă a circulației materialului rulant pe aceste linii sunt necesare lucrări de înlocuire a traverselor din lemn necorespunzătoare și a materialului mărunt de prindere uzat. Prin achiziționarea acestei lucrări, se stabilește ca obiectiv înlocuirea traverselor din lemn normale, speciale pentru aparate de cale și pentru linia largă, a tirfoanelor uzate, completarea prismei cu piatră spartă și îndepărtarea vegetației crescute ce nu mai asigura vizibilitatea și gabaritul, în vederea aducerii liniei în parametrii necesari pentru viteza de circulație de 10 km/oră a trenurilor de marfă.

Linia cu ecartament larg din Portul Galați, gata abia în decembrie

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 19 mai 2022, ora 15:00.

Evaluarea ofertelor din punct de vedere tehnic și financiar are ca dată limită 29 iulie, iar ele trebuie să fie valabile până la data de 19 septembrie 2022. Durata de executare a lucrării este de 60 de zile.

Făcând un calcul simplu, rezultă că linia va fi funcțională abia pe 19 decembrie 2022.

Grindeanu spunea că linia va fi reparat ”rapid”

Rotația cadrelor la CFR SA Barometrul vizibilității miniștrilor schimbarea conducerilor companiilor feroviareMinistrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea în urmă cu o săptămână că o veche linie ferată cu ecartament larg va fi repusă ”rapid” în funcțiune în Portul Galați, astfel încât trenurile de marfă încărcate cu cereale din Ucraina să poată ajunge până la nave.

„Ucraina folosește ecartamentul larg, de tip sovietic, în timp ce România folosește ecartamentul îngust, european. Această diferență face să se piardă mult timp la intrarea în România a transporturilor de cereale din Ucraina. Or, faptul că Portul Galați are această linie ferată de tip sovietic face ca trenurile ucrainene să nu mai piardă timpul cu schimbarea roților la graniță”, spunea Grindeanu, citat de Economedia.

Căile ferate din porturi: ministrul e ieftin la făină și scump la tărâțe

căile ferate din porturiSorin Grindeanu se dovedește a fi, potrivit unei vechi vorbe românești, ”ieftin la făină și scump la tărâțe”.

Dacă în cazul reparării liniei din Portul Galați, lucrare cu o valoare relativ mică, se organizează licitație în toată regula –  nici măcar în procedură simplificată – cu totul altfel stau lucrurile în ceea ce privește o investiție cu o valoare de 153 de ori mai mare. Este vorba de repararea liniilor ferate din Portul Constanța.

Joia trecută, premierul Nicolae Ciucă a anunțat alocarea a 200 de milioane de lei pentru infrastructura feroviară din Portul Constanța, după cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar. „Am identificat banii necesari și astfel, prin Hotărârea de astăzi, vom aloca 200 de milioane de lei pentru a putea să operaționalizăm ceea ce ani buni a fost blocat de vagoanele care au zăcut efectiv pe liniile din interiorul infrastructurii feroviare din Portul Constanța și prin această măsură vom putea să mărim capacitatea tuturor activităților de transport din port”, a spus premierul.

Pentru liniile din Portul Constanța nu se va face licitație

infrastructura feroviară din Portul Constanța vagoane ale CFR Marfă vagoane blocate în Portul ConstanțaNumai că, în acest caz, nu se va face licitație, ci încredințare directă, așa cum prevede un Memorandum guvernamental: „Inițierea de către administratorul infrastructurii, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, a unei proceduri de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare (sublin. ns.) prin aplicarea prevederilor art. 117, alin (1), lit. d) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare, pentru contractarea lucrărilor de reparații și întreținere la infrastructura feroviară publică, necesare pentru introducerea în exploatare a primelor 35 de linii de cale ferată. Utilizarea acestei proceduri de excepție este impusă de faptul că nu se poate previziona evoluția evenimentelor generate de conflictul militar din zona Mării Negre care poate escalada și de necesitatea imediată de a crește numărul minim de linii de cale ferată funcționale, care sa îi permită ulterior Portului Constanța operarea cantităților de marfă suplimentare”.

Ultimele Articole