O grevă la General Motors a izbucnit luni, mișcare de protest în care 46.000 de membri de sindicat au oprit lucrul, nemulțumiți de asigurările de sănătate.
Administrația GM, gigant care produce și motoare de locomotivă, utilizate și în România, a reluat negocierile cu sindicatul UAW, la 10 ore după mișcarea revendicativă, prima grevă la nivel naţional declanşată la cel mai mare producător auto american de după criza financiară.
GM şi sindicatul au de negociat un număr de subiecte majore, între care şi costul asistenţei medicale. O persoană apropiată discuţiilor a declarat că cele două părţi au căzut de acord, în principiu, asupra a 2% din punctele majore ale unui contract normal. Oferta iniţială de contract făcută de GM prevedea ca muncitorii să contribuie cu 15% la cheltuielile pentru sănătate, cu mult sub media naţională de 28%, dar cu mult peste contribuţia actuală, care atinge doar 3-4%.
Grevă la General Motors. Contre patronat-sindicate
Sindicatul a respins propunerea, iar producătorul auto a retras-o rapid, oferindu-se să menţină obligaţiile angajaţilor la nivelurile existente, potrivit unor surse apropiate situaţiei. În privinţa retribuţiilor, GM a propus majorarea salariilor cu 2% şi plata unor sume forfetare, a declarat Mike Warchuck, preşedintele unei organizaţii locale a UAW.
Muncitorii de la fabrici GM din întreaga ţară au organizat pichete în afara acestora, luni dimineaţa. Greva a atras atenţia preşedintelui Donald Trump, care a sscris pe Twitter: ”Începem iar cu General Motors şi United Auto Workers. Întâlniţi-vă şi ajungeţi la un acord!”.
GM a anunţat într-un comunicat că oferta sa include investiții în SUA de peste 7 miliarde de dolari, salarii mai mari şi beneficii îmbunătăţite. Oferta include peste 5.400 de locuri de muncă, dintre care majoritatea sunt noi. Fără să ofere detalii, GM a subliniat că are soluţii pentru fabricile de asamblare din Michigan şi Ohio, care nu mai lucrează. Propunerea mai include investişii la opt unităţi de producţia din patru state şi introducerea de camioane electrice.