Greva de avertisment de la CFR, organizată vineri dimineață, între orele 7,00 și 9,00, de federațiile sindicale reprezentative de la compania de infrastructură, a provocat haos în Gara de Nord din București. Casierele de la CFR Călători au vândut bilete de tren până la ora 9,00, cu toate că acțiunea grevistă fusese anunțată cu două săptămâni înainte. Pe de altă parte, Ion Simu-Alexandru, directorul general al CFR SA, dă vina pentru situația creată pe Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, și spune că acesta vrea concedieri.
Lume strânsă ciopor în Gara de Nord, când încă abia se mijea de ziuă. Oamenii voiau să plece cu trenul erau derutați, mulți dintre ei nefiind la curent cu greva de avertisment de la CFR, organizată de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane (FNFMCCV) și de Alianța Sindicală a Federațiilor Drum de Fier – Elcatel.
CFR Călători a vândut bilete, chiar dacă se știa că va fi grevă. Preoteasa și Manole, ”incognito” prin gară
Conducerea CFR Călători fusese însă informată din timp și, cu toate acestea, casierele au continuat să vândă bilete la trenuri cu plecare după ora 7,00. Abia la ora 7,13 în megafoanele stației feroviare o angajată a operatorului feroviar de stat a anunțat că este grevă și că trenurile nu vor circula până la ora 9,00. La auzul acestui anunț, mai mulți călători s-au revoltat, nemulțumiți că li s-au vândut bilete la niște trenuri care nu pleacă.
Prin gară se plimbau agale directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, și directorul de Material Rulant al operatorului de stat, Mihai Victor Manole. Cei doi s-au ținut însă departe de mulțimea dezlănțuită, dar și de camerele de luat vederi, preferând să discute cu jurnaliștii doar informal, nu oficial.
Posibilă întâlnire a sindicaliștilor cu premierul Marcel Ciolacu, săptămâna viitoare
Au intrat însă în lumina reflectoarelor organizatorii protestului, și anume liderii sindicali. Secretarul general al FNFMCCV, Viorel Istrate, a spus că toate trenurile de pe rețeaua CFR vor fi oprite până la ora 9,00, cu o nuanță însă: ”Acolo unde avem informații că în tren se află grupuri vulnerabile, copii, trenurile nu se vor opri”. El a precizat că ieri (joi) liderii sindicali au avut o scurtă întrevedere cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și că probabil săptămâna viitoare se vor întâlni cu premierul Marcel Ciolacu. ”Dacă nimic nu se va întâmpla pentru soluționarea revendicărilor noastre, evident că va urma greva generală”, a mai spus el.
La rândul lui, președintele Federației Drum de Fier, Florea Dobrescu, a ținut să precizeze că trenurile nu se opresc în câmp ca urmare a grevei, ci în prima stație de pe traseu. ”Cerem Contract Colectiv de Muncă și respectarea Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. Ne dorim o salarizare corectă, conform ierarhizării și responsabilităților, precum și condiții decente de muncă. Nu putem face nimic în condițiile în care bugetul companiei pe acest an nu este aprobat nici până acum. CNCF CFR SA are în prezent 25.320 de salariați și avem un deficit de 5.000 de angajați”, a spus el.
După multă răbdare și tutun, circulația feroviară s-a reluat. Primul tren care a plecat a fost al TFC
După momentele de revoltă și nervozitate de la începutul grevei de avertisment, ulterior călătorii s-au calmat și s-au resemnat să aștepte reluarea circulației feroviare. Pe peroanele Gării de Nord cuvintele de ordine erau ”răbdare și tutun”, la propriu.
Nici nu a trecut bine de ora 9,00, că în megafoanele stației feroviare a fost anunțat primul tren care urma să plece – Regio Expres 10107 operat de Transferoviar Călători, cu destinația finală Aeroport Henri Coandă. Apoi, rând pe rând, anunțurile au continuat iar trenurile au început să plece unul câte unul către stațiile de destinație. Și au început să intre și trenurile în gară, cele care fuseseră oprite pe parcurs de grevă, primul fiind un Regio al CFR Călători care venea de la Craiova.
Aproape 400 de trenuri au fost afectate de greva de avertisment de la CFR
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a transmis că la nivelul întregii rețele feroviare, între orele 7,00 – 9,00, erau programate să circule 397 de trenuri de călători, care aparțin celor șase operatori. În Gara de Nord București, în același interval orar, erau programate să plece în cursă și să sosească 38 de trenuri, dintre care 16 cu plecare din Gara de Nord, începând cu ora 07.00, respectiv 22 de garnituri care urmau să sosească începând cu aceeași oră.
Potrivit companiei, conform primelor centralizări, 80% dintre garniturile programate să pornească în cursă, să sosească în stația de destinație, sau aflate în circulație, care au fost oprite în gări între orele 7,00 – 9,00, vor înregistra întârzieri pe tot parcursul acestei zile.
Conducerea CNCF CFR SA dă vina pe Ministerul Finanțelor: ”Nu poți să te joci cu soarta a sute de mii de oameni”
”Referitor la greva de avertisment din această dimineață, conducerea CFR SA transmite faptul că înțelege nemulțumirile angajaților, care au recurs la această acțiune, însă greva și perturbarea traficului feroviar nu reprezintă calea pentru rezolvarea situației actuale. Deși CFR SA, prin Ministerul Transporturilor, a transmis la Ministerului Finanțelor, trei variante ale Bugetului de Venituri și Cheltuieli, toate cele trei variante au fost respinse. Solicitările Ministerului Finanțelor au vizat prezentarea unui plan de restructurare a companiei în bugetul acestui an. Însă atragem atenția asupra faptului că o restructurare rapidă în acest moment ar pune în pericol toată activitatea companiei, în contextul în care măsurile impuse de Ministrul Finanțelor prevăd concedieri, concedieri care afectează grav funcționarea traficului și întreținerea infrastructurii de transport”, se arată în comunicat.
Tot aici se trage un semnal de alarmă, ”deoarece este exclus să acceptăm lipsa banilor pentru siguranța feroviară, dincolo de problema datoriilor companiei, care nu poate fi rezolvată în câteva luni și considerăm că nu poți să te joci cu soarta a sute de mii de oameni (angajații ai CFR și familiile acestora) și a milioane de pasageri, plus operatori care folosesc infrastructura feroviară”.
Conducerea CNCF CFR SA (director general Ion Simu-Alexandru, numit la propunerea PSD) dă vina pentru situația creată pe ministrul Finanțelor, Marcel Boloș (PNL) și precizează că infrastructura feroviară este sector strategic de transporturi, un sector care la ora actuală are în derulare, doar prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), 144 de contracte în valoare de 15,44 miliarde de lei. ”Avizarea negativă a Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe acest an, principala cauză a grevei de avertisment în care s-a aflat o parte a salariaților companiei, afectează în mod direct nu doar continuarea negocierilor cu partenerii sociali, pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă, dar și blocarea absorbției de fonduri europene, reducând astfel capacitatea Statului Român de a implementa programele de modernizare a infrastructurii. Astfel, precizăm faptul că, principala pârghie pentru deblocarea actualei situații în care se află compania o reprezintă aprobarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli pentru anul în curs, Buget care va permite desfășurarea în condiții optime a activității companiei, dar și continuarea negocierilor cu sindicatele feroviare pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă”, se arată în comunicatul CFR SA.
Pierderea din neîncasarea TUI a fost de 125.000 de lei
În final, conducerea companiei de infrastructură precizează că o zi de grevă pe calea ferată înseamnă o pierdere financiară de cca 1,5 milioane de lei din taxa de utilizarea a infrastructurii, neîncasată de la operatorii de transport. Cum însă au fost doar două ore de grevă, se poate calcula că pierderea a fost de numai 125.000 de lei.
De ce a fost declanșată greva de avertisment de la CFR. Nemulțumirile sindicaliștilor
Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane, afiliată la Blocul Național Sindical, a anunțat public încă de pe 30 august că în data de 15 septembrie 2023 va declanșa o grevă de avertisment la calea ferată. Federația sindicală condusă de Grigore Mare a detaliat motivele pentru care a decis să organizeze greva de avertisment din 15 septembrie:
– Lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
– Lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate. Pentru readucerea structurii feroviare românești la parametrii europeni este nevoie de un proiect de țară corect coordonat cu structurile europene și finanțat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanțat, iar deschiderea unor șantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul țării.
– Lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern. Nu există un plan de investiții solid în ceea ce privește înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii cu greu se vor întoarce în vagoane în astfel de condiții. Politicienii aflați în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să știe că excepțiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiționat, nu rezolvă problema.
– Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generații de ceferiști. Se amintește din ce în ce mai rar că în astfel de condiții de salarizare, dar mai ales având în vedere relația greșită care se construiește între management și lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unități strategice pentru economia românească, vor rămâne fără angajați. Deja, deficitul de angajați depășeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
– Probleme din ce în ce mai multe și nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.
Ulterior, acestui protest s-au alăturat și Federația Sindicală Drum de Fier și Federația Elcatel.
Ultima oprire a lucrului la calea ferată a avut loc în decembrie 2021, la scurt timp după ce Sorin Grindeanu a preluat postul de ministru al Transporturilor.