Candidatul Partidului „Renaștere” pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, Vasile Bolea, afirmă că Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” (CFM) transportă aproximativ 30-40% din grâul ucrainean exportat și, în pofida veniturilor mari obținute în rezultat, are restanțe salariale pe câteva luni. Cifrele sunt însă infirmate, iar declarațiile candidatului sunt văzute mai degrabă ca o afirmație în context electoral.
Pe de altă parte, reprezentanții CFM spun că, în primele nouă luni ale acestui an, ponderea grâului ucrainean transportat de întreprindere a fost de până la cel puțin 10 ori mai mică decât cifrele invocate de Bolea, potrivit stiri.md.
Totodată, potrivit datelor furnizate de CFM portalului Stopfals.md, instituția are restanțe salariale doar pentru o lună.
„Calea Ferată are o grămadă de lucru, dar salariile nu se plătesc a treia sau a patra lună. Prin Moldova trec aproximativ 30-40% din grâul ucrainean exportat, dar angajații nu primesc salarii. Care este explicația? Înseamnă că se fură”, a spus Vasile Bolea.
Prin Republica Moldova tranzitează doar circa 2,5% din grâul ucrainean exportat
Șeful Serviciului Comercial al CFM, Dmitri Prohnițchi, a precizat că în 2022 întreprinderea a transportat ceva mai mult de 1,2 milioane de tone de mărfuri aflate în tranzit.
Dintre acestea, aproape 215.000 de tone au fost cereale din Ucraina. În primele nouă luni ale acestui an au fost transportate 930.600 de tone de mărfuri în tranzit, inclusiv 216.000 de tone de cereale din Ucraina. Din transportarea grâului ucrainean, întreprinderea a obținut anul trecut 66,22 milioane de lei, iar în primele nouă luni ale acestui an – 40 de milioane.
Făcând referire la datele prezentate de CFM, economistul Veaceslav Ioniță a constatat că, de fapt, pe calea ferată moldovenească este transportat de peste 10 ori mai puțin grâu decât afirmă Vasile Bolea.
Afirmațiile lui Bolea sunt contrazise și de datele Ministerului Politicii Agricole și Alimentației din Ucraina, potrivit cărora, în 2022, după începutul invaziei militare pe scară largă a Rusiei, țara vecină a exportat 8,5 milioane de tone de grâu. În primele nouă luni ale anului curent, Ucraina a exportat aproximativ 11,8 milioane de tone de grâu.
Din datele CFM reiese că această întreprindere transportă o cantitate infimă din totalul exporturilor de grâu ucrainean – aproximativ 2,5% în 2022 și sub 2% în primele nouă luni din anul curent.
Restanțele la salarii – pentru o lună
Șeful Serviciului Comercial al CFM recunoaște că întreprinderea are restanțe salariale față de angajații săi, dar acestea sunt doar pentru o lună, și nu pe trei-patru luni, cum a declarat Bolea.
„Atestăm o scădere a volumului de mărfuri transportate în ultimele nouă luni comparativ cu perioada similară a anului 2022, cauzele fiind condițiile sezoniere, dar și scăderea tranzitului din și spre Ucraina. Fiind o întreprindere la autogestiune, cheltuielile, inclusiv salariile, sunt acoperite din veniturile pe care le avem din transportul de mărfuri. Astfel, odată cu scăderea volumului de mărfuri, apare și problema restanțelor la salarii. Acum, în octombrie (n.r. – comentariul ne-a fost expediat la 25 octombrie 2023), se finalizează achitarea salariilor pentru luna august. De fapt, este o reținere de o lună, deoarece în luna octombrie ar trebui să fie achitate salariile din septembrie”, a precizat Dmitri Prohnițchi.
Datele oferite de Biroul Național de Statistică arată că volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a scăzut cu 15,8% – de la 1,98 milioane de tone în ianuarie-iunie 2022, la 1,68 milioane în aceeași perioadă a anului curent. Parcursul mărfurilor transportate pe cale feroviară, care se măsoară în tone-kilometru, a scăzut cu aproape o treime.