GP Rail Cargo: un feroviar din România câștigă mai puțin decât un bucătar de pe o navă de croazieră

10 septembrie 2020

Conducerea societății GP Rail Cargo a făcut, la solicitarea Club Feroviar, o radiografie acidă a sectorului transportului de pe căile ferate române. Concluzia care reiese din această analiză este dureroasă: domeniul feroviar este un sector de muncă lipsit de atractivitate.

Adrian Bărbulescu

GP Rail Cargo

 

Club Feroviar continuă campania prin care ”ia pulsul” transportului pe șină din România, în general și în contextul special cauzat de pandemia de coronavirus de tip nou. Azi, vă prezentăm cum vede conducerea GP Rail Cargo piața muncii în domeniul transportului pe șină și care sunt cele mai mari probleme cu care se confruntă.

Cea mai mare problemă: lipsa personalului calificat

Compania consideră că cea mai mare problemă din țara noastră este lipsa personalului calificat, context în care actorii din domeniu sunt nevoiți să lucreze majoritar cu pensionari. Cât despre cauzele care au condus la această situație, conducerea operatorului feroviar de marfă este categorică: ”Un sector de muncă neatractiv: efort fizic mare cu uzură fizică și psihică, salarii mai mici ca la un bucătar de pe o navă de croazieră, o infrastructura învechită care mai degrabă te respinge decât să te atragă să lucrezi, reglementări specifice care par să fie întocmite și aplicate astfel încât să ostilizeze activitatea și (de ce nu?) să reducă la minim posibil acest sistem de transport”.

Punctele de atracție pentru un candidat la angajare sunt salariile atractive, la care se adaugă alte bonusuri, cum ar fi tichete de masă, primă de vacanță sau sporuri.

angajări la Thales Systems

Pandemia nu a afectat activitatea GP Rail Cargo. Seceta, da

Contrar tendinței generale existente pe piața transportului feroviar din România, compania  spune că, până la acest moment pandemia nu a afectat semnificativ activitatea societății, dar că se așteaptă ca în perioada următoare să se resimtă efectele ei. Dacă Sars-Cov-2 nu a afectat veniturile companiei, a făcut-o însă seceta.

Pentru a contracara efectele măsurilor impuse în contextul pandemiei, transportatorul român a luat mai multe măsuri: ”Pe lângă cele de ordin sanitar recomandate/impuse am angajat personal (patru salariați) și continuăm acțiunea (de regulă activi). Am căutat prestații noi și chiar am obținut”. Întrebați dacă au primit ajutor din partea decidentilor politici, oficialii companiei au răspuns negativ.

Piața transporturilor feroviare va reveni la normal în cel puțin doi ani

În altă ordine de idei, societatea estimează că piața pe care-și desfășoară activitatea își va reveni la normal în cel puțin doi ani de zile, dar acest lucru depinde și de strategia în transporturile feroviare, ”care de foarte mult timp este la coada listei”. Întrebați însă în cât timp va reveni la normal activitatea societății, oficialii companiei nu mai sunt atât de siguri: ”Greu de evaluat, deoarece acest lucru depinde de reașezarea fluxurilor de producție la nivel global”.

În final, responsabilii transportatorului feroviar de marfă se declară optimiști: ”Pandemia nu trebuie să schimbe semnificativ modelul de business, cu excepția telemuncii, acolo unde este posibil, reducerea programului de lucru impus de clienți”.

GP Rail Cargo, cifră de afaceri de opt milioane de euro

Potrivit ultimelor date disponibile pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, GP Rail Cargo SA, înregistrată în Sectorul 2 din municipiul București, a avut anul trecut o cifră de afaceri netă de 39.658.974 de lei, echivalentul a aproximativ opt milioane de euro.

Profitul net al societății a fost de 675.199 de lei, iar numărul mediu de salariați – 138. Tipul de activitate al societății, conform clasificării CAEN, este ”Transporturi de marfă pe calea ferată”.