Gigi Gavrilă se inspiră de la licitațiile cu asfalt pentru cele ratate cu trenuri

27 octombrie 2020

Necunoscător al prevederilor legale care permit semnarea contractelor odată ce s-a pronunțat Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, șeful Autorității de Reformă Feroviară spune că va întreba la Compania de Drumuri dacă e posibilă semnarea unui contract în condițiile menționate. El nu exclude chiar un soi de Memorandum semnat în Guvern care să permită încheierea contractelor de trenuri electrice, document care nu e clar cât de legal este, chiar și semnat de către Guvern.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Un Memorandum în Guvern pentru achiziția trenurilor noi de călători ar putea fi soluția pentru a debloca licitațiile prin care Ministerul Transporturilor încearcă de anul trecut să semneze două contracte pentru cel puțin 60 de rame noi, dar cu posibilitatea de suplimentare până la 120 de trenuri, potrivit România Actualități.

Una dintre licitații este suspendată de către ARF, cealaltă se judecă la Curtea de Apel București.

Pentru achiziția de material rulant nou, Comisia Europeană a pus la dispoziția României peste un miliard de euro, însă cele două contracte sunt departe de a fi semnate și de aceea un memorandum în Guvern ar da posibilitatea atribuirii fără a se mai aștepta decizia instanței. Astfel, pentru cel mai important contract, și anume achiziția a 40 de rame electrice Regionale cu posibilitatea suplimentării până la 80 de trenuri pe 2 noiembrie se așteaptă pronunțarea deciziei la CAB (desemnarea câștigătorului poate fi contestată), iar pentru contractul prin care se cumpără între 20 și 40 de trenuri Inter Regionale suntem la a treia suspendare a licitației.

Ludovic Orban, teoria conspirației

Gigi Gavrilă nu respinge soluția semnării unui Memorandum la nivelul Guvernului care să îi permită semnarea contractelor, numai că nu știe de o astfel de soluție. Un astfel de document s-a folosit până acum în lucrările de asfaltare și a fost promovat de către Guvern pentru loturile 3 și 4 din drumul expres Craiova Pitești, beneficiar fiind asfaltatorul Dorinel Umbrărescu.

“Eu asa ceva nu am vazut, un asemenea boicot, repet, inacceptabil. Le transmit clar un mesaj că, dacă au venit în Romania și își imaginează că așa vor să aibă lucrari în România pe calea pe are au pornit, nu vor face altceva decât să își ostilizeze întreg Guvernul, instituțiile și, mai ales, populația, drept pentru care în Guvern, deoarece legea ne permite, am adoptat un memorandum prin care am decis semnarea contractului, după respingerea contestației de către Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Din punct de vedere legal, avem acest drept,se va semna contractul de proiectare și construcție cu consorțiul care a fost declarat câștigător. Țin foarte mult la acest proiect. Este un proiect foarte util pentru Pitești, pentru județul Argeș, pentru Craiova, pentru Dolj”, pretinde Orban.

Gigi Gavrilă despre soluția unui Memorandum care nu este o premieră : loturile 3 și 4 ale Drumului Expres Craiova – Pitești fiind atribuite fără să se mai aștepte eventualele contestații în justiție : ,,Sincer să fiu nu știu despre această soluție. O să vorbesc cu colegii de la CNAIR (Compania de Drumuri) și să vedem în ce măsură se potrivește situația. Categoric, vom încerca să promovăm un astfel de memorandum în Guvern dacă se poate. Inclusiv conducerea Ministerului este hotărâtă și ne dorim să finalizăm cât mai rapid această licitație. Există un interes la nivel internațional foarte mare pentru aceste licitații pentru că vorbim și de o perioadă de întreținere care, într-o primă etapă poate este de 15 ani, dar poate fi extinsă până la 30 de ani. Pentru Ramele IR am cerut o capacitate între 300 și 350 de locuri, iar pentru cele Regionale (40 – 80 rame) vor fi aprox. 500 de locuri, 250 pe scaune și 250 în picioare, distanțele fiind scurte. Aceasta a fost și prima licitație, din păcate culoarele justiției sunt încurcate” a explicat Gigi Gavrilă, președintele ARF.

Semnarea unui Memorandum pare a fi o evitare a responsabilității de către o Autoritate Contractantă în condițiile în care o licitație se judecă la Curtea de Apel, chiar după o pronunțare din partea CNSC. În cazul în care judecătorii îi dau dreptate, firma nedreptățită are dreptul de a încasa cota de profit nerealizată care ar fi rezultat în derularea contractului.

Legea nr. 101/2016 spune clar că: „autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după comunicarea deciziei Consiliului privind soluționarea contestației și după expirarea termenului de așteptare prevăzut pentru încheierea lui, care nu este întrerupt/suspendat de formularea contestației”. Din 2005 Ministerul Transporturilor NU a mai reușit să cumpere niciun tren no, iar în 2023 se estimează liberalizarea serviciilor de transport călători (adică se va permite și companiilor din afara țării să opereze).