GFR raspunde provocarii privind gestionarea parcului de material rulant

“Orice operator, in special de transport feroviar de marfa, se confrunta cu mari provocari mai ales in cee ace priveste administrarea materialului rulant. Pentru un operator, este extrem de important pozitia fiecarui vagon aflat pe infrastructura feroviara. Ca urmare, Grup Feroviar Roman utilizeaza un sistem informatic, numit Shunting Expert, care nu se limiteaza doar la o solutie de inregistrare si redare a pozitiei vagoanelor pe linii, ci se constituie intr-un instrument informatic care faciliteaza si intermediaza deciziile luate de coordonatorul operatiunilor de manevra. Datorita acestui sistem, GFR stie in ce statie si cum sunt pozitionate valoanele si locomotivele sale,”a declarat Amedeo Neculcea, Consilier Dezvoltare al Grup Feroviar Roman, in cadrul Summitului Zilele Feroviare, organizat de Club Feroviar si Asociatia Industriei Feroviare din Romania – AIF, pe 16 si 17 octombrie in Bucuresti.
Aplicatia este o premiera pentru Romania si pentru tarile din sud-estul Europei, digitalizarea fiind un proces important in transporturi, servicii, dar si a administrarii unui parc de material rulant format din multe vehicule care necesita sa fie gestionate in toate punctele unde se afla.
Amedeo Neculcea a prezentat o analiza a solutiilor oferite pe piata si necesitatea de a avea un astfel de sistem care sa asigure un flux informational privind administrarea unui parc de material rulant.
Spre exemplu, sistemul de monitorizare prin GPS vizeaza costuri foarte mari: pentru dotarea unui parc de vehicule de 15.000 de vagoane (ale GFR), este necesara o investitie de 1,2 milioane de euro, dar “problema nu se rezolva din cauza faptului ca in Capu Midia sunt gestionate si vagoanele altor operatori de transport. asta in conditiile in care in Capu Midia exista 60 de linii cu lungimi utile de 100 m – 800 m, sunt 2 – 4 locomotive GFR si mai multe ale altor operatori care manevreaza vagoanele si exista un numar mediu de 700 vagoane aflate in permanenta miscare”, a explicat Neculcea.
Pe langa solutia de monitorizare prin GPS, exista si sistemul de monitorizare prin cititoare de numere de vagoane si prin numaratoare de osii amplasate in cateva puncte ,,strategice”, cum ar fi in zonele unor macazuri, si un soft adecvat de prelucrare a datelor. Un astfel de sistem integrat costa in jur de 3 milioane de dolari.
O a treia solutie este cea traditionala, cu ,,scriitorul de vagoane” care tine „piata statiei”, insa din pacate nu exista forta de munca necesara, piata de locuri de munca, pe acest segment, fiind deficitara.
In schimb, costurile solutiei Shunting Expert este de cca 100 de ori mai mic decat cele sus mentionate. Fiind un instrument ce este utilizat nemijlocit de catre coordonatorul manevrei, Shunting Expert creaza premizele unei importante schimbari de paradigma la nivelul esentei activitatii desfasurate de acest important actor al operatiunilor de exploatare feroviare locale. Un efect important al acestei modificari este crearea posibilitatii de accesare a functiei de coordonator al manevrei si de catre persoane cu un alt background profesional.
Sistemul permite elaborarea unor rapoarte privind diverse evidente ale vagoanelor si istoricul acestora, activitatea locomotivelor, lista de predare-primire, dar si alte rapoarte. “Aplicatia ofera importante avantaje precum controlul total al situatiei vagoanelor si a liniilor, diminuarea substantiala a efortului uman in prelucrarea datelor, exactitatea raportarilor, emiterea de formulare necesare in procesul de exploatare, trasabilitatea vagoanelor, locomotivelor si a personalului, dar permite si interconectarea cu alte aplicatii”, a explicat Amedeo Neculcea.