După ce a curtat ani buni Rompetrol și a părut că va avea pe vecie contractul de transport al companiei petroliere, GFR a pierdut o parte importantă a acestuia, fiind preluat de Rail Cargo Austria.
GFR pare să se fi lăcomit cerându-le kazaho-românilor doar câțiva lei pe tona transportată sub prețul cerut de austrieci, deși Rompetrol cedase acum câțiva ani tot parcul de material rulant. O altă posibilă explicație este racolarea directorului economic al Rompetrol de către GFR, ceea ce probabil că i-a înfuriat pe kazahi.
Dovada faptului că transportul a fost pierdut, cel puțin o parte bună a acestuia, este situația traselor din data de 8 decembrie 2024, zi în care ruta Glogovăț – Brazi apare operată de Rail Cargo.
„Trenul e Rail Cargo, iar vagoanele sunt Rompetrol. Vagoanele goale merg la încărcat la Brazi să duca produse petroliere la Glogovăț. De la 1 ianuarie operatorul terminalului de la Glogovăț va fi Rail Cargo”, a declarat pentru Club Feroviar o sursă din domeniu.
Cum a ajuns însă bănosul contract de la GFR la Rail Cargo?
În prezent, transportul este asigurat de Grup Feroviar Român (GFR), dar compania petrolieră a decis să renunțe la acesta și să colaboreze cu subsidiara din România a operatorului Rail Cargo Austria. Decizia ridică semne de întrebare, având în vedere că oferta Rail Cargo Austria este a doua cea mai scumpă dintre cele analizate.
Prețurile ofertate de operatorii feroviari. În urma solicitării de oferte, prețurile propuse de operatorii feroviari sunt următoarele:
- GFR: 183 RON/tonă;
- Rail Cargo Austria: 185 RON/tonă;
- CFR Marfă: 155 RON/tonă;
- EP Rail: 153 RON/tonă;
- Unicom Tranzit: 189,98 RON/tonă.
Renunțarea s-a produs în pofida faptului că GFR deținea un avantaj semnificativ pe această relație, ca umare a monopolului său în spălarea vagoanelor, precum și pentru că asigură manevra feroviară în interiorul rafinăriei Rompetrol. Schimbarea transportatorului ar putea complica procesele logistice până la găsirea unui alt furnizor pentru serviciile de manevră.
O situație care alimentează speculațiile este faptul că fosta directoare economică de la Rompetrol, Ramona Gălățeanu, ocupă în prezent o funcție importantă în cadrul GFR.
Mai mult, anul trecut, GFR a majorat tarifele de transport percepute Rompetrol cu 17%, o decizie luată în mandatul foștilor manageri ai companiei petroliere. Totuși, după instalarea noii conduceri la Rompetrol, GFR a aplicat o reducere de doar 1%, menținând astfel prețurile net superioare celor anterioare.