Nu mai puțin de 31 de locomotive ale CFR Marfă au fost cumpărate de Grup Feroviar Român la licitația organizată de transportatorul feroviar național. Club Feroviar vă prezintă în exclusivitate cu cât au fost vândute aceste locomotive, ce tipuri de vehicule sunt și ce spune șeful CFR Marfă, Daniel Apostolache. De asemenea, nu putem să nu ne întrebăm de ce la această licitație nu a participat și CFR Călători, în condițiile în care operatorul feroviar de stat se confruntă cu o criză acută de vehicule de tracțiune.
”Grup Feroviar Român – liderul transporturilor feroviare din Romania își va mări flota de locomotive cu înca 31 de bucăți. Locomotivele au fost achiziționate de la CFR Marfă, în cadrul procedurii de vânzare prin înțelegerea părților. Aceste investiții în extinderea numărului de locomotive disponibile fac parte din strategia de consolidare și dezvoltare a Grupului Grampet pe piețele din România, Bulgaria, Ungaria, Serbia și Grecia”. Aceasta este postarea făcută pe Facebook de Radu Balcu, fost consilier al lui Cătălin Drulă pe vremea când acesta din urmă era ministru al Transporturilor, acum consilier al acționarului majoritar al GFR, Gruia Stoica.
9,5 milioane de euro pentru 31 de locomotive ale CFR Marfă
În continuare, Club Feroviar vă prezintă în exclusivitate detaliile acestei tranzacții prin care 31 de locomotive ale CFR Marfă au trecut la concurentul său direct.
Este vorba de 21 de locomotive electrice tip EA, șapte locomotive diesel DA și trei locomotive diesel hidraulice tip DHC.
În total, cele 31 de locomotive au fost cumpărate cu suma de 46.981.095 de lei fără TVA, adică echivalentul a aproape 9,5 milioane de euro. Făcând un calcul grosier, rezultă că, în medie, o locomotivă a CFR Marfă a fost cumpărată cu o sumă de aproximativ 305.000 de euro. Evident, aceasta este o medie, căci o locomotivă EA a fost adjudecată la licitație cu peste 2,53 milioane de lei, adică aproape 510.000 de euro (cea mai scumpă), iar cele mai ieftine au fost trei locomotive cumpărate cu 251.000 de lei, echivalentul a puțin peste 50.000 de euro.
GFR a trimis ordinul de plată, dar ANAF nu a ridicat sechestrul
Directorul general al SNTFM CFR Marfă, Daniel Apostolache, a declarat pentru Club Feroviar că Grup Feroviar Român a trimis ordinul de plată pentru cele 31 de locomotive adjudecate.
”Am primit OP-ul, însă ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală – n.red.) nu mi-a dat confirmarea încasării și nu a ridicat încă sechestrul instituit pe aceste unități de material rulant”, a spus directorul CFR Marfă.
El a precizat că au fost declarate eligibile de către ANAF, în vederea valorificării la licitație, 105 locomotive și peste 100 de vagoane. ”Nu am încă o situație centralizată a ceea ce s-a vândut la această licitație, deoarece nu toți cei care au participat și au ofertat vor să și plătească. Doar pentru sub 50% din vehiculele ofertate s-a și făcut plata. Tot ce pot să spun este că la unele dintre locomotivele și vagoanele scoase la licitație s-a ofertat peste valoarea evaluată”, a mai spus Daniel Apostolache, care a promis că în câteva zile va da public detalii despre rezultatele licitației.
Din peste 7.000 de vagoane au rămas 100 și din 500 de locomotive, tot 100
Inițial, la începutul lunii iulie, SNTFM CFR Marfă a publicat un anunț privind scoaterea la vânzare a 7.153 de vagoane și 508 locomotive care sunt grevate de sechestrul ANAF, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
Era vorba atunci de un ”Anunț simplificat privind vânzarea bunurilor disponibile aflate în executare silită de către ANAF”. ”Valorificarea prin <înțelegerea părților> a bunurilor se va face după modelul <așa cum sunt, acolo unde sunt>”, se preciza în anunțul cu pricina.
Ulterior, de pe listă au fost scoase multe unități de material rulant (locomotive și vagoane), care nu au fost considerate eligibile de către ANAF, iar cifrele finale sunt cele prezentate mai sus în articol de către Daniel Apostolache.
Întrebări fără răspunsuri, în loc de epilog
În final, nu putem să nu ne punem câteva semne de întrebare în legătură cu această operațiune. În primul rând, de ce, de-a lungul timpului, aceste unități de material rulant nu au fost reparate, pentru a putea fi folosite de transportatorul feroviar de marfă? Apoi, dacă tot nu au fost bani de reparații, de ce nu au fost vândute mai demult, atunci când ar fi avut o valoare de piață mult mai mare?
Și cum se face că 31 de locomotive ale companiei de stat au ajuns tocmai în ograda principalului său competitor, GFR. Grup Feroviar Român a avut anul trecut cea mai mare cifră de afaceri de pe piața transporturilor feroviare de marfă, de peste un miliard de lei, iar pe locul 2, la mare distanță, s-a plasat CFR Marfă, cu 690 de milioane de lei.
Nu în ultimul rând, de ce la licitația organizată de CFR Marfă nu a participat și SNTFC CFR Călători, operatorul de stat de transport de pasageri pe calea ferată, care se confruntă cu o criză acută de locomotive?
Aceste întrebări rămân deocamdată fără răspunsuri. Poate nu ar fi rău ca Direcția Națională Anticorupție să ia la puricat la modul serios deciziile din ultimii 15-20 de ani luate în sistemul feroviar de stat. Mai ales că totul ”duhnește” a intenție vădită de falimentare a CFR Marfă în folosul operatorilor privați, a unora dintre aceștia, mai exact.
PS – Club Feroviar susține operatorii feroviari, fie ei de stat sau privați, cu condiția ca afacerile acestora să se facă cu respectarea legilor în vigoare.