spot_img
sâmbătă, octombrie 16, 2021
spot_img

Germania în grevă feroviară. Guvernul Cîțu și-a asigurat liniștea, interzicând grevele

Deși are o rată de incidență a COVID-19 de câteva ori mai mare decât România, în Germania grevele sunt posibile. Miercuri și joi, feroviarii germani sunt în grevă, iar traficul feroviar este cvasi-paralizat. În România grevele sunt interzise, deși aceasta reprezintă o lovitură dată drepturilor cetățenești și sindicale.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

În timp ce feroviarii români vor face grupuri – grupulețe în fața Guvernului în data de 30 septembrie (nu mai mult de 100 de persoane) pentru a respecta măsurile de protecție împotriva COVID, zeci de mii de feroviari germani se află în grevă miercuri și joi în întreaga Germanie. Mecanicii de tren din Germania au intrat în grevă începând de marți seară până vineri dimineață, a declarat sindicatul mecanicilor de trenuri GDL, după ce au eșuat negocierile cu operatorul feroviar Deutsche Bahn.

Șeful GDL, Claus Weselsky, a declarat că 95% dintre membrii sindicatului au votat în favoarea opririi forței de muncă. „Aceasta este mai mult decât ne-am așteptat. Rezultatele arată foarte clar starea de spirit a personalului Deutsche Bahn”, a spus Weselsky.

Greva reprezintă prima lovitură dată traficului feroviar după decembrie 2018, când mecanicii au încetat să mai lucreze timp de patru ore. Va afecta trenurile regionale și pe distanțe lungi din toată țara. Atât transportul feroviar de marfă, cât și cel de pasageri din Germania vor fi afectate de greva. Pe segmentul de marfă al Deutsche Bahn operațiunile sunt încetate de la ora locală 19:00 (17:00 UTC), în timp ce în transportul de pasageri operațiunile vor fi afectate începând cu ora 02:00.

Sute de mii de germani, afectați chiar în perioada concediilor

Sute de mii de călători vor fi afectați de greva, deși clienții care au cumpărat deja bilete vor avea dreptul la rambursări. Rămâne neclar cum va gestiona Deutsche Bahn întreruperea liniilor de transport de marfă și aprovizionare. Totul vine în timpul sezonului aglomerat de vacanță de vară și pe măsură ce cererea de transport feroviar a crescut, din cauza restricțiilor de diminuare a coronavirusului.

Cu toate acestea, GDL a cerut o creștere a salariului de 3,2% și o indemnizație unică pentru coronavirus de 600 USD (703 USD) pentru mecanici. Deutsche Bahn se luptă deja să acopere daune în valoare de aproximativ 1,3 miliarde de euro (1,52 miliarde de dolari), cauzate de inundațiile istorice care au lovit vestul Germaniei luna trecută. Firma a numit decizia o „escaladare inutilă a clienților feroviari”. „Așa cum oamenii călătoresc din nou mai mult și folosesc trenuri, liderii GDL distrug creșterea de care avem nevoie urgentă, având în vedere daunele uriașe cauzate de pandemia coronavirusului”, a declarat Martin Seiler, membru al consiliului de administrație al DB pentru resurse umane și afaceri juridice.

Dar Weselsky a replicat, acuzându-i pe managerii DB de „căptușirea buzunarelor în timp ce se iau bani din buzunarele celor mici”. Șeful sindicatului a subliniat că nu există niciodată un moment bun pentru a face greva, dar că oprirea forței de muncă se va încheia vineri dimineață, pentru a nu perturba călătoria de weekend.

Anunțul DB

Potrivit anunțului postat pe site-ul DB, serviciile regionale și interurbane DB vor fi afectate pe 11 și 12 august. Astăzi și joi, 12 august 2021, Uniunea Conducătorilor de Locomotive Germani (GDL) efectuează măsuri de grevă la nivel național în transportul de pasageri de astăzi, miercuri, 11 august 2021, ora 2 dimineața până vineri, 13 august 2021, 2 dimineața. Acest lucru are ca rezultat restricții majore în traficul regional și pe distanțe lungi al Deutsche Bahn AG. Un orar de înlocuire se aplică traficului pe distanțe lungi, cu care putem menține aproximativ un sfert din conexiuni. Cu toate acestea, în această situație nu putem garanta că toți călătorii vor ajunge la destinație”, spun oficialii DB.

La București greva nu e posibilă

Sindicaliștii români de la calea ferată, pulverizați într-o multitudine de sindicate împrăștiate pe la diverse confederații naționale, ar avea o multitudine de motive să facă la rândul lor grevă. E vorba de situația falimentară a CFR Marfă sub ochii nepăsători ai Ministerului Transporturilor, de compensațiile în scădere acordate operatorilor feroviari de transport persoane, de amânarea Legii Statutului personalului Feroviar, de alocările infime pentru calea ferată, de concedieri, lipsa personalului calificat etc.

Cu toate acestea, în România, spre deosebire de Germania, greva nu e posibilă. În 5 august, Comitetul Național de Situații de Urgența a adoptat Hotărârea 53 care prelungeștte cu încă 30 de zile starea de alertă. Pe durata acesteia grevele sunt interzise, deși nu e clar cum poate o grevă sau niște acțiuni de proteste să pună în pericol atât de mare țara încât să se justifice restricționarea drepturilor angajaților. Dimpotrivă, restricționarea drastică a drepturilor salariaților pare a fi adevăratul pericol la adresa democrației și nu permisiunea acordată acestora de a-și apăra în spațiul public drepturile.

Rodrigo Maxim, lider sindical, explică faptul că în Germania este altă legislație. În România, pe durata stării de alertă, nu se pot negocia și semna noi Contracte Colective de Muncă și, atât timp cât există CCM, nu se poate face grevă. Simplu, nu?

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole