spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

În 16 ani doar 42 de gări au fost modernizate pe rețeaua feroviară românească, din mai bine de 800

Doar 42 de gări au fost modernizate într-un interval de 16 ani de zile, în condițiile în care pe rețeaua feroviară românească se află aproximativ 800 de stații. Cifra este dezvăluită de Raportul anual al Consiliului Național de Supraveghere în Domeniul Feroviar, organism aflat sub coordonarea Consiliului Concurenței.

Adrian Bărbulescu

gări au fost modernizate
FOTO Club Feroviar

Raportul, care face referire la anul 2017, relevă faptul că în perioada 2016-2017 doar cinci gări au trecut printr-un proces de reabilitare şi modernizare.

În document se analizează și situația pe 16 ani în acest domeniu, care oferă un tablou și mai sumbru: ”În perioada 2000-2016, doar 42 de gări au fost incluse într-un astfel de program, situaţie care se reflectă în lipsa facilităţilor moderne din staţiile de călători”.

Radiografia infrastructurii continuă, fiind dezvăluit faptul că 61% dintre podurile, podeţele şi viaductele existente au termenul de scadenţă la reînnoire depăşit. Pe de altă parte, 42% dintre tunelurile care se află pe reţeaua feroviară românească se află în aceeaşi situaţie.

La nivelul întregii piețe, în 2017 faţă de 2016, valoarea investiţiilor în infrastructură s-a majorat cu aproximativ 20%. Totuși, cele mai importante scăderi s-au înregistrat în ceea ce priveşte investiţiile în gări

(76%), urmate de cele în electrificare (64%) şi de cele în sistemele de siguranţă a traficului (23%). De asemenea, investiţiile în poduri, podeţe şi tuneluri au scăzut cu 21%, în timp ce sumele alocate pentru investiţiile în liniile de cale ferată au crescut cu 32%.

Puține gări au fost modernizate, dar s-a dat mai mult cu var

Investițiile în obiective noi au scăzut, dar pe de altă parte au crescut cu 9% cheltuielile pentru întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii. ”Cel mai mare salt l-au înregistrat cheltuielile pentru întreţinerea şi reparaţia gărilor (35%) şi a reţelei de electrificare (22%). De asemenea, s-au majorat cu 11% cheltuielile pentru întreţinerea şi reparaţia viaductelor, a podurilor, podeţelor şi tunelurilor, dar au scăzut cu 1% cele pentru întreţinerea şi reparaţia sistemelor de siguranţă a traficului. În ceea ce priveşte sumele alocate pentru întreţinerea şi reparaţia liniilor de cale ferată, valoarea acestora a crescut cu 7%”, se arată în raport.

În traducere liberă, s-a dat mai mult cu vopsea și cu var prin gări, dar investițiile în modernizare sau în clădiri noi au scăzut vertiginos. Aceeași situație și în cazul lucrărilor de artă (poduri, podețe și tuneluri) – cârpeală în loc de reparații capitale.

În altă ordine de idei, în perioada 2016-2017 au fost automatizate doar 12 treceri de nivel din totalul de circa 6.090, majoritatea trecerilor de cale ferată (aproximativ 4.400) având doar semnalizare simplă (Crucea Sfântului Andrei).

Creștere spectaculoasă la fonduri europene

În ceea ce privește sumele totale alocate pentru finanţarea infrastructurii feroviare s-au majorat cu 32%, în intervalul 2016-2017. Cea mai importantă creştere a fost înregistrată la priveşte fondurile europene utilizate pentru finanţarea infrastructurii (86%), în timp ce sursele proprii ale CFR SA şi ale gestionarilor de infrastructură s-au majorat, per total, cu 31%.

De cealaltă parte, sumele alocate de la bugetul statului pentru finanţarea infrastructurii feroviare au scăzut cu 19%. Referitor la valoarea finanţării alocată CFR SA pentru infrastructura feroviară, veniturile totale ale acesteia au scăzut cu 9% în 2017 faţă de 2016. Suma primită de la bugetul de stat pentru reparaţii ale infrastructurii feroviare s-a diminuat cu 62%, în vreme ce finanţarea de la stat pentru întreţinerea infrastructurii feroviare s-a redus cu 13%. În schimb, sumele alocate pentru investiţii au crescut cu 77% (scădere cu 46% a fondurilor alocate de la bugetul naţional şi creştere cu 86% a fondurilor europene).

Rețeaua de căi ferate din România avea în anul 2018 o lungime de 10.628 km, însumând 917 staţii, fiind a şaptea rețea feroviară ca mărime din Uniunea Europeană. Conform Documentului de Referinţă al Reţelei CFR SA, lungimea liniei duble este de aproximativ 2.917 km, iar a celei simple de 7.711 km. Aproximativ 4.031 km de linie este electrificată, iar 6.598 km este neelectrificată. În 2017, pe reţeaua de cale ferată existau 809 de staţii de călători în administrarea CFR SA, iar 83 erau închiriate/concesionate unor terţi.

Ultimele Articole