duminică, noiembrie 10, 2024
spot_img

Gara Nyugaty din Budapesta primește finanțare UE pentru modernizare. Gara de Nord rămâne murdară

Proiectul de reînnoire a gării Nyugati din Budapesta a primit finanțare de la Uniunea Europeană, a anunțat miercuri un secretar de stat al Ministerului Tehnologiei și Industriei (TIM).

Maghiarii au realizat un concurs de arhitectură la care au participat 12 firme de arhitectură. Câteva sute de km la est în România Primăria lui Nicușor Dan are proiectul blocat iar ministrul Transporturilor compara gările din România cu cele bombardate din Ucraina.

Proiectul de reînnoire a gării Nyugati din Budapesta a primit finanțare de la Uniunea Europeană, a anunțat miercuri Dávid Vitézy, secretar de stat pentru Transporturi in Guvernul maghiar după o întâlnire a oficialilor UE din domeniul transporturilor la Lyon, Franța. Centrul Național de Transport al Ungariei (NKK) a primit 2,8 miliarde de euro pentru modernizarea stației Nyugati, a declarat Dávid Vitézy pe Facebook, potrivit hungarytoday.hu.

Între timp, au primit un proiect de construire a unor noi gări în sudul Budapestei, care a fost evaluat „excelent” de către Comisia Europeană. Cu toate acestea, deoarece autorizația de mediu a proiectului a fost revocată la începutul acestui an, o decizie privind finanțarea acestuia a fost amânată până la obținerea unei noi autorizații, a spus Vitézy.

Secretarul de stat a numit proiectul „cea mai importantă legătură feroviară între partea de est și vest a țării”.

Modernizarea gării Nyugaty a făcut obiectul unui concurs de arhitectură organizat de țara vecină (în primăvara anului acesta) ce a fost câștigat de Grimshaw (sursa foto), firmă britanică de arhitectură cu 600 de angajați la oficiile sale din Los Angeles, New York, London, Paris, Dubai, Melbourne and Sydney.

Proiectul gării Nyugaty poate fi consultat aici

Gara din București în blocaj

centru de vaccinare la Gara de Nord

La câteva sute de kilometri distanță, la București singura gară cu adevărat importantă a acestui oraș se coșcovește, se umple de rugină, buticuri insalubre și murdărie în așteptarea implinirii promisiunilor făcute de peste 15 ani (fostul ministru Miron Mitrea era unul dintre primii miniștri ai Transporturilor care promiteau refacerea gării).

În luna martie economedia.ro informa că modernizarea Gării de Nord din București, cea mai importantă stație feroviară din România, este blocată la Primăria Capitalei încă din etapa de proiectare, întârzierea contractului fiind deja de 18 luni, potrivit informațiilor transmise de CFR Infrastructură.

Pentru realizarea Studiului de Fezabilitate CFR a cerut Primăriei Municipiului București încă din 2020 emiterea Certificatului de Urbanism, document care nu poate fi emis fără un Plan Urbanistic Zonal (PUZ), etapă care necesită un proces lung de elaborare.

Veșnicele studii de fezabilitate. Începute în 2019, încă neterminate

CFR Infrastructură și firma de proiectare Consis Proiect au semnat în decembrie 2019 contractul pentru prima etapă a modernizării Gării de Nord și anume realizarea Studiului de Fezabilitate, durata contractului de 11 milioane de lei fiind de 6,6 luni.

Principalele investiții necesare: regenerarea urbană a zonei pe principiile smart city/green city, modernizarea clădirilor, ridicarea peroanelor, înlocuirea instalațiilor electrice și facilități pentru persoanele cu dizabilități.

Ultimul termen contractual pentru predarea Studiului de fezabilitate este 5 mai 2022, dar, având în vedere întârzierea în obținerea PUZ-ului (nu din vina proiectantului), CFR Infrastructură va prelungi, din nou contractul:

„Începând cu luna ianuarie 2020, proiectantul a depus la Primăria Sectorului 1, documentația pentru obținerea Certificatului de Urbanism, însă aceasta și-a declinat competența, în consecință documentația a fost transmisă la Primăria Municipiului București (PMB). După analizarea documentației PMB a solicitat elaborarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ), etapă care necesită un proces lung de elaborare, avizare la toate entitățile competente și de consultare a publicului. Din această cauză, durata contractului a fost prelungită cu 18 luni. CFR SA a transmis documentația modificată, aferentă PUZ, respectiv Studiul de Oportunitate, conform observațiilor Tehnice de Urbanism și Amenajare a Teritoriului, în acest moment proiectul fiind blocat la nivelul PMB”, a transmis CFR Infrastructură la solicitarea Economedia.

O variantă pe care CFR o propune pentru deblocarea contractului este fazarea etapei de obținere a Certificatului de Urbanism

Grindeanu n-a mâncat usturoi

Ca și cum nu ar avea în subordine gările românești ministrul Transporturilor face comparații plastice. El compară gările românești cu cea din Mariupol.

Recent Grindeanu a declarat că peste 90% din gările şi haltele din România arată similar gării bombardate din Mariupol.

IN THE SPOTLIGHT

Tehnologie și inovație – Soluții eficiente de întreținere a flotei pentru operatorii de material rulant

Industria feroviară evoluează constant, iar întreținerea și curățarea flotelor devin esențiale pentru menținerea performanțelor operaționale. Flotele moderne de material rulant care transportă zilnic milioane...

Ultimele Articole