spot_img
vineri, ianuarie 28, 2022
spot_img

Gara de Nord, 145 de ani de la inaugurare

Anul acesta, in luna septembrie, s-au implinit 145 de ani de la inaugurarea Garii de Nord din Bucuresti. În anul 1872, la momentul inaugurarii, Gara de Nord se afla la marginea de nord a Bucureștiului și era a doua gară din Capitală (dupa Gara Filaret) proiectată pentru a face legătura feroviară dintre București, Galați și Craiova.

A fost construita odată cu apariția primei căi ferate din Capitală si nu avea denumirea sub care o cunoastem astazi toti, ci se numea Gara Targovistei.

La inceputuri era destinată tranzitului de călători și mărfuri, având șapte linii și multe clădiri de ateliere. În prezent, numărul liniilor s-a dublat, existând opt peroane și 14 linii.

Inițial această gară nu a fost concepută pentru a deveni principalul nod feroviar al Capitalei și al României. Însă cu trecerea timpului i s-au adus modificări, deoarece devenise neîncăpătoare.  Abia în anul 1888 când a avut loc prima reabilitare a gării, aceasta a fost denumită „Gara de Nord”. Au existat de-a lungul anilor câteva planuri de construire a unei gări noi, care să fie numită „Gara Centrală” și să fie amplasată în zona Operei Române, însă declanșarea Primului Război Mondial a împiedicat ducerea acestui proiect la bun sfârșit.

În anii 1930-1932 Gara de Nord a fost modernizată, făcându-se mai multe lucrări. Una dintre cele mai importante a fost legarea celor opt peroane printr-un peron transversal. Însă în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, în timpul bombardamentelor, clădirea, deși a rămas în picioare, a suferit importante distrugeri.

Clădirea Gării de Nord a fost inclusă în lista Monumentelor Istorice din România, însă din păcate ultima reabilitare a avut loc între anii 1997 și 1999, când au fost modernizate sălile de așteptare, sistemele de afișaj video, s-au înălțat peroane la nivelul podelei vagoanelor și s-a montat tâmplărie de tip termopan.

Gara de Nord a fost martorul istoriei și al schimbărilor care au survenit odată cu trecerea timpului, însă cladirea „a rămas în picioare” și s-a menținut drept cel mai important nod de trecere a trenurilor.

Ultimele Articole