spot_img
duminică, ianuarie 29, 2023
spot_img

Gară de navetiști ultramodernă, ignorată de CFR Călători. Ce spune Ștefan Roșeanu

O gară de navetiști ultramodernă, inaugurată anul trecut, este ignorată în continuare de operatorul feroviar de stat CFR Călători. Chiar și după intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2022-2023, din cele șapte perechi de trenuri care trec pe aici, doar patru opresc. Trec fără oprire, inclusiv garnituri puse la ore care ar fi utile navetiștilor.

Inițial, în Mersul Trenurilor 2021-2022 toate garniturile care circulau pe Magistrala 700, pe relația București Nord-Urziceni și retur, au avut programată oprire la PO Otopeni Nord. Însă în primăvara anului trecut, așa cum a semnalat la vremea respectivă Club Feroviar, conducerea CFR Călători a luat o decizie greu de explicat: a suprimat oprirea pentru două dintre perechile de trenuri menționale, așa că au mai rămas doar patru care să facă stație aici.

Gară de navetiști ultramodernă prin care trenurile trec fără oprire

gară de navetiști ultramodernăEi bine, situația s-a perpetuat și după intrarea în vigoare, pe 11 decembrie, a Mersului Trenurilor 2022-2023.

Pe relația București Nord-Urziceni circulă zilnic șapte trenuri, din care doar patru opresc la Otopeni Nord. Despre trenul R 7039, cu plecare din Gara de Nord din București la ora 4,00 dimineața, s-ar putea invoca faptul că nu ar avea sens să oprească în stația menționată, fiind vorba de o oră nepotrivită pentru navetă. Însă în ceea ce privește trenul R 8121 (plecare din București la 9,46) sau despre R 8123 (plecare din Gara de Nord la 16,19) o asemenea explicație nu mai stă în picioare. Mai ales în ceea ce-l privește pe al doilea, pus la o oră ideală pentru vanetă – întoarcerea de la locul de muncă din București.

În sens invers, Urziceni-București Nord, circulă șase trenuri pe zi, dintre care tot doar patru opresc la Otopeni Nord. R 8122, cu plecare din Urziceni la ora 7,54 și sosire în București Nord la 9,28, trece fără oprire prin stația ultramodernă din nordul Capitalei. La fel și R 8124, cu plecare din Urziceni la 18,17 și sosire la București la 19,57.

Trebuie menționat faptul că stația PO Otopeni Nord, situată pe Magistrala 700 la intersecția cu DN1, are dotări de top pentru România, cum ar fi lift și scări rulante.

Ștefan Roșeanu: ”Solicităm introducerea de opriri suplimentare acolo unde este cazul”

gară de navetiști ultramodernă Mersul Trenurilor 2022-2023Contactat de Club Feroviar, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, a dat de înțeles că situația s-ar putea rezolva.

”Încă de la sfârșitul lunii octombrie, colegii mei analizează mersul trenurilor comandat de fiecare operator și se solicită, acolo unde este cazul, introducerea de opriri suplimentare sau justificări mai bune pentru opriri care nu sunt direct justificate de ordinul de ministru care reglementează structura categoriilor de tren. Pentru mersul de tren viitor, având acum și clauze contractuale, toate aceste analize vor fi făcute în prima parte a anului 2023, înainte de a pleca solicitările de trasare către CFR SA”, a declarat șeful ARF.

El a continuat, arătând că s-au solicitat deja o serie de opriri suplimentare din partea operatorilor de transport feroviar unde au fost situații mai simple sau evidente. ”Încercam să corelăm aceste opriri și cu nevoile reale. Adică acolo unde nu e o frecvență mare și poate nu e evidentă nevoia de park&ride (sau similar), nu se opresc toate trenurile. Încercăm să strângem date cât mai bune și solicităm operatorilor să îmbunătățească serviciul”, a mai spus Roșeanu. Întrebat dacă este posibil ca unele opriri suplimentare, inclusiv la Otopeni Nord, să fie introduse ”din mers”, adică înainte de intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2023-2024, președintele ARF a răspuns pozitiv.

ARF vrea să mute mai multe stații de pe traseul trenului metropolitan București

gară de navetiști ultramodernăÎn paralel, ARF a prezentat, printr-o postare pe pagina sa oficială de Facebook, mai multe propuneri ale Băncii Mondiale de mutare a unor stații feroviare și puncte de oprire din zona de nord a Bucureștiului. Este vorba de localitățile Mogoșoaia, Otopeni, Voluntari, Corbeanca, Tunari, Balotești, Moara Vlăsiei și Ștefăneștii de Jos, zone ce au înregistrat un ritm alert de expansiune.

”Conectarea lor prin trenul metropolitan la centrul Bucureștiului prezintă o oportunitate de descongestionare a traficului și de creștere a gradului de accesibilitate al populației din aceste localități la principalele zone de interes din zona metropolitană, prin transportul public. În acest sens, este important ca stațiile să fie aliniate cu densitatea populației și principalii atractori – angajatori, zone comerciale”, se arată în postare.

Dar iată propunerile Băncii Mondiale privind amplasarea stațiilor de cale ferată:

  1. Stația Balotești

Amplasarea actuală a punctului de staționare Balotești se află într-o zonă neconstruită ce nu prezintă dinamici de dezvoltare. În cazul valorificării viitoare a acestor terenuri, se va justifica acest punct de staționare, altfel se recomandă mutarea punctului propus către Dimieni – intersecția cu DJ200B, unde se poate crea un nod intermodal către comuna Balotești și zona sa de dezvoltare, deservind comunitatea rurală de acolo și deschizând perspective de dezvoltare orientată spre tranzit.

  1. Stația Căciulați

Stația CF Căciulați existentă se află la o distanță considerabilă de zona construită, la aproximativ 1 km de primele case și fără acces direct la drumuri principale. Pentru a deservi direct comunitatea prin mijloace nemotorizate, se recomandă mutarea punctului de staționare la intersecția cu Str. Drumul Teilor, de unde în 10-15 minute pe jos se poate ajunge în centrul comunei și de unde se pot construi piste de biciclete către comună și mai departe, către Moara Vlăsiei.

  1. Odăile/DNCB

Deși este o zonă destul de dens construită, unde identificarea unui teren pentru punctul de staționare ar putea reprezenta o provocare, dinamicile de dezvoltare au fost unele accelerate, atât pentru rezidențial, cât și activități economice.

  1. Stația Greenfield

Complexul rezidențial Greenfield găzduiește deja peste 12,000 locuitori, iar proiectul prevede că până în 2028 vor fi construite încă 3000 de apartamente, reprezentând așadar o comunitate reprezentativă, ce ar avea nevoie de amplasarea unui punct de staționare. Este important ca planificarea să se facă în colaborare cu cea a cartierului, pentru a asigura o dezvoltare armonioasă, compactă și orientată în jurul nodului de tranzit.

  1. Stația Cosmopolis

Cartier rezidențial cu intrare din Șoseaua de Centură cu o populație de peste 13.000 locuitori și planuri de expansiune. Amplasarea unei stații pe traseul trenului metropolitan în dreptul intrării spre cartierul Cosmopolis (la o distanță de 800 m), față de intrare ar putea reduce considerabil utilizarea mașinilor personale, dacă se amenajează piste de biciclete și trotuare pe această distanță și se promovează un stil de viață sănătos. De asemenea, se pot introduce servicii de transport local de la stația de cale ferată la intrarea în cartier.

Până la mutarea stațiilor sau contrucția altora noi, rămâne de văzut ce se va întrâmpla cu trenurile care nu opresc la PO Otopeni Nord, gară de navetiști ultramodernă, acum neutilizată la întregul potențial.

Ultimele Articole