Trenurile istorice de tezaur ale României, „Călugăreni” și „Moldovița”, stau de 2 ani în aer liber, după ce au fost scoase din interiroul halei Remizei Speciale Mogoșoaia pentru a face loc noii rame electrice de diagnoză tip Coradia a CFR SA, acuză Asociația Metrou Ușor. CFR SA a scos trenurile de tezaur ale României în ploaie și îngheț.
ONG-ul menționat a sesizat instituțiilor abilitate cazul și apreciază, într-o postare pe pagina sa de socializare că această acțiune reprezintă „o sabotare a obiectelor de tezaur și a investițiilor realizate din bani publici pentru restaurarea completă și întreținerea acestora”.
Imaginile surprinse de TVR în anul 2022, pentru emisiunea „Ora Regelui”, atestă starea jalnică a garniturilor de tezaur. Vagoanele au intrat într-un proces de degradare accentuată după ce au fost depozitate în condiții improprii. Ramele din lemn ale ferestrelor au crăpat și nu mai asigură etanșarea, vopseaua caroseriei și a elementelor a fost afectată iremediabil, conducând la zone de rugină, iar unele uși nu se mai închid și permit infiltrarea apei în saloanele cu interioare din lemn și tapiserie, acestea fiind cuprinse de mucegai.
CFR SA a scos trenurile de tezaur ale României afară. Risc de degradare
Trenurile de epocă Călugăreni (fabricat 1869) și Moldovița (fabricat 1893) sunt încadrate, alături de Trenul Regal în categoria „Tezaur” de importanță istorică națională. Acest lucru poate fi verificat pe platforma electronică care listează bunurile culturale mobile clasate în Patrimoniul Cultural Național: http://clasate.cimec.ro/lista.asp?psearch=Vagon…
Un element specific, reprezentativ din punct de vedere constructiv perioadei istorice în care au fost fabricate aceste garnituri, este structura predominant din lemn, ornată cu elemente din sticlă, lemn, materiale feroase și textile foarte fragile. Prin urmare, cele două garnituri necesită obligatoriu o serie de condiții minime pentru depozitarea corespunzătoare, în special în ceea ce privește controlul umidității, care se poate face doar prin gararea într-o unitate acoperită care să nu permită expunerea îndelungată la soare sau precipitații, toate acestea afectând iremediabil structura și elementele decorative exterioare și interioare.
O țară de 20 de milioane de locuitori nu are un muzeu propriu feroviar
Trenurile au fost restaurate în integralitate la Atelierele C.F.R. Grivița București, între anii 1993-1994 și revitalizate în 2004. Cu toate că România nu dispune de un muzeu dedicat căilor ferate, în ciuda istoriei bogate a CFR, garniturile s-au bucurat de curiozitatea și interesul publicului la diverse evenimente, expoziții și excursii tematice. Vagoanele „Moldoviței” au compus trenul turistic „Pelerin în Bucovina”, iar recent a apărut în serialul britanic „Jules Verne’s Around the World in 80 Days” cu David Tennant, produs de BBC în 2020.
Din Ordinul de Clasare nr. OMC-2883/31.12.2015, aflăm că „trenul Călugăreni a circulat pe prima cale ferată din Pincipatele Unite și este legat de deplasările Regelui Carol l. Bunul constituie o mărturie directă și semnificativă a unor personalități pe Filaret-Giurgiu: Țarul Alexandru al ll-lea și Marele Duce Nicolae al Rusiei… în timpul Razboiului de Independență (1877-1878) au fost transportate elemente din Armata Rusă”.
„Ne temem că din motive birocratice (intrarea în lichidare a Societății Feroviare de Turism S.F.T. – C.F.R. S.A.) asistăm la distrugerea iremediabilă a două bunuri inestimabile. Situația este de neacceptat cu atât mai mult cu cât vagoanele sunt deja restaurate tehnic, structural și estetic, în urma unor investiții importante. Indiferent de motivele birocratice, politice și economice, garniturile istorice trebuie salvate și depozitate corespunzător. Acestea sunt printre ultimele trenuri istorice existente în România, după distrugerea constantă și necontrolată a patrimoniului tehnic feroviar. Amintim că trenul de epocă „București”, care a aparținut tot S.F.T., a fost vândut la fier vechi și casat în anul 2012, în triajul gării București Est – Obor”, spune AMU.
Organizația a solicitat verificarea situației garniturilor de epocă într-un cadru mixt format din instituțiile relevante subordonate Ministerelor Culturii și Transporturilor, precum și mutarea acestora înapoi în interiorul halei de parcare, pe termen nedeterminat, pentru a preveni degradarea suplimentară și ireversibilă.
„Am solicitat răspunsuri următoarelor instituții: Ministerul Culturii, Institutul Național al Patrimoniului I.N.P, Ministerul Transporturilor, Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. S.A, Muzeul Căilor Ferate – Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară CENAFER, Societatea Feroviară de Turism S.F.T, majoritatea răspunzându-ne deja. Aflăm că, în cele din urmă, trenul „Moldovița” ar fi fost mutat înapoi în hală, iar pentru trenul „Călugăreni” se așteaptă semnarea unui contract de închiriere a spațiului de depozitare din interiorul halei”.
CFR SA sabotează restaurarea trenurilor
Investițiile în restaurarea trenurilor au fost sabotate prin depozitarea incorectă sub cerul liber. Asociația „Metrou Ușor” solicită repararea avariilor produse și depozitarea garniturilor pe termen nedeterminat în spații acoperite și păzite. Astfel de situații nu trebuie să se repete, iar instituțiile ce supraveghează protejarea bunurilor cultural-istorice ar trebui să fie înștiințate când au loc mutări ce pot influența starea și siguranța acestora. Nu în ultimul rând, societatea civilă ar trebui să se unească pentru ca astfel de acțiuni iresponsabile să nu mai fie permise pe viitor.