Într-o atmosferă deloc convențională, ca la fiecare final de an, Club Feroviar și Asociația Industriei Feroviare au organizat miercuri seara Galele Feroviare 2019. Cum s-a întâmplat mereu în ultimii 14 ani de când se organizează acest eveniment, premiile au mers către actorii de top din domeniul feroviar românesc.
Adrian Bărbulescu
Au primit premii atât reprezentanți ai industriei feroviare ce activează pe piața românească de profil, cât și oameni care, prin întreaga lor carieră profesională, au contribuit la dezvoltarea și promovarea transportului pe șine.
Dar să vedem premiile care au fost decernate miercuri seara:
Premiul special pentru promovarea pe plan internațional a căilor ferate române – Carmen Filipescu
Premiul special pentru pentru inițiativă în afaceri – Novatech, Alstom și Eximprod
Premiul de excelență în domeniul feroviar pentru activitate industrială – voestalpine VAE APCAROM
Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru păstrarea tradiției în transportul urban pe șină – Metrorex
Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru pentru păstrarea tradiției în transportul urban – Societatea de Transport București
Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru tradiție în activitatea de proiectare a infrastructurilor feroviare – Baicons Impex
Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru păstrarea tradiției în formarea specialiștilor din domeniul feroviar – CENAFER
Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru întreaga activitate – Ilie Popescu
Galele Feroviare 2019. Măsurile pe care trebuie să le ia România
One man show la evenimentul de final de an a fost, ca de obicei, directorul executiv al Asociației Industriei Feroviare, Corneliu Luscalov. El a făcut o succintă trecere în vedere a măsurilor pe care, în opinia sa, ar trebui să le ia România, mai ales în contextul în care comisar european pentru Transport este românca Adina Vălean.
Astfel, este nevoie rapidă de un coș de măsuri privind decarbonizarea. Transportul feroviar este modul de transport cel mai curat, “Clean transport mode”, conform Cărții Albe 2011, transporturile de marfă respectiv călători trebuie mutate cât mai urgent de pe drumuri pe calea ferată, pentru a se ajunge la o rată de minim 70% a modului de transport feroviar la nivelul Uniunii .
Esențială este și finalizarea cât mai rapidă a TEN–T, Trans European Networks – călători respectiv marfă. Această măsură este fundamentală pentru o Europa unită, interoperabilă. Pe de altă parte, aplicarea noilor tehnologii este esențială și în domeniul feroviar, iar digitalizarea este una dintre ele.
În ceea ce privește Pachetul IV Feroviar – Pilonul tehnic, pachet aprobat de Parlamentul European în aprilie 2016, în timpul Adunării generale a UNIFE, organizată de AIF la București, doar opt state membre s-au angajat să pună în aplicare regulamentele la nivel UE iar alte 17 nu au pus în aplicare pilonul tehnic. ”Pentru o Europă interoperabilă, urgentarea aprobării este esențială”, a precizat Luscalov.
Nu în ultimul rând, bugetul Uniunii prevede Capitolul Transport Militar, fundamental în următorii ani pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare și în estul României – zonă ce nu este cuprinsă în TEN-T, a punctat directorul executiv al AIF.