FS Group și-a anunțat planul de a lansa serviciul de tren de mare viteză Londra – Paris prin Tunelul Canalului Mânecii până în 2029. Pentru acest proiect ambițios, FS Group a semnat un memorandum de înțelegere (MoU) cu consorțiul spaniol Evolyn. Scopul noului serviciu este de a stimula competitivitatea transportului feroviar între Londra și Paris, oferind călătorilor o alternativă modernă și de mare viteză la transportul aerian. Trenurile vor fi inspirate de Frecciarossa, un exemplu de excelență Made in Italy, cunoscut pentru eficiența sa energetică, confort și calitatea superioară a serviciilor.
Investiția preconizată pentru trenul de mare viteză Londra – Paris este de un miliard de euro și este unul dintre obiectivele-cheie prezentate în planul strategic 2025-2029 al FS Group. Planul pune un accent semnificativ pe extinderea conexiunilor de mare viteză în întreaga Europă. „Calea ferată de mare viteză este coloana vertebrală a mobilității eficiente și ecologice, iar prin extinderea prezenței noastre pe coridoarele cheie, investim nu numai în infrastructură și inovare, ci și în viitorul transportului european. Creșterea concurenței va contribui la crearea unui sector mai eficient și mai orientat către client, oferind o alternativă reală la transportul aerian”, a declarat Stefano Antonio Donnarumma, CEO al FS Group.
Acest anunț survine după ce Office of Rail and Road (ORR) din Regatul Unit a confirmat că depozitul de întreținere Temple Mills va fi accesibil noilor operatori, deschizând calea pentru un nou serviciu între Londra și Paris. Prezența consolidată a FS Group atât în Franța, cu Trenitalia France, cât și în Regatul Unit, cu Trenitalia UK, oferă un avantaj competitiv puternic pe măsură ce intră pe acest coridor vital. Brandul cunoscut al grupului îi va permite să ofere o gamă mai largă de servicii, să ofere pasagerilor experiențe de o calitate din ce în ce mai ridicată și să simplifice emiterea biletelor în aceste regiuni.
Grupul FS lucrează în prezent pentru a obține licențele și autorizațiile necesare în Franța. De asemenea, grupul colaborează cu principalele părți interesate pentru a gestiona aspectele de reglementare și operaționale ale noului serviciu. Sunt în curs de desfășurare evaluări tehnice pentru a asigura integrarea fără probleme a serviciilor de mare viteză prin Eurotunel, precum și cu rețelele feroviare din Regatul Unit și Franța.
Planificarea operațională pentru creșterea capacității la stația St Pancras din Londra este deja foarte avansată și sunt analizate diferite opțiuni de finanțare. Lansarea oficială a serviciului va depinde de finalizarea aprobărilor tehnice și de infrastructură, dar se așteaptă ca aceasta să marcheze începutul unei noi ere de concurență și accesibilitate în transportul feroviar european de mare viteză.
În Franța, FS Group a făcut deja pași importanți. Din 2021, a fost primul operator alternativ pe rețeaua AV cu serviciul Frecciarossa între Milano și Paris. După o întrerupere temporară cauzată de o alunecare de teren în valea Maurienne, serviciul a fost reactivat la 1 aprilie 2023.
Grupul gestionează, de asemenea, servicii de navetă între Paris și Lyon, iar începând cu 15 iunie 2025, va introduce serviciul Frecciarossa între Paris și Marsilia. Cu peste 3 milioane de pasageri deserviți și o rată impresionantă de satisfacție de 98%, FS Group își menține angajamentul de a extinde și îmbunătăți coridoarele existente pentru a îmbunătăți în continuare conectivitatea și disponibilitatea serviciilor.
FS Group a stabilit, de asemenea, o prezență puternică în Regatul Unit. Din 2017, operează cu achiziția c2c și deține o participație de 30% în întreprinderea comună cu FirstGroup pentru Avanti West Coast. Grupul colaborează îndeaproape cu guvernul britanic și cu alte instituții pentru a sprijini dezvoltarea și promovarea proiectului feroviar de mare viteză HS2.
În plus față de serviciul de tren de mare viteză Londra – Paris, FS Group explorează în mod activ alte oportunități de extindere a transportului feroviar de mare viteză în Europa. Sunt în curs de evaluare potențiale extinderi ale serviciului Londra-Paris prin orașe precum Lille, Ashford, Lyon, Marsilia și Milano.
Evolyn, consorțiul spaniol din spatele proiectului, este condus de familia Cosmen, cunoscută pentru vasta sa experiență în gestionarea și extinderea proiectelor de mobilitate în întreaga Europă. Familia a investit, de asemenea, în compania britanică de transport Mobico, cunoscută anterior sub numele de National Express.
În 2023, Evolyn a anunțat că intenționează să lanseze servicii de tren de mare viteză între Londra și Paris, achiziționând inițial un lot de 12 trenuri pentru acest serviciu. Această colaborare promite să aducă și mai multă inovație și concurență în rețeaua feroviară europeană, în beneficiul călătorilor, cu mai multe opțiuni și servicii îmbunătățite.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com