Franta ar putea sterge 35 de miliarde de euro din datoria SNCF

In dorinta de a pune capat grevelor declansate, in ultimele doua luni, de catre sindicatele feroviare impotriva reformelor initiate de Presedintele Emmanuel Macron, Guvernul de la Paris a anuntat ca ar putea sterge 35 de miliarde de euro din totalul de 47 miliarde euro cat insumeaza acum datoria SNCF la stat. Conditia pentru stergerea sumei ar fi implementarea unor masuri prin care SNCF sa devina mai eficienta din punct de vedere al costurilor de operare.

Propunerea a fost inaintata de catre Premierul francez, Edouard Philippe si ramane de vazut daca sindicatele o vor accepta. Votul final va avea loc in luna iunie 2018.

Daca totul decurge conform planurilor, statul francez ar puta sterge 25 de miliarde de euro in 2020 urmand ca in 2022 sa stearga restul de 10 miliarde de euro. Cea mai mare parte a datoriei imense a SNCF a fost generata de investitii masive in reteaua TGV si neglijarea unor retele conventionale si suburbane.

Grevele declansate au fost un raspuns vis-a-vis de ambitiile presedintelui Macron privind restructurarea SNCF, revizuirea Statutului social al lucratorilor feroviari, liberalizarea pietei interne de transport feroviar de pasageri precum si o serie de investitii menite sa duca, in general, la imbunatatirea industriei feroviare nationale.

Masurile de reforma anunta ca incepand cu 2020 SNCF va deveni o companie publica, cu doua subsidiare SNCF Réseau and SNCF Mobilités. Potrivit planului de reforma adoptat, Fret SNCF (operatorul de transport feroviar de marfa si logistica) va fi restructurat si va intra ca subsidiara in componenta SNCF Mobilités. Capitalul Fret SNCF va fi in totalitate detinut de catre stat, desi anterior reformei, Guvernul de la Paris anuntase ca nu intentioneaza sa detina niciun capital in aceasta companie. Fret SNCF are in prezent o datorie de 4,3 miliarde de euro si, daca nu se iau masuri concrete, pana in 2020 aceasta s-ar putea ridica la o valoare de 5,1 miliarde euro. Se presupune ca restructurarea va rezulta in mai multa transparenta financiara.

Pe langa acestea, piata feroviara franceza  a transportului de pasgeri va fi deschisa pentru competitie, o masura care vizează imbunatatirea calitatii generale a sectorului. Concurenta va fi permisa sub forma de acces deschis, precum si prin operatiuni francizate, desi competitia cu acces deschis nu va incepe mai devreme de anul 2020. Operatorii regionali, care activeaza sub forma de franciza, vor putea sa participe la licitarea traselor imediat dupa decembrie 2019.

Reamintim ca anterior, in luna aprilie, atat Guvernul cat si Presedintele Emmanuel Macron au avansat ideea de a sterge o parte substantiala din datoria SNCF, insa pana acum, in mai, nu fusese vehiculata nicio cifra exacta.