Franța: Alianță menită să dubleze cota transporturilor feroviare de marfă

10 iunie 2020

Alianța „Fret Ferroviaire Français du Futur (4F)” Franța își propune să dubleze cota transporturilor feroviare de marfă din Franța, respectiv la 18% până în 2030. În România Ministerul Transporturilor nu are niciun interes în această direcție, oficialii acestuia vânzând în intervențiile televizate imaginea unei țări împânzite de autostrăzi.

Doru Cireașă

Planurile de relansare a activităților de transport feroviar de marfă sunt acum finalizate pentru a fi prezentate oficial Guvernului francez până la sfârșitul acestei luni, potrivit publicației railwaygazette. com.

Realizate de alianța Fret Ferroviaire Français du Futur (4F), propunerile vizează dublarea cotei feroviare de pe piața transporturilor de mărfuri din Franța la 18% până în 2030.

Performanța „solidă” a sectorului feroviar și eficiența sa în furnizarea de servicii esențiale de transport în timpul pandemiei Covid-19 contribuie la asigurarea redresării economice și la reducerea emisiilor de carbon, spune alianța 4F.

Afirmând că transportul feroviar oferă oportunități uriașe de progres tehnic, cu potențial de performanță îmbunătățită, 4F anticipează să profite la maximum de acreditările de mediu ale căilor ferate. Alianța propune acțiuni pe trei fronturi desfășurate de:

  • Operatorii care „sunt pregătiți să inoveze și să își asume riscul comercial de recaptare a mărfurilor în Franța”;
  • Administratorul infrastructurii SNCF Réseau – care „are mijloacele disponibile pentru a investi în renovarea rețelei” – prin acordarea de prioritate calității serviciilor;
  • Statul francez care ar trebui să asigure decarbonizarea sectorului transporturilor și să sprijine concurența în cadrul activității feroviare ca parte a unui lanț logistic mai durabil.

Membrii 4F vor finaliza propunerile de acțiuni considerate esențiale pe toate cele trei fronturi în 2021, pentru a se asigura că sectorul rămâne „dinamic” și eficient pe termen mediu. În fruntea conceptului se află triplarea serviciilor intermodale care cuprind transportul feroviar, rutier, maritim și căile navigabile interioare. Aceasta se consideră că va ajuta dezvoltarea industrială și „relocalizarea” industriilor care favorizează ocuparea forței de muncă locale.

4F dorește ca Guvernul francez să crească sprijinul pentru transportul intermodal atât pe termen scurt cât și pe termen lung, să ofere ajutor pentru activitatea de încărcare a vagoanelor și să sporească suportul pentru taxele de acces pe trasee. În plus, solicită modernizarea infrastructurii, reabilitarea sau protejarea liniilor de alimentare și a filialelor industriale, precum și o serie de alte măsuri. Consideră că acțiunile guvernamentale, conform principiilor sugerate, vor „transmite un semnal politic puternic pe care piețele îl așteaptă”.

4F este format din operatori de transport feroviar de marfă, anume Fret SNCF, DB Euro Cargo Rail, VFLI, Europorte, RegioRail, Millet Rail și companii intermodale Novatrans, Naviland Cargo, T3M, Froidcombi, VIIA, Forwardis și diferitele Opérateurs Ferroviaires de Proximité, precum și alte organizații, inclusiv Asociația Française du Rail, deținătorii de vagoane sau Asociația franceză a transportatorilor de mărfuri AUTF.