INTERVIU François Davenne: Implementarea Pachetului 4 feroviar va duce la reducerea costurilor de transport

François Davenne este director general al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate (UIC). Cu ocazia participării la International Railway Conference care a avut loc la București în marja deținerii de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene, el a acordat un scurt interviu pentru Club Feroviar.

Adrian Bărbulescu

François Davenne

De ce doar opt țări europene au adoptat Pachetul 4 feroviar?

Toate statele membre vor adopta Pachetul 4 feroviar, numai că unele au solicitat o amânare de un an de zile. Trebuie să înțelegem că este vorba de o schimbare în termen de practici feroviare. Pentru țările care au un sistem feroviar complex, amânarea se justifică.

Ce va urma după Pachetul 4 feroviar, care este următoarea țintă?

Va urma o perioadă de stabilizare. Implementarea Pachetului 4 feroviar îi va permite sectorului să lucreze în standardizare operațională, se uniformizează procedurile pentru traficul internațional. Sectorul trebuie să fie mai implicat în aceste schimbări.

Ce înseamnă pentru pasageri aceste schimbări, cum vor fi ele percepute de utilizatorii transportului feroviar?

Bună întrebare, dar dificilă totodată. În prezent, conexiunile între trenuri și metrou, transportul public în general sunt deficitare. E dificil să planifici o călătorie de la ușă la ușă. Noile reglementări, care introduc mai multă standardizare, vor crea posibilitatea de a planifica astfel de călătorii mult mai precis, dar și pe cea de a scădea costurile serviciilor feroviare, printr-o utilizare mai bună a liniilor existente. Va crește viteza de deplasare, va crește traficul, va crește gradul de ocupare, deci ar trebui să scadă costurile.

Ce țări europene au implementat cel mai bine sistemul ERTMS?

Din punctul medu de vedere, pe primul loc se află Elveția. Are o foarte bună implementare, chiar dacă nu este stat membru al Uniunii Europene. Aș menționa aici și Spania, chiar dacă sistemul său feroviar nu este foarte extins. Spaniolii au o rețea feroviară foarte modernă și fac lucruri interesante. Însă Franța și Germania rămân marii actori ai sistemului feroviar european.

Există posibilitatea extinderii reglementărilor din Pachetul 4 feroviar și în șările din Estul Europei, în spațiul ex-sovietic?

Este relativ dificil, deoarece conceptele de siguranță feroviară sunt diferite. Există însă o posibilitate de a avea o colaborare viitoare, cu precădere pe partea de radiofrecvență. În prezent, la nivel mondial peste 200.000 km de cale ferată sunt echipați cu sistemul GSM-R, însă în ceea ce privește ERTMS cifra este mult mai mică. Partea de radiofrecvență este mai dinamică, e mai ușor de pus în aplicare.

Carte de vizită François Davenne

François Davenne a fost până la finele lunii iunie director general adjunct al Uniunii Internaționale a Căilor Ferate (UIC). Anterior, el a fost secretar general al OTIF (Organizația Interguvernamentală pentru Transporturi Internaționale pe Calea Ferată), din 2013 și până la finele lui 2018. Este absolvent al École Nationale Supérieure des Télécommunications din Evry, în 1988 și al École Nationale d’Administration în 1999. După o experiență în domeniul sateliților internaționali de comunicații, el a lucrat în domeniul imobiliar din Franța, unde a condus programe operaționale cheie. De la finele lunii iunie 2019, François Davenne este directorul general al UIC.