FOTO. România Feroviară prezintă ramele diesel făcute la Electroputere VFU Pașcani

18 decembrie 2019

Portalul România Feroviară a prezentat miercuri, pe pagina sa de socializare, fotografii ale prototipului DMU (Diesel Multiple Unit) produs de către producătorul autohton Electroputere VFU Pașcani. Ansamblul este un DMU din 3 vagoane cu viteză maximă de 120 kilometri la oră și are la prima vedere o capacitate de transport de 200 locuri pe scaune.

Informația privind capacitatea de transport este una neoficială, spune România Feroviară. Testele oficiale au început în septembrie la CTF Făurei unde viteza maximă a tinsă a fost de 160 kilometri la oră. Testele aplicate au fost de tractiune și frânare. „În acest moment automotorul realizeaza testele de pantă în vederea autorizării pe Predeal, încărcat cel mai probabil cu saci umpluți cu nisip, aproape sau putin peste capacitatea maximă de încărcare”, susțin autorii.

Electroputere VFU Pașcani are și alte proiecte de construcții noi, informează România Feroviară:

  • Automotor Diesel (DMU) – viteza maximă 120 km/h, proiectat pentru transport regional;
  • Automotor Electric (EMU) – viteza maximă 160 km/h, proiectat pentru transport interregional;
  • Vagoane transport călători – viteză maximă 160 km/h sau 200km/h cu diferite variante de layout interior (salon, de dormit); proiectat pentru transport interregional;

Prezentarea a a fost urmată de nedumeriri ale pasionaților. Într-o Europă în care transportul feroviar electric capătă o pondere din ce in ce mai mare ce sens are să produci rame diesel? a întrebat un participant la discuții.  Trebuie spus însă că rețeaua feroviară din România este electrificată doar pe jumătate, iar după 1990 nu s-a electrificat niciun kilometru de cale ferată (excepție făcând doar Golenți – Pod Calafat, linie nou realizată).

Electroputere VFU este urmașa fostelor ateliere CFR înființate la Pașcani în 1869, prima unitate de acest profil organizată în România. Din 1968, atelierele s-au transformat în Uzina Mecanică de Material Rulant, funcționând sub această denumire timp de doi ani, iar din 1970, s-a apelat la titulatura de Întreprinderea Mecanică de Material Rulant, denumire care a fost păstrată până în 1991. În octombrie 1991, prin Hotărâre de Guvern, s-a înființat SC “Remar” SA Pașcani, prin preluarea integrală a patrimoniului IMMR Pașcani, unitatea organizându-se, din 1992, în societate pe acțiuni, având ca obiect principal de activitate producția și repararea mijloacelor de transport feroviar și a materialului rulant. În octombrie 2004 “Remar” SA s-a privatizat, pachetul majoritar de acțiuni fiind cumpărat de către Grupul Feroviar Român[4].

Grupul este unul dintre continuatorii tradiției de fabricare a materialului rulant în România. La Craiova GFR a cumpărat, la finele lui 2012, producătorul de locomotive, fosta Divizie de Vehicule Feroviare și Urbane- DVFU, care a fabricat de-a lungul timpului peste 1.000 de locomotive electrice și peste 3.000 de locomotive Diesel electrice. Grupul Grampet a vrut să cumpere divizia de locomotive cu tot cu terenul și halele aferente, însă acest lucru nu a fost posibil, pentru că acolo începuse deja construcția primului mall din Craiova. Toate utilajele au fost mutate peste drum, la Reloc, o altă societate pe care Grupul Grampet o salvase de la închidere și vânzare la fier vechi.

Acum, reparatorul de locomotive Reloc SA este cea mai importantă companie din zona reparațiilor și modernizării de locomotive din România. Prin cumpărarea fabricii Reloc SA Craiova, Grupul Grampet a putut să-și consolideze activitatea de reparații de locomotive și material rulant. La doi ani de la preluarea afacerii, a apărut și prima locomotivă fabricată la Craiova de către Electroputere VFU – Reloc. Noua locomotivă diesel de 1250 CP a fost realizată în parteneriat cu producătorul american Caterpillar.

Fabrica de la Craiova are o capacitate de trei locomotive pe lună, existând deja un precontract în Europa de Vest pentru opt unități. Locomotiva Terra Nova este destinată serviciului de manevră grea şi transportului de marfă şi poate rula pe linii de cale ferată cu ecartament îngust, normal sau larg, putând fi utilizată în majoritatea sistemelor feroviare.

“Reloc SA și Electroputere VFU Craiova sunt un stindard al tradiției feroviare românești, sunt un simbol al economiei românești, reprezintă interesele naționale peste graniță, culegând recunoștința și aprecierea clienților internaționali prin calitatea și capabilitățile produselor ce ies pe porțile celor două fabrici”, spunea recent Grațian Călin, președintele Consiliului de Administrație al Reloc SA. (D.C.)