vineri, ianuarie 24, 2025
spot_img

FOTO. Plăcuță onorifică montată la Timpuri Noi în cinstea inginerului Octavian Udriște

Compania Metrorex a dezvelit joi o plăcuță onorifică în stația Timpuri Noi din Capitală în cinstea inginerului Octavian Udriște, fără de care metroul bucureștean nu ar fi fost ceea ce este azi.

La eveniment au participat Mariana Miclăuș, director general Metrorex, Mihai Barbu, președinte al Consiliului de Administrație, membrii acestuia, mass-media și desigur invitatul, ajuns la frumoasa vârstă de 88 de ani. O plăcuță onorifică a fost dezvelită în cadrul evenimentului.

„Săptămâna Europeană a Mobilității ne oferă cadrul ideal de a onora contribuția celor care facilitează deplasarea durabilă a milioanelor de oameni, prin intermediul metroului, un mijloc de transport rapid, sigur și ecologic. În acest context, avem privilegiul de a onora activitatea specialiștilor implicați în construirea și funcționarea metroului bucureștean, din rândul cărora face parte și domnul Octavian Udriște.
În contextul asocierii numelui Octavian Udriște cu momentul dării în exploatare a metroului și în semn de prețuire pentru toți artizanii metroului bucureștean, Consiliul de Administrație Metrorex a propus demararea etapelor premergătoare necesare în vederea redenumirii stației Timpuri Noi în stația Octavian Udriște. Astfel, odată cu aceste demersuri, se va urmări inclusiv îmbunătățirea semnalisticii în stațiile de metrou prin implementarea unui sistem standardizat care să respecte principiile de orientare, direcționare, informare, restricționare și avertizare.
Aș dori să subliniez că Metrorex urmărește în permanență îmbunătățirea serviciilor oferite publicului călător, iar în derularea proiectelor noastre opinia publică reprezintă un reper important.

Astăzi, omagiul nostru i se adresează domnului inginer Octavian Udriște, un om a cărui carieră impresionantă în domeniul feroviar este un exemplu, fiind unul dintre profesioniștii care au stabilit în detaliu rigorile circulației în subteran. Cu această ocazie am amplasat o placheta de onoare dedicată domnului Octavian Udriște și în același timp dorim să îi urăm multă sănătate și să îi mulțumim încă odată pentru activitate”, a spus Mariana Miclăuș în deschiderea evenimentului.

Mihai Barbu: Numele trebuie amintit zilnic la o stație de metrou

„Este o bucurie pentru mine să fiu prezent astăzi la acest eveniment (…) la realizarea acestui edificiu de care astăzi suntem mândri dumneavoastră ați avut o contribuție esențială. Cartea pe care ați scris-o, „O viață pe șine”, este o mărturie a rezultatelor dumneavoastră profesionale ce va dăinui mult timp de acum încolo. Din aceste considerente, numele dumneavoastră trebuie amintit zilnic la o stație de metrou în difuzoarele ce anunță stația următoare”, a spus Mihai Barbu, președintele CA Metrorex.

El a făcut referire la o inițiativă în curs de avizare pentru schimbarea numelui stației Timpuri Noi în Octavian Udriște.

În cuvintele adresate celor prezenți, Octavian Udriște a făcut o mică istorie a metroului românesc, subliniind ambițiile de la acel moment de a fi pus în funcțiune un produs complex, realizat integral în România, fără dependențe tehnologice de industria sovietică etc. Metroul a fost dat în funcțiune în noiembrie 1979, cu puțin timp înainte de o primire la nivel înalt a unor șefi de state. Din păcate, a continuat el, dacă atunci partea de material rulant a metroului era făcută la Arad, acum materialul rulant este importat, nu fabricat la Electroputere, Astra etc. „Noi atunci ce să mai facem?”, a întrebat el retoric. Octavian Udriște a amintit momentul demisiei sale în 1996 de la Metrorex, când s-a dorit modernizarea metroului cu firme străine, nu românești.

Cine este Octavian Udriște

Octavian Udriște este un om a cărui carieră se confundă cu istoria transportului feroviar românesc dintr-o perioadă care se întinde pe mai bine de o jumătate de secol.

Născut la Timișoara, Octavian Udriște este la a treia generație de feroviari din familie. Bunicul din partea mamei a fost mecanic de locomotivă la depoul din Cernăuți, iar cel din partea tatălui, originar din Mehedinți, a fost șeful magaziei din Gara Dealul Spirii, din București.

Tatăl său a fost șeful serviciului comercial la exploatare vagoane marfă. Există și o a patra generație de feroviari în familie, fiica sa, Ileana, inginer de material rulant, care lucrează la proiectarea de rame electrice și automotoare la filiala din Berlin a companiei elvețiene Stadler. Aceasta a fost și ea prezentă joi la eveniment.

De mic copil a iubit trenurile și încă de atunci a ales ce profesie va avea. A absolvit în anul 1958 Institutul de Căi Ferate București, Facultatea de Mecanică – Secția Locomotive, domeniu căruia i s-a dedicat în toată activitatea sa profesională. Excelenta cunoaştere a problemelor ce vizează transporturile, în special a celui feroviar, se explică prin faptul că prin activitatea sa şi funcţiile deținute a fost implicat nu doar în exploatarea lor, ci şi în dezvoltarea şi optimizarea tehnologiilor de transport şi a echipamentelor.

A avut şansa profesională ca în diverse momente să fie în contact direct cu tehnici de vârf ale tracţiunii: tracţiunea Diesel electrică, tracţiunea electrică pe cale ferată şi metroul bucureştean, domenii în care a venit cu soluţii inovatoare. A fost unul dintre cei trei factori decisivi în punerea în funcţiune, în 1979, a metroului bucureștean (alături de proiectant şi Întreprinderea de Vagoane Arad, în prezent Astra Vagoane Călători). Având capacitatea tehnică în rezolvarea unor probleme legate de tracţiunea electrică, capacitatea de organizare şi curajul în luarea unor decizii, fiind unul dintre artizanii punerii în funcțiune a metroului, a fost numit director tehnic şi director general al Metroului (1985-1996).

Tot experienţa îl recomandă a fi numit director al Institutului de Cercetări în Transporturi INCERTRANS (1996) şi directorul Departamentului de Transporturi la Siemens România (1997–2005).

În anul 2007 a primit Premiul de Excelenţă în domeniul feroviar pentru întreaga activitate, lucru care nu l-a împiedicat să-şi continue pasiunea pentru calea ferată prin diferitele proiecte în care a fost implicat. A contribuit la redeschiderea căii ferate Dorneşti-Putna, circulaţia feroviară pe acestă rută fiind reluată în data de 15 august 2018, motiv pentru care, în semn de recunoştinţă a fost premiat cu Ordinul Mușatinii de către Arhiepiscopul Calinic al Sucevei și Rădăuților.

Este o prezenţă activă şi competentă în numeroase asociaţii profesionale din ţară şi străinatate: Asociația Generală a Inginerilor din România (AGIR), Uniunea Asociațiilor Europene a Inginerilor Feroviari (UEEIV), Tren Club Român, CODATU (Coopération pour le Développement et l’Amélioration des Transports Urbains et Périurbains), Asociația Inginerilor Feroviari din România (AIFR), Club Feroviar. Calităţile profesionale și contribuţiile aduse în inginerie motivează primirea sa în rândurile membrilor de onoare ai Asociației de Științe Tehnice din România (ASTR).

Dintre lucrările pe care le-a publicat de-a lungul deceniilor, menționăm: • Manualul electricianului de locomotive diesel și electrice (1964); • Modernizarea materialului rulant subteran (1990); • Studiu preliminar privind dezvoltarea transportului subteran din București în sistem regional (1994); • Studiu preliminar pentru dezvoltarea unui sistem de transport public integrat în București și zona sa metropolitană (1997); • SOS CFR – Analiză a situației infrastructurii feroviare (2011); • SOS CFR – Transportul combinat Auto – CFR, exemple europene (2012); • SOS CFR – Analiză a situației infrastructurii feroviare (2013); • Studiul de oportunitate privind investiții în sisteme de transport public de mare capacitate în Târgu Mureș – capitolul feroviar; Trenul urban/subteran (2015); • Transportul feroviar urban/suburban/regional, soluție atractivă, bunele practici europene; • Căile ferate și liniile de mare viteză (2017); • Pentru mobilitate durabilă în marile aglomerări urbane (2018).

În anul 2021, la Editura AGIR a apărut volumul ”O viață pe șine”, care cuprinde memoriile lui Octavian Udriște.

Cariera feroviară de excepție a lui Octavian Udriște

Timp de patru ani, Octavian Udriște a lucrat la Direcția Regională CFR Brașov, perioadă în care și-a legat numele de întreținerea și exploatarea, în premieră națională, a locomotivelor diesel-electrice Sulzer (fabricate în Elveția).

Începând cu anul 1962, a ocupat funcții de execuție și concepție în instituțiile centrale care conduceau căile ferate. Și-a continuat activitatea ca șef al Depoului București-Călători (1970 – 1972), revizor general de siguranță a circulației (1973 – 1976), șef al Departamentului de material rulant al Metroului București (1977 – 1984), director tehnic al Metroului (1985 – 1993), director general al Metrorex (1994 – 1996), director executiv la Institutul de Cercetări în Transporturi (1996 – 1997), șef al Departamentului Sisteme de Transport al Siemens România (1997 – 2005), consultant tehnic la Integral Consulting RCD – SRL (2007 – 2017), consultant la Autoritatea Municipală de Transport București (2017– 2018). Din 2007 și până în prezent este președinte onorific la Club Feroviar.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole