joi, martie 28, 2024
spot_img

FOTO. Locomotivă de mocăniță, întoarsă acasă după 26 de ani

Este vorba de o locomotivă fabricată la 23 August București în 1949, parte a unui lot de 10 locomotive destinate tractării trenurilor pe linii cu ecartament îngust.

Mai multe detalii au fost oferite zilele acestea pe pagina proprie de socializare de către Asociația Prietenii Mocăniței.

„Prima dintre vechile locomotive cu abur ale mocăniței sibiene s-a întors acasă, după 26 de ani! Este vorba de locomotiva 764.158, ultima locomotivă care a ajuns la depoul Sibiu pentru mocăniță în vremea CFR-ului, fiind transferată în anul 1992 de la depoul Târgu Mureș, și a funcționat ca generator de abur pentru încălzirea vagoanelor de călători pe timpul iernii.

Fabricată în anul 1949 la Uzinele 23 August din București, ea a făcut parte dintr-un lot de 10 locomotive destinate tractării trenurilor pe căile ferate înguste operate de CFR, fiind asignată depoului Târgu Mureș, deși se pare că la un moment dat a făcut serviciu și pe liniile forestiere (Nehoiu în 1962).

În luna mai a anului 1995 a fost luată din depoul Sibiu și expusă în parcul din fața gării Sighișoara, în amintirea mocăniței care șerpuia pe străduțele urbei până în 1965. La Sighișoara a fost îngrijită exemplar, deși câteva componente importante au fost sustrase în ultimii ani. Ca fapt divers, este singura locomotivă din țară care mai poartă plăcile cu depoul Sighișoara, depou care s-a desființat odată cu traseul Sighișoara-Agnita al mocăniței, în 1965.

Britanicii și-au oferit sprijinul în proiect

În această săptămână, locomotiva s-a întors acasă, după ce am achiziționat-o la o licitație publică, cu ajutorul prietenilor britanici de la SARUK, The Flour Mill și NERHT și susținerea Alteței Sale Regale Prințul Charles. Ajutată de două macarale să se suie pe platforma tirului la Sighișoara, a coborât singură pe rampă la Cornățel, dezmorțindu-și roțile pentru prima dată după 26 de ani! De aici a fost tractată pe șine până la noua ei casă – hala noastră din stația Hosman, care îi va oferi în sfârșit securitatea și adăpostul demn de valoarea ei istorică și unde își așteaptă cuminte inspecția pentru evaluarea lucrărilor de reparații în vederea repunerii în funcțiune.

Repatrierea acestei locomotive este un moment deosebit atât pentru mocăniță, cât și pentru județul Sibiu, pentru istoria văii Hârtibaciului și pentru dezvoltarea turistică a județului. Noi ne dorim ca ea să fie doar prima dintre vechile locomotive ale mocăniței noastre care revine acasă, acestea fiind acum împrăștiate prin țară, la Sibiu, Târgu Mureș, București sau Iași. În acest sens, am făcut solicitări la companiile din Ministerul Transporturilor încă de acum un an, în primăvară primind asigurări de la ministrul Cătălin Drulă că ele vor reveni pe linia Sibiu-Agnita. Deocamdată încă așteptăm răspuns la acele solicitări, în timp ce locomotivele în cauză, acum expuse în depoul Sibiu, sunt în pericol iminent de a fi mutate la Iași…” (D.C.)

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole